بجنورد-ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: ۱۴۰ هزار نفر از شهروندان این استان دارای بیمه سلامت همگانی شدند که ۸۵ هزار نفر از آنان زیر پوشش پزشک خانواده نیز قرار گرفتند. 

دکتر محسن رعنایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر این تعداد که در سال جاری زیر پوشش طرح پزشک خانواده قرار گرفتند ۴۵۰ هزار نفر بیمه شده روستاییان که شامل جمعیت روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر می شود نیز از پزشک خانواده بهره مند هستند.

وی افزود: از مجموع ۱۴۰ هزار نفر بیمه شده سلامت همگانی این  استان۲۰ درصد در شیروان، ۶۰ درصد در بجنورد ، ۱۰ درصد در اسفراین و ۱۰ در صد در شهر آشخانه ساکن هستند.

رعنایی گفت: تلاش می شود تا با جذب پزشک مورد نیاز تمامی افراد زیر پوشش طرح پزشک خانواده قرار گیرند.

وی افزود: تمامی افرادی که دارای بیمه سلامت همگانی هستند از خدمات بخش دولتی بهره مند هستند اما افرادی که زیر پوشش طرح پزشک خانواده قرار می گیرند از خدمات بخش خصوصی نیز به شرط رعایت ارجاع بهره مند می شوند.

رعنایی اظهار داشت: دولت در سال جاری بحث پوشش همگانی برای همه را مطرح کرد که تا برای تمامی افراد فاقد بیمه برقرار شود که در این طرح برای سه دهک اول جامعه به صورت رایگان انجام می شود و مابقی دهک ها نیز با توجه به اینکه در چه دهکی قرار دارند، با تخفیف مبلغی را برای حق بیمه درمان پرداخت خواهند کرد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: یکی از مزیت های مهم اجرای این طرح این است که این افراد علاوه بر اینکه از خدمات بیمه ای برخوردار می شوند، زیر پوشش طرح پزشک خانواده نیز قرار می گیرند که بین یک هزار تا سه هزار نفر از افراد به نوعی زیر پوشش خدمات یک پزشک هستند.

رعنایی افزود: پزشکان خانواده در اجرای این طرح مکلف هستند در ۶ ماه اول تمامی افراد زیر پوشش را از لحاظ دو بیماری مهم فشار خون و دیابت پایش کنند که اگر افراد دچار این بیماری باشند از این جهت تحت درمان قرار می گیرند. تعرفه پرداختی بیمه شدگان به پزشک خانواده هفت هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود و مابقی حق الزحمه پزشکان توسط بیمه سلامت به صورت سرانه پرداخت خواهد شد.

وی اظهار داشت: افرادی که به پزشک خانواده خود مراجعه می کنند اگر نیاز به  خدمات پزشکان متخصص داشته باشند از سوی پزشک خانواده به آنان ارجاع داده می شوند که تمامی خدمات تخصصی و فوق تخصصی به بیماران به شرط اینکه از سوی مراکز طرف قرار داد با بیمه سلامت انجام شود به صورت بیمه ای خواهد بود.

۷۳۱ هزار و ۱۹۳ نفر از شهروندان استان زیر پوشش خدمات سازمان بیمه سلامت هستند که در مجموع حدود ۸۱ درصد بیمه شدگان از خدمات رایگان بیمه ای بهره مند هستند که شامل بیمه شدگان روستایی، عشایر، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و بیمه سلامت همگانی می باشد که این افراد حق بیمه پرداخت نمی کنند.

۴۴ درصد از جمعیت خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند.