به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نمایشگاه کتاب تهران را می توان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور دانست اما این همه امکانات به سود کیست؟
در گستردهترین گردهمایی کشور، بیش از آن که برای ناشران بزرگ و شناخته شده باشد، به سود ناشران نوپا است. ناشرانی که تازه کار خود را آغاز کرده اند، یا از شهرهای مختلفی می آیند و آثارشان کمتر دیده شده است، با گشت و گذار در راهروهای نمایشگاه به راحتی می توان دید که ناشران گمنام تر، بیشتر غرفه ها را در اختیار دارند، که البته این موضوع در دوره های گذشته نمایشگاه نیز به چشم می خورد اما تعداد ناشران قدیمی و صاحب نام نیز کم نبود.
ناشران نوپا که در شرایط معمول فرصتی برای ارایه آثار خود ندارند، از این موقعیت برای معرفی خود استفاده می کنند، گذشته از این موضوع که ویترین کتاب کمتر است، این نکته به ادامه زیست ناشرانی کمک می کند که هنوز جایگاه خود را در صنعت نشر کشور نیافته اند.
مدیر یکی از ناشران نوپا و کمتر شناخته شده که در نمایشگاه حضور دارد، با اشاره به این که این فرصت ده روزه، می تواند آینده این ناشران را تا سال آینده روشن کند، گفت: در صورت استفاده درست از تبلیغات محیطی درست و معرفی خود، می توانند به ادامه حیات خود امیدوار باشند.
سنجش مخاطب؛ کاری پرسود برای سرمایههای کوچک
تعدد ناشران کوچک، در برابر ناشران بزرگ که برخی نیز در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، حاضر نشده اند، نشان دهنده این نکته است که مخاطبان می توانند از این فرصت برای بهره گرفتن از کتاب های کمتر دیده شده استفاده کنند.
یکی از ناشران غیر تهرانی در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: ما برخی از آثار خود را برای بعضی کتابفروشان تهران می فرستیم و مشتری و مخاطب خود را هم دارد اما مساله این است که امکان ارسال همه کتاب هایمان را نداریم و این نمایشگاه به ما موقعیت سنجش مخاطبان را می دهد که بدانیم در آینده چه آثاری را برای کتابفروشی های تهران بفرستیم که جلب مخاطب کند.
سنجش مخاطب یکی از مهم ترین ویژگی های صنعت حرفه ای نشر است که نمایشگاه های کتاب، امکان آن را فراهم می کنند، کمتر ناشری را می توان یافت که از این فرصت بهره نگیرد، این موضوع اهمیت نمایشگاه کتاب را چند برابر می کند.
گمنام اما کارآمد
برخی ناشران که نام آن ها کمتر به گوش مخاطب رسیده است، آثاری را به چاپ رسانده اند که برای مخاطب خاص خود ارزشمند است، آثاری که برای کودکان و نوجوانان منتشر شده یا به کار پژوهشگران می آید اما به خاطر نام ناآشنای ناشران دیده نمی شوند.
نمایشگاه کتاب این موقعیت را به وجود آورده است، آثاری که معرفی و یافتن مخاطب آن سخت است، در این موقعیت دیده شود و با توجه به شکنندگی اقتصاد نشر در دوران پسا کرونا، به نظر می رسد، نمایشگاه حضوری، بهترین و کم هزینه ترین راه معرفی آثار به شما می آید.
ناشرانی که در دوران سخت کرونا کار خود را آغار کرده اند، بخش مهمی از این ناشران را تشکیل می دهند که به دلیل کم شدن مراجعه مردمی به کتابفروشی ها و دیده نشدن، کمتر قدر دیده اند.
نمایشگاهی بزرگ برای ناشرانی کوچک
سیاست های حمایتی برای ناشران کوچک و بزرگ یکی است اما در عمل آنهایی که خود توانایی تبلیغ به صورت گسترده را ندارد، از تبلیغات شهرآشوب نمایشگاه بهره می گیرند تا کار خود را پیش ببرد، نمایشگاه کتاب تهران، جایگاه مناسبی است که رابطه ها و دوستی های جدید در حوزه کتاب و نشر بسازد و دوستی های قدیمی را محکم کند، این روش در صورت استفاده درست می تواند نشر ایران را از ورطه نابودی نجات بدهد.