تهران- ایرنا- مدیرعامل انتشارات سروش صدا و سیما می‌گوید: در تجربه ماموریت بلند مدتم به آمریکا از نزدیک شاهد بودم که آموزش و پرورش این کشور، چگونه کودکان را تشویق به مطالعه می‌کند.

ابراهیم شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت: از سال ۸۹ تا ۹۵ در آمریکا بودم و فرزندم دوران پیش دبستانی و برخی از سال‌های دبستان را آن جا  گذارندند. آنجا برای این که بچه‌ها ترغیب به کتاب خواندن شوند آن‌ها را تشویق کرده بودند روزانه ۲۰ دقیقه مطالعه غیردرسی در خانه داشته باشند و برای این کار فرم‌هایی در اختیار والدین قرار داده بودند.

شکوری ادامه داد: کودکان پیش دبستانی و دبستان، باید هر روز ساعت ۷ عصر این ۲۰ دقیقه مطالعه غیر درسی انجام می‌دادند و انجام این کار باید در فرم مربوطه به تایید یکی از والدین می رسید. جالب است بدانید با اینکه ۶ سال از زمان برگشت من از آمریکا می گذرد فرزندم هنوز این مطالعه غیر درسی روزانه را طبق همان چیزی که در آمریکا آموخته‌ است را انجام می‌دهد.

او با بیان این مطلب اضافه کرد: شک نکنید هر فردی در هر جای دنیا اهل مطالعه است. این که ایرانی‌ها اهل مطالعه نیستند را قبول ندارم. ضمن این که آماری که درباره میزان مطالعه در بین ایرانیان ارائه می‌شود بسیار پراکنده است و هر کدام دیگری را نقض می‌کند.

ابراهیم شکوری مدیرعامل انتشارات سروش صدا و سیما

شکوری گفت: در این آمارها، برخی سهم فضای مجازی را با مطالعه غیردرسی مخلوط می کنند. بعضی دیگر مطالعه کتاب‌های کمک درسی را جزو مطالعه غیردرسی می‌دانند و برخی دیگر این را جزو آمار نمی‌دانند. بنابراین درباره سرانه مطالعه، عدد مشترکی که بتوان روی آن به توافق رسید وجود ندارد.

او افزود: به هر حال مردم ایران اهل مطالعه هستند هر چند سیاسیون برحسب رنگ و بوی جناح سیاسی‌شان؛ بسته به این که جناح دلخواهشان روی کار باشد یا خیر، روی این که مردم الان فکر معیشتشان هستند و فکری و فراغ خاطری برای مطالعه ندارند مانور می‌دهند.

شکوری گفت: اگر ایرانی‌ها اهل مطالعه نبودند نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین آوردگاه فرهنگی سالانه برگزار نمی‌شد. شاهد بودیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که در نمایشگاه مجازی کتاب در بهمن ماه سال گذشته بیبش از یک میلیون و دویست هزار عنوان کتاب فروش رفته است. خود انتشارات سروش هم چه در نمایشگاه مجازی سال گذشته و چه در نمایشگاه مجازی امسال که با نمایشگاه فیزیکی همراه شد، تجربه خوبی از نظر فروش داشته‌ است.