تهران- ایرنا - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: چرخش تحولی از برنامه درسی رشته محور به برنامه درسی عملی-مهارتی و معطوف به زندگی در مرحله طراحی و آماده‌سازی برای تولید محتوا است.

به گزارش ایرنا از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی ضمن اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر هدفگذاری بلند مدت در بازطراحی محتوای برنامه درسی با رویکرد شکل‌دهی به تمدن نوین اسلامی افزود: همان‌گونه که در گزارش وزیر آموزش و پرورش در ابتدای جلسه دیدار با مقام معظم رهبری نیز اشاره شد، چرخش از برنامه درسی رشته‌محور و متمرکز بر آموزش‌های نظری به برنامه درسی تربیت‌محور، عملی-مهارتی و ناظر به زندگی از مهم‌ترین رویکردهای تحولی در سازمان است که طراحی و برنامه‌ریزی برای آن از دوره مدیریتی پیشین سازمان آغاز شده و ما اکنون در مرحله حساس این طراحی و آماده‌سازی برای تولید محتوا هستیم.  

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر شناسایی علوم غیرنافع در محتوای آموزشی گفت: این مسئله یکی از مطالبات مهم جامعه است و طرح عمومی آن توسط مقام معظم رهبری، فرصت مناسبی برای تحلیل ابعادی از پیچیدگی‌ها و ابهامات ناظر به آن است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: به عنوان نمونه در بیانات مقام معظم رهبری به صورت هم‌زمان بر اهمیت برپا نگه داشتن پرچم علم یا تقویت علوم پایه در کشور نیز تاکید شده و در این میان، یک پرسش مهم، معیار یا معیارهای تشخیص علم نافع از غیرنافع در محتوای آموزشی و چگونگی برقراری توازن میان آموزش‌های مهارتی و آموزش‌های علمیِ مورد نیاز آینده دانش‌آموزان و جامعه است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته سازمان پژوهش در مواردی، نسبت به حذف برخی مطالب بر اساس همین معیار اقدام کرده ولی با مخالفت‌هایی نیز مواجه شده است. اکنون مطرح شدن این مسئله در چنین سطحی، این دلگرمی را نیز برای کارشناسان سازمان دارد که با قوت بیشتر و با تکیه بر گفت و گوهای علمی و نظرات کارشناسی صاحب‌نظران در این مسیر حرکت کنند.

لطیفی ضمن دعوت از همه صاحب‌نظران برای بیان ایده‌ها، نظرات کارشناسی و طرحهای خود در این‌باره اظهار داشت:  علاوه بر جلسات کارشناسی که به صورت داخلی و در سطح دفاتر سازمان درباره این مباحث برگزار می‌شود، به زودی شورای هماهنگی علمی سازمان نیز در قالب برگزاری نشست‌هایی تخصصی، از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف برای بحث و تبادل نظر درباره چالش‌ها و پیچیدگی‌های این تحول در نظام آموزشی و چگونگی عملیاتی کردن آن بهره‌مند خواهد شد.