سنندج- ایرنا- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: امروز ۲۸ اردیبهشت‌ماه برابر با ۱۸ ماه می روز جهانی موزه و میراث‌ فرهنگی، بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی کردستان رایگان است.

یعقوب گویلیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجموعه‌های تاریخی فرهنگی عمارت آصف (فاز اول خانه کرد)، عمارت ملالطف‌ الله (موزه باستان‌شناسی)، عمارت و چهارباغ خسروآباد و معبد هراکلس و معبد میترا در قلعه‌ شهر غار کرفتوی دیواندره امروز از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از ۲۸ اردیبهشت‌ تا سوم خردادماه، برنامه‌های متنوعی مرتبط با روز جهانی موزه و هفته‌ میراث‌ فرهنگی در سطح استان برگزار می‌شود، افزود: در ویژه برنامه‌های نکوداشت این هفته تلاش شده است تا برنامه‌ها برای تمام گروه‌های سنی و اقشار مختلف جامعه برگزار شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان ادامه داد: برگزاری گردهمایی توسعه پایدار گردشگری شهری، برگزاری نشست حفاظت و مرمت آئینی غار کرفتو، برگزاری مراسم دفاع‌ مقدس با پیوست فرهنگی، برپایی نمایشگاه‌های متعدد در سطح استان، بازدید از بقایای ساماندهی قلعه‌ شهر حسن‌آباد با همراهی انجمن‌های میراث‌ فرهنگی، کوهنوردی و فعالان رسانه‌ای و افتتاح سه اقامتگاه سنتی در استان، از جمله برنامه‌هایی است که به‌ مناسبت روز موزه و هفته میراث‌ فرهنگی در استان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: برگزاری مسابقه کودک و میراث‌ فرهنگی با محوریت بازی‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی و نقاشی کودک با محوریت آشنایی با بناها و اماکن تاریخی، برگزاری برنامه نمایشی به‌ منظور معرفی میراث ملموس، اجرای تئاتر صحنه‌ای در موزه مردم‌شناسی خانه کُرد و تجلیل از موزه‌دارهای برتر و فعالان و پیشکسوتان در حوزه میراث‌ فرهنگی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار می‌شود.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.