بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: با شرایط جدید که مدیریت دولتی نوین جایگزین مدیریت سنتی می‌شود باید پاسخگویی همه‌جانبه به مردم، رسانه‌ها و فضای مجازی از طریق روابط عمومی‌ها صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز چهارشنبه در همایش پاسداشت روز ارتباطات و روابط عمومی که با حضور مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در بیرجند برگزار شد، افزود: در شرایط جهانی و داخلی بسیار خاص و حساس به سر می‌بریم و دنیای رسانه است که در این شرایط همه مردم ما رسانه بوده و در کسری از ثانیه اطلاع‌رسانی می‌کنند لذا باید فعالان عرصه روابط عمومی پاسخگو باشند و در این شتاب از مردم عقب نیفتند.

وی یادآور شد: اکنون در عصر ارتباطات به سر می‌بریم، دیوارها برداشته شده و دنیا در عین بزرگی به دلیل انفجار اطلاعات و رسانه‌ها خیلی کوچک شده است پس روابط عمومی در این شرایط باید با فناوری و بسترهای اطلاع‌رسانی جدید ‌خود را تطبیق داده و به‌روز کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اطلاع‌رسانی شفاف، واقعی و درست، افکار عمومی را به سمت حقایق هدایت می‌کند، برخلاف فضای مجازی در غرب که برای هدایت عمومی از تکنیک‌های روز استفاده می‌کنند اما چون شالوده، اساس و پایه غیرواقعی است تاثیرپذیری واقعی را ندارد لذا اگر ما اطلاع‌رسانی شفاف و واقعی داشته باشیم افکار عمومی را به سمت حقایق و واقعیت‌ها هدایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: روابط عمومی توانمند و مطلع هم افکار عمومی را روشن می‌کند و مهمتر از همه می‌تواند برای جامعه امید و آرامش ایجاد کند.

قناعت با تاکید بر اینکه روابط عمومی باید خلاق باشد اظهار داشت: تولید محتوای مناسب و مردم‌دار بودن از دیگر وظایف روابط عمومی است که در این صورت می‌تواند در زمینه اهداف خود موفق باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در دولت سیزدهم گفت: در روند اجرای این طرح بزرگ، روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه دستگاه‌های تخصصی که در خط مقدم هستند باید پیش قدم و پیشگام باشند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: باید فرهنگ‌سازی در ۲ بُعد از جمله پرهیز از خریدهای هیجانی که حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا اختلال ایجاد می‌کند و دوم تامین تدریجی اقلام مورد نیاز انجام شود که این ۲ اقدام در شرایط کنونی بسیار مهم است.

وی بیان کرد: طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها یک طرح بین‌المللی است چون کالاهایی به ناحق از کشور خارج می‌شد و ۱۰ تا ۱۵ کشور از یارانه‌های مردم ما استفاده می‌کردند که با اجرای این طرح، به سفره مردم برگشته و دست برخی از دلالان قطع می‌شود.

قناعت اظهار داشت: یکی از دلایل صحیح بودن و فنی بودن اجرای این طرح اینکه بخش اعظمی از آنتن‌های فضای مجازی و کشورهای اروپایی و غربی ساعات فراوانی را برای این طرح وقت گذرانده و انگار دلشان برای مردم ما می‌سوزد که اگر این طور است تحریم‌ها را لغو کنید.

وی گفت: بزرگترین دستاورد دولت رسیدن یارانه به انتهای زنجیره است و بارها شنیده‌اید در کشورهای دیگر یارانه در اختیار تولیدکننده، مصرف‌کننده یا زنجیر قرار می‌گیرد اما در ایران از ابتدا به دلیل سیاست‌های غلط لیبرال‌ها، تقسیم، مدیریت و ساماندهی یارانه‌ها سیاست غلطی بود.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: این سیاست غلط سبب ایجاد فساد و رانت شده و واردات و خریدهایی انجام می‌شد که نیاز جدی مردم کشور ما نبود.

وی با بیان اینکه مردم با این دولت غریبه نیستند گفت: لذا باید اقناع‌سازی لازم صورت گیرد و ابهامات شفاف و برطرف شود.

قناعت افزود: در پیچ و خم و گیر و دار اجرای این طرح در گذشته یکی از اموری که مورد غفلت واقع شده، عدالت اقتصادی است که در طرح جدید به‌جد دنبال می‌شود و یارانه‌ها باید به دست افراد نیازمند و متوسط برسد.

وی بیان کرد: حمایت از تولید و خودکفایی در محصولات کشاورزی با اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها بدون شک رقم خواهد خورد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های بد اقتصادی در کشور را به نام ارز ترجیحی داشتیم که کشور را به قهقرا می‌برد، ساماندهی ارز ترجیحی یک انقلاب، نهضت و نعمت بزرگ برای تولیدکنندگان و مردم است.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح یارانه‌ها بدون شک در نهایت منجر به رفاه اجتماعی می‌شود عنوان کرد: اوایل اجرای این طرح مقداری سخت پیش می‌رود اما درست می‌شود.

