گنبدکاووس- ایرنا- نماینده مردم مراوه‌تپه، کلاله، گالیکش و مینودشت در مجلس شورای اسلامی گفت: ایمان خالص، اعتقاد قلبی به اسلام و شریعت و مردمی بودن راز ماندگاری مختومقلی فراغی در میان مردم ایران و سایر کشورهای دنیاست.

به گزارش ایