به گزارش ایرنا، از اقدامات ارزندهای که برای توسعه رفاه اجتماعی در سطح جامعه اجرایی میشود توجه به بخش راه است که در این مسیر، بهبود و توسعه جادهها و محورهای مواصلاتی این روند را تسریع بخشیده و شتاب میدهد؛ احداث و توسعه راههای ارتباطی و خدمترسانی بیشتر به مردم، از جمله اقدامات ارزندهای است که دولت سیزدهم در آذربایجان غربی دنبال میکند.
آذربایجان غربی یکی از استانهای محروم کشور طی سالهای قبل بویژه در حوزه راه ارتباطی بوده است و با وجود اینکه دروازه ورود به اروپا به شمار میرود، کیفیت راههای این استان چندان مطلوب به نظر نمیرسد.
در همین راستا دولت مردمی، توجه به توسعه راه را در آذربایجانغربی در دستور کار جدی قرار داده و علاوه بر برنامهریزی در راستای ارتقای شاخص استفاده از مسیر ریلی و مسیر بزرگراهی و همچنین توسعه بزرگراهی و حتی بهبود وضع جادههای اصلی، تحول عظیمی را در این نقطه از ایران اسلامی درحال رقم زدن است.
کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان در آذربایجان غربی را به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان متصل میکند و ۳۵ درصد این شبکه حمل و نقل جادهای به طول ۵۶۹ کیلومتر در این استان احداث میشود.
توجه به این نکته حائز اهمیت بوده که کریدور بزرگراهی غرب کشور از حوزه استحفاظی بوکان تا مرز بازرگان در دست احداث بوده و چندین شهرستان را در بر میگیرد.
با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساختهای حمل و نقل در پایانههای مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالشهای اقتصادی به شمار میرود.
وجود نزدیک به یکهزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجانغربی با سه کشور، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده و عمده حمل و نقل جادهای کالا و مسافر کشور از طریق پایانههای مرزی استان یعنی یک چهارم پایانههای مرزی کشور انجام میشود.
کریدور شمال - جنوب با طول هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز بازرگان با عبور از استانهای آذربایجانغربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان را به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان به هم متصل میکند.
تکمیل کریدور بزرگراهی شمالغرب کشور در دستور کار دولت قرار دارد
تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور با جدیت تمام توسط مسوولان شمال غربی ترین نقطه کشور دنبال میشود و استاندار آذربایجانغربی با تایید این مطلب معتقد است که تکمیل کریدور بزرگراهی شمالغرب کشور به عنوان یکی از الزامات ارتقای شاخصهای توسعه ای در دستور کار دولت قرار دارد.
محمدصادق معتمدیان بیان کرد بهره برداری کامل از این کریدور و ایجاد ارتباط بین قفقاز جنوبی با بندر امام یکی از اولویت های دولت سیزدهم است که تاثیرگذاری ویژه ای در ارتقای شاخص های توسعهای دارد.
استاندار آذربایجانغربی تاکید کرده که با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساختهای حمل و نقل در این استان یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالشهای اقتصادی به شمار میرود.
۷۸ درصد از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجانغربی افتتاح شده است
اما کریدور بزرگراهی غرب کشور با سرعت بیشتری روند توسعه خود را ادامه میدهد و مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی به این مطلب اشاره کرده که با تلاش صورت گرفته، از ۵۶۹ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان، تاکنون ۴۳۹ کیلومتر با ۷۸ درصد پوشش افتتاح شده است.
سیدمحسن حمزهلو معتقد است کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان متصل میکند که ۳۵ درصد این شبکه حمل و نقل جادهای به طول ۵۶۹ کیلومتر در آذربایجانغربی احداث میشود.
به گفته وی با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساختهای حمل و نقل در پایانههای مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالشهای اقتصادی به شمار میرود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی وجود ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجانغربی با سه کشور را فرصتی میداند که این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده است.
حمزهلو ادامه داد: عمده حمل و نقل جادهای کالا و مسافر کشور از طریق پایانههای مرزی استان یعنی یک چهارم پایانههای مرزی کشور انجام میشود.
وی افزود: کریدور بزرگراهی غرب کشور در جنوب آذربایجانغربی به طول ١٨٩ کیلومتر و شمال آذربایجانغربی به طول ۱۱۱ کیلومتر با سرعت اجرا میشود.
به گزارش ایرنا، کریدور بزرگراهی غرب کشور از مرز بازرگان در شمال آذربایجانغربی آغاز شده و با عبور از آذربایجانغربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان و بندر امام خمینی (ره) ختم میشود.