قناعت یادآور شد: ریل‌گذاری غلط در یارانه‌ها سبب شده بود یک سوم یارانه وارد سفره مردم و دوسوم دیگر منحرف شود که با اجرای این طرح، یارانه‌ها هدفمند و به مقصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه باید با سعه صدر و حوصله این مرحله را پشت سر بگذاریم گفت: ارز ترجیحی هم از حیث اجرا و هم نظارت به‌شدت مشکل داشت یعنی به‌طور قطع با ساماندهی ارز، شاهد افزایش تولید خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: دستاورد ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث تورم و رانت برای خواص شده بود و هر سال نظام در چهار دهه گذشته یارانه‌ها را افزایش می‌داد که باید وضعیت خوب می‌شد اما هر روز گرانی و فقر بیشتر می‌شد.

وی بیان کرد: همه کارشناسان اقتصادی در حوزه‌های علمی و دانشگاهی و حوزه‌های سیاسی قایل به این بودند که راه اشتباه است اما کسی جرات اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را نداشت.

قناعت گفت: کارشناسان و فعالان اقتصادی که منصف هستند معتقدند این کار باید اجرا می‌شد اما چون طرح راحتی نبود نمی‌توانستند آن را بپذیرند که دولت سیزدهم این جراحی بزرگ اقتصادی را در سال نخست فعالیت اجرا کرد و تا چند سال دیگر شاهد نتایج مثبت این طرح مهم خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت‌های متعدد روابط عمومی‌ها گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی خاستگاه پدر علم ارتباطات و روابط عمومی مرحوم دکتر معتمدنژاد است درخواست داریم دبیرخانه دائمی روابط عمومی و ارتباطات در استان مستقر شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ظرفیت پروفسور معتمدنژاد فرزند خراسان جنوبی و وابستگی و تعلق وی به استان انتظار از بخش روابط عمومی‌ها را به شدت بالا می‌برد.

وی بیان کرد: با توجه به این ظرفیت درخواست داریم و پیشنهاد می‌دهیم دبیرخانه دائمی روابط عمومی و ارتباطات در این استان مستقر شود چون بهترین جوانان توانمند و با انگیزه را در استان داریم.

قناعت افزود: انعکاس دستاوردهای دولت در استان باید به شکل هنرمندانه، خلاقانه و با تولید محتوای خوب انجام شود تا امیدآفرینی کند.

وی گفت: در فرمایشات مقام معظم رهبری داریم که مطالبه‌گری وقتی مطرح شد، فرمودند مطالبه‌گری به‌ویژه در حوزه جوانان بسیار مهم بوده و سبب مشخص شدن نقاط قوت و ضعف و ایجاد انگیزه در بین مدیران می‌شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی تصریح کرد: نقد کردن بسیار خوب است اما به شرطی که در چارچوب و با انصاف و پیشنهاد باشد و در نهایت خروجی آن منجر به امید شود.

وی با اشاره به اینکه مطالبه‌گری مورد تاکید نظام، دولت و مردم است افزود: هر امری از جمله انتقاد و مطالبه، منجر به امید و انگیزه در مردم و تحرک و شتاب در مدیران شود، مورد تایید نظام خواهد بود.

قناعت گفت: چنانچه روابط عمومی در انجام ماموریت خود موفق عمل نکند باعث بی‌اعتمادی و سلب اعتماد و گریز مردم از اخبار حوزه روابط عمومی‌ها می‌شود.

وی افزود: امروز یکی از مهمترین وظایف و ماموریت روابط عمومی‌ها، ارایه تصویر درست و صحیح از افکار عمومی به تصمیم‌گیران در سطوح مختلف است و این وظیفه و نقش اصلی روابط عمومی‌ها به شمار می‌رود.

قناعت گفت: همچنین روابط عمومی‌ها بیانیه گام دوم انقلاب و جهاد تبیین مورد تاکید مقام معظم رهبری را باید سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی افزود: روابط عمومی دستگاه‌ باید با اعتقاد و انگیزه باشد و با نشاط از برنامه‌های دستگاه مربوطه دفاع کند، اگر انگیزه، نشاط و اعتقاد باشد آنگاه حوزه تبیین می‌تواند خوب و بهتر جا بیفتد همچنین وقتی روابط عمومی همگرا، پویا و خلاق باشد در خدمت رشد و تعالی آن مجموعه قرار می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: مدیران روابط عمومی دستگاه‌ها باید افرادی مطلع، آگاه، مسلط بر شرح وظایف دستگاه متبوع خود باشند.

وی گفت: روابط عمومی تنها آینه زیبایی‌های دستگاه خود نیست بلکه در کنار اینکه موفقیت‌ها و ویژگی‌های برجسته دستگاه را منعکس می‌کند می‌تواند آینه کم و کاستی‌های آن حوزه نیز باشد.

به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی با حضور مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور و استاندار خراسان جنوبی از مدیران و کارشناسان روابط‌ عمومی‌ دستگاه‌های اجرایی استان تجلیل و قدردانی شد.