بیرجند - ایرنا - مدیران و کارشناسان روابط‌ عمومی‌ دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی با حضور مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور و استاندار خراسان جنوبی در همایش پاسداشت روز ارتباطات و روابط عمومی تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی روز چهارشنبه در همایش پاسداشت روز ارتباطات و روابط عمومی که در سالن فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، گفت: خراسان جنوبی در کنار ۲ هزار شهید که تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده، هفت پدر علمی در حوزه‌های مختلف دارد.

محمود مقامی افزود: این استان مهد پرورش پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات نوین است که دنیا و منطقه به این چهره بزرگ افتخار می‌کنند.

وی بیان کرد: همایش ملی بزرگداشت پروفسور معتمدنژاد، این عالم متفکر امسال در استان برگزار می‌شود.

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند هم گفت: امروزه یکی از مباحث مهم مورد تأکید مسوولان‌ نظام و مقام معظم رهبری بحث جهاد تبیین است که به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه روابط‌ عمومی‌ها نیز مطرح است.

سامان فرزین افزود:  روابط عمومی‌ها در صف اول جهاد تبیین قرار گرفته‌اند و سربازان و جهادگران این عرصه مهم هستند.

وی بیان کرد: اولین فردی که در کشور بحث جهاد تبیین را به صورت عملی پیاده کردند شخص مقام معظم رهبری بودند که سال ۱۳۹۷ و در بیانیه گام دوم انقلاب این مهم را مورد تاکید قرار دادند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند ادامه داد: امروزه این موضوع با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی که در دنیا به وجود آمده برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی چشم و گوش سازمان بوده و در تصمیم‌سازی‌ها نقش مهمی بر عهده دارند.

فرزین با بیان اینکه جهان امروز بدون حضور روابط‌ عمومی‌‍‌ها قابل تصور نیست عنوان کرد: هر جایی از دنیا مردم تشنه صداقت و یکرنگی هستند و این از عهده اشخاصی که در عرصه روابط عمومی فعالیت دارند بر می‌آید.

وی یادآور شد: امروزه ایران اسلامی در جنگ روایت‌ها و شناخت‌ها با هجمه سنگینی از سمت دشمن قرار دارند و افکار شهروندان تحت تاثیر این روایات‌های متعدد قرار می‌گیرد لذا این نیازمند یک روایت صحیح است که روابط عمومی‌ها در این خصوص نقش مهمی بر عهده داشته و باید ناامیدی‌ها را به امید تبدیل کنند.

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند با اشاره به بخشی از چالش‌ها و مسائل موجود در حوزه روابط عمومی‌ها گفت: فلسفه وجودی روابط عمومی از زمانی آغاز شد که موسسه‌های بزرگ دریافتند رفتار و طرز تفکر مخاطبان در سرنوشت آن موسسه موثر است لذا روابط عمومی‌ها را در اولویت قرار دادند.

وی با اشاره به هفت چالش مربوط به حوزه روابط عمومی‌ها ادامه داد: کمبود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نبود بودجه مستقل در روابط عمومی‌ها، نبود قوانین و مقررات جامع، عدم تخصص‌گرایی، روزمرگی و بی‌انگیزه‌گی روابط عمومی‌ها و نبود ساختار و تشکیلات منسجم و یکسان از جمله این آفت‌ها است.

فرزین افزود: یکی از مواردی که ما را به سمت روابط عمومی مطلوب سوق می‌دهد برنامه محور بودن روابط عمومی‌ها است امروزه روابط عمومی که برنامه‌ای برای سال جاری و آینده نداشته باشد موفق نیست.

وی بیان کرد: مقررات‌گرایی در روابط عمومی‌ها از جمله موضوعاتی است که امروزه مورد توجه بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان قرار گرفته که با آینده پژوهشی محقق می‌شود.

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند اظهار داشت: افزایش مهارت‌ها، جریان‌سازی، تولید محتوا، تولید کلیپ‌ها، نماهنگ، تیزرها و سایر از موارد مهمی هستند که در راستای مهارت‌گرایی در روابط عمومی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه هوشمندی در روابط عمومی امروزه خیلی مهم است عنوان کرد: دیدن نادیده‌ها و شنیدن ناشنیده‌ها از مباحث مهمی است که یک مدیر و کارشناس روابط عمومی باید توجه داشته باشد.

فرزین اضافه کرد: وضعیت مطلوب روابط عمومی وقتی حاصل می‌شود که بتوانند با اثربخش‌ترین، پرمخاطب‌ترین، معتبرترین، گسترده‌ترین، محبوب‌ترین و مقبول‌ترین شبکه‌های ارتباطی در ارتباط باشند.

وی یادآور شد: روابط عمومی باید خلاق، مبتکر، حلال مسائل، انگیزه‌دهنده بوده و تعارضات را مدیریت کند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه روابط عمومی تدارکات‌چی نیست گفت: روابط عمومی موفق کسی است که جریان‌سازی‌ افکارسنجی و افکارپژوهی را سرلوحه کار خود قرار دهد.