به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست روز هفتم سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، ۲۸ اردیبهشت در سالن دانشبنیانها با حضور علی رمضانی قائم مقام نمایشگاه کتاب و حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزارشد.
رمضانی درباره افزایش تعداد غرفههایی که تخفیف نامتعارف ارائه میدهند و اقداماتی که برای جلوگیری از این روند انجام میشود، گفت: به همه ناشران توصیه میکنیم از تعطیلی یک روزه بخش حضوری هیجانزده نشوند، از ساعت اولیه روز هفتم تعداد زیادی از مخاطبان در نمایشگاه کتاب حضور داشتند. به همین دلیل ناشران نباید نگران کاهش فروش ناشی از یک روز تعطیلی نمایشگاه کتاب به دلیل آلودگی هوا باشند.
او ادامه داد: ناظران سالنها به صورت مستمر بر روند فروش و ارائه تخفیف تاکید دارند، خود ناشران هم باید فعالانه نسبت به ارائه تذکر برای حفظ تراز کار نشر توجه داشتهباشند. مسئولان معمولا به صورت شفاهی تخلف را به مسئولان غرفهها اعلام میکنند، لازم است تا با کج خلقیها اقدامات جدیتری انجام شود.
به گفته رمضانی در جلسه دوم هیات رسیدگی به تخلفات به پرونده ۴ ناشر خارجی و ۴ ناشر داخلی رسیدگی شد و در مجموع ۱۸ پرونده صدور رای داشتند. تخلف این ناشران برخی به دلیل فروش کتاب غیر، برخی تخفیف نامتعارف و برخی استفاده از کارتخوان با کارت بانک غیرعامل نمایشگاه بود.
قرار بود رنگ متفاوتی در سیوسومین دوره داشتهباشیم
قائم مقام نمایشگاه کتاب درباره کتابهای که در بخش مجازی اشتباه برای مخاطبان فرستاده شدهاست، توضیح داد: مرکز پاسخگویی به کلیه شکایات رسیدگی میکند، در نهایت یا وجه یا اثر درست به خریدار برگردانده میشود. همچنین مسئولان نمایشگاه مشکلات بستههایی را که از طرف ناشران فرستاده شدهاست؛ تا جای ممکن رفع میکنند.
رمضانی با اشاره به فعالیتهای گسترده فرهنگی خارج از فروش کتاب در نمایشگاه بیان کرد: در هدف داشتیم رنگ متفاوتی در سیوسومین دوره داشتهباشیم، در تنوع اقدامات، کلیه برنامههایی را که میتوانند ختم به کتاب شوند، اجرایی کردیم. در این دوره فعالیتهای مختلفی انجام میشود. برای خانوادههایی که در نمایشگاه حضور پیدا میکنند، مجموعهای از فعالیتها در نظر گرفته شدهاست.
او در خصوص ارائه کتاب کودکان و نوجوانان توسط برخی از ناشران در سالن شبستان بیان کرد: مطابق آئیننامه عرضه آثار باید در بخش مختص انجام شود. اگر ناشران در هر دو حوزه کار میکنند میتوانند با راهنمایی مخاطبان به سالن مقرر از انجام تخلف پیشگیری کنند.
رمضانی درباره آخرین آمار فروش تا پایان روز هفتم در بخش مجازی اعلام کرد: تا پایان روز هفتم نمایشگاه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کتاب فروختهشد که رقم بالایی است. از بستههای ارسالی ناشران نزدیک ۲۰۰ هزار بسته تحویل پست و ۷۵ هزار بسته به دست مردم رسیدهاست.
افزایش خدمات نمایشگاه کتاب
در ادامه این نشست حسین صفری درباره حضور مردم در هفتمین روز نمایشگاه کتاب که مصادف با چهارشنبه بود، گفت: در هفتمین روز شلوغی مانند آخر هفته را داشتیم، این مساله قابل پیشبینی بود و طبق دستور رمضانی نیروهای ایمنی، امدادی و خدماترسان در حوزهها و بخشهای مختلف مانند مترو و اتوبوسرانی در نظر گرفته شده و ضمن افزایش نیرو اقدامات افزایش پیدا کرده است.
وی با اعلام تقویت تهویه هوا و امکانات رفاهی نمایشگاه در روزهای پایانی، ادامه داد: نهایت تلاش خود را میکنیم تا سرویسهای بهداشتی و بخشهای مهم بتواند کارآمدی داشتهباشد.
به گفته مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب تهران، روزانه بیش از ۴۰ هزار نفر از پارکینگ استفاده میکنند. تا روز هفتم ۳۰۰ هزار نفر از راه مترو وارد نمایشگاه شدند.
صفری با تاکید بر اینکه برای نخستین بار در طول مدت برگزاری نمایشگاه کتاب قسمت اول مطالبات ناشران فرستاده شدهاست، ادامه داد: برای نخستین بار در بخش مجازی نمایشگاه اعلام شد، مرحله اول مطالبات ناشران در طول نمایشگاه پرداخت شد. این مربوط به ناشرانی است که کلیه بستههای سفارش داده شده را به دست مخاطب رسانده است.