بهگزارش ایرنا از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پویا محمودیان معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی در جشنواره ملی فرهنگی گُلوَنی در موزه ملی ایران، گفت: شیوه بستن گلونی به عنوان میراثناملموس ثبت شده و تمام تلاشما این است که رشتههای مشخص صنایعدستی را ثبت کنیم تا از این رشتهها حفاظت و صیانت کنیم و از این طریق بتوانیم داشتههای این مرز و بوم را به نام ایران در سطح جهان معرفی کنیم.
وی افزود: صنایعدستی مثال عینی اقتصاد مقاومتی است، ۲۹۹ رشته صنایعدستی داریم، پوشاک سنتی به ویژه گلونی یکی از رشتههای صنایعدستی منطقه زاگرسنشین است و امروز برای معرفی این صنایعدستی دور هم جمع شدیم. گلونی نماد تمدنی پوششی با طرح، نقش و نگارههای زیبا و بتهجقه به عنوان پوشش بارز مردان و زنان زاگرسنشین و ابزاری برای اتحاد و همدلی تک تک ایرانیان و سفیر فرهنگی است.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی تصریح کرد: خوشحالم این جشنواره به شکل ملی برگزار شد. چنین رویدادهایی میتواند به معرفی رشتههای صنایعدستی از جمله گلونی کمک کند. این رشته عاملی برای اصالتبخشی و هویت افراد است. امیدوارم این جشنواره با ظرفیتهایی که دارد ادامه پیدا کند.
باید نگاه عاشقانه به شهرها داشته باشیم
شهرام گیلآبادی استاد دانشگاه و پژوهشگر در ادامه به قدمت پوشش گلونی پرداخت و گفت: میتوان از جنبههای مختلف فرهنگی و هنری به گلونی پرداخت. این رشته صنایعدستی میتواند در منطقه زاگرسنشین نقطه عطفی برای گردشگری شود. همانطور که میدانید گردشگری در دنیا ۱۸۶۰ شغل ایجاد میکند. در استان لرستان میراثفرهنگی ملموس و ناملموس بسیاری وجود دارد.
وی ادامه داد: راه استفاده از داشتههای الهی، نگاه به شهر گردشگر است. آیینها و مناسک زیادی در سطح کشور داریم با شناختن آنها و معرفیاش به مردم میتوانیم از داشتهها و ظرفیتهای کشورمان استفاده کنیم.
گیلآبادی تصریح کرد: باید نگاه عاشقانه به داشتهها و شهرها داشته باشیم. اگر عاشق فرهنگ نباشیم، نمیتوانیم از آن فرهنگ استفاده کنیم.»
پریا علیزاده دبیر جشنواره ملی فرهنگی گلونی درباره تاریخچه و قدمت چند هزارساله پوشش گلونی سخنانی را مطرح کرد.