لندن – ایرنا – دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور اروپایی امروز دوشنبه در حالی پیرامون بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه شامل قطع واردات نفت از این کشور بحث خواهند کرد که با توجه به مخالفت شدید مجارستان بعید است در این مقطع به اجماع برسند.

مجارستان ۶۵ درصد نفت خود را از طریق خط لوله دروژبا از روسیه تامین می‌کند. این خط لوله بزرگترین خط لوله انتقال نفت خام جهان، به طول ۴۰۰۰ کیلومتر است

که از روسیه آغاز شده و پس از عبور از اوکراین، بلاروس، لهستان، مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و آلمان، تمامی اروپای شرقی را پوشش می‌دهد.

«پیتر سیجارتو» وزیر امورخارجه مجارستان هفته پیش گفت، تحریم خرید نفت روسیه توسط کمیسیون اروپا ضربه بیشتری به مجارستان می‌زند. وی با بیان اینکه مجارستان به آب‌های آزاد دسترسی ندارد افزود: ما به نفت و گاز روسیه وابسته هستیم و پیشنهاد اتحادیه اروپا برای مجارستان مشکل بسیار بزرگی ایجاد می‌کند.

این درحالیست که رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا دو هفته پیش از پیشنهاد جدید اتحادیه برای ممنوعیت نفت روسیه تا پایان سال جاری میلادی به عنوان بخشی از بسته ششم تحریم های ضد روسیه در پاسخ به جنگ اوکراین خبر داد.

اورسولا فون در لاین به پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ گفت که کشورهای عضو اتحادیه باید تا پایان سال ۲۰۲۲ خرید نفت و سایر مشتقات نفتی از روسیه را ظرف شش ماه متوقف کنند.

اما وزیر خارجه مجارستان می‌گوید که اتحادیه اروپا بر خلاف ادعاهای مطرح شده هیچ راه‌حلی برای جبران خسارت کشورهای شرق اروپا ناشی از ممنوعیت نفت روسیه ارائه نکرده است.

امروز وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گردهم آمده‌اند تا روی ابعاد بسته جدید تحریم‌های روسیه متمرکز شوند. مقامات مجارستانی بارها هشدار داده‌اند که تصمیم اتحادیه اروپا را برای ممنوعیت واردات نفت روسیه وتو خواهند کرد و از این منظر طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در یک وضعیت بن بست قرار گرفته است.  

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که هیچ تضمینی برای خروج از بن بست کنونی وجود ندارد. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل گفت که برخی از کشورها به دلیل وابستگی بیشتر به نفت روسیه با شرایط دشواری مواجه هستند و ما امروز در این باره بحث و نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که از این وضعیت خارج شویم. وی افزود: نمی‌توانم در این باره ضمانتی بدهم چون موضع کشورها قوی است اما ما متوجه شرایط آن‌ها هستیم و تلاش خواهیم کرد که یک موضع مشترک علیه روسیه اتخاذ کنیم.

بورل در پاسخ به این سوال که تکلیف تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در صورت مخالفت مجارستان با قطع واردات نفت از روسیه چه خواهد شد گفت: ما کسی را متهم نمی‌کنیم بلکه تلاش می کنیم که اجماع ایجاد کنیم.

اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین تحریم‌های سنگین و فلج‌کننده‌ای را علیه روسیه وضع کرده است. الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش امروز به خبرنگاران گفت: رویکرد اتحادیه اروپا در کنار جهان غرب علیه روسیه صحیح بوده و ما با تحریم‌های سنگین اقتصادی به جنگ اوکراین واکنش نشان دادیم.

وی افزود: می‌خواهیم روسیه متوجه شود که هزینه جنگی که در اوکراین به راه انداخته‌اند وحشتناک است اما اگر نیاز باشد به حرکت در این مسیر ادامه ‌می‌دهیم وزیر خارجه اتریش با بیان اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه شدیدترین تحریم‌های وضع شده علیه یک کشور ثالث است افزود: امیدواریم رهبران روسیه متوجه شوند که با این کار خودشان را در جامعه جهانی منزوی کرده‌اند.

از دیگر تحولاتی که در نشست امروز مورد بررسی قرار خواهد گرفت بحث تمایل فنلاند و سوئد برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو است.

جنگ اوکراین که بسیاری از معادلات را به ویژه در حوزه اروپا و ناتو برهم زده، موجب شده تا سوئد و فنلاند که طی چنددهه گذشته بنا به دلایل تاریخی و ملاحظات ژئوپلتیک موضعی بیطرفانه داشتند، امروز شتابان در جستجوی یافتن فضایی زیر چتر ائتلاف نظامی ناتو هستند. وزیر خارجه فنلاند به خبرنگاران در بروکسل گفت که موضوع پیوستن به ناتو، امروز در پارلمان این کشور بحث خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.