محمدصادق خیاطیان سهشنبه در نشستی با مسئولین سازمان های مردم نهاد منتخب استان فارس با اعتقاد به اینکه گفتمان دولت سیزدهم گفتمان عدالت و جمهوریت است، گفت: گفتمان باید برآمده از ذات فرد و اقدامات و عملکرد گذشته او باشد تا مردم آن فرد را با این ویژگی و رویکرد بشناسند؛ ویژگیهای ذاتی فرد باید بتواند تبدیل به گفتمان شود و برای همه قابل باور و قابل پذیرش باشد.
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: جمهوریت به این معنا نیست که مردم فقط در مواقع انتخابات مورد توجه دولت باشند و در سایر رویدادهای نادیده گرفته شوند بلکه جمهوریت به این معناست که بتوانیم مردمی سازی را به معنای واقعی کلمه در کشور جاری و ساری کنیم.
وی بر اهمیت جاری کردن گفتمان دولت و مردمی سازی گفتمان در ساحتهای مختلف تأکید کرد و گفت: تبیین رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تبدیل کردن رهنمودهای ایشان به راهکارها،راهبردها و اقدامات استراتژیک یکی از مأموریتهای مهم مرکز به شمار میرود.
خیاطیان اضافه کرد: سطح عملیاتی کردن حضور مردم در صحنه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سایر حوزههای عمومی کشور و تعیین نقش مردم در این عرصهها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی با بیان اینکه مرکز استراتژیک مرکز فکری است و مرکز عملیاتی و اجرایی نیست گفت: ما به دنبال الگوسازی و استفاده از تجارب افرادی هستیم که در حوزه عملیاتی فعالیت میکنند. در واقع مرکز استراتژیک به عنوان اتاق فکر درصدد است تدابیر لازم برای الگوسازی در زمینه حضور مردم در عرصههای مختلف اتخاذ کند.
این مقام مسئول ادامه داد: ما در نظر داریم با بهرهگیری از پیشنهادات افراد فعال در حوزههای عملیاتی به الگوی مشخصی برسیم تا شرایط را برای حضور مردم در صحنههای مختلف و استفاده حداکثری از ظرفیت حلقههای میانی فراهم کنیم.
وی گفت: هرچند شاهد فعالیت گروههای مختلف مردمی در کشور هستیم اما به دنبال کارکرد مناسبتری از نقش آفرینی مردم در عرصههای مختلف هستیم. ما نباید در فضای تئوری و برنامه باقی بمانیم بلکه باید وارد فضای عملیاتی شویم.
خیاطیان ادامه داد: برای ارائه دادن راهحل و تحقق انتظاراتمان باید به یک ادبیات مشترک و واحد برسیم و سپس ساز و کار جدیدی تعریف کنیم.
وی بر لزوم الگوسازی در نهادهای سیاستگذاری تأکید کرد و گفت: سیاستگذاران و حلقههای میانی برای رسیدن به نقطه مشترک باید در وهله نخست به یک چارچوب مشخص برسند و ادبیات واحد و مشترکی داشته باشند.
خیاطیان بیان کرد: میبایست یک الگوی مناسب و مشخص تعریف شود. البته این الگو یک الگوی واحد نخواهد بود و هر استان میتواند متناسب با شرایطش الگوی مناسب خود را داشته باشد. ادبیات مشترک و انتظارات واحد داشتن، حلقههای میانی را همافزا میکند.
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نقشآفرینی گروههای مردمی میتواند به صورت جدیتری دنبال شود، گفت: یکی از ابتکارات و ویژگیهای ظرفیتهای مردمی این است که خط شکن هستند. در واقع خط شکن بودن و راه باز کردن یکی از ویژگیهای حلقههای میانی است و ما درصدد هستیم تا حلقههای میانی با خطشکنی کردن به سراغ مسائل و مشکلات کشور بروند.
حلقههای میانی، پیشران حرکت عمومی جامعه هستند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این نشست با اشاره به سازوکار مردمی دولت بر نقش حلقههای میانی در این راستا تاکید کرد و حلقههای میانی را پیشران حرکت عمومی جامعه دانست. اسماعیل محبیپور اظهار داشت: بحث حلقههای میانی که مقام معظم رهبری یکم خرداد ۱۳۹۸ مطرح کردند از جمله مفاهیمی است که اگر به درستی تبیین شود، میتواند به عنوان یکی از راهکارهای مردمیسازی دولت سیزدهم دنبال شود.
وی افزود: اصطلاح حلقههای میانی، ریشه در فرهنگ قرآن، سنت و آموزههای اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) دارد. در اندیشه سیاسی غرب، شهروندان به معنای کلمه به فرمانروایان و فرمانبرداران تقسیم میشوند؛ یعنی ما دو کفه لازم داریم: یک کفه ترازو فرمانروایاناند که دولتمردان هستند و یک کفه ترازو، فرمانبرداران یعنی مردم هستند. او ادامه داد: در این نگاه باید بین این دو کفه ترازو موازنه سیاسی حقوقی ایجاد کرد. در میانه این دو، حلقههای واسطی درست میکنند به نام نهادهای مدنی و احزاب سیاسی که تعامل بین دولت و ملت را برقرار میکنند و بهبود میبخشند.
محبیپور اذعان کرد: در اسلام ما با دو قطبی «دولت و ملت» روبه رو نیستیم با حقیقت واحدی به نام جامعه اسلامی مواجهیم،در اندیشه اسلامی جامعه ایمانی داریم. او گفت: در جامعه ایمانی یک فرد به نام امام مسلمین نقش رهبری را ایفا میکند، زیرمجموعه امام مسلمین در جایگاه دولت اسلامی مسؤولیت دارند و نقش ایفا میکنند. دیگران نیز به عنوان آحاد جامعه اسلامی نقش دارند. معاون استاندار فارس تاکید کرد: نقشها متفاوت از یکدیگر است اما همگی عنوان جامعه اسلامی دارند، همه این لایهها و نقشها در راستای شکل و شمایلی است که خداوند میخواهد به این جامعه بدهد که «صبغه الله» است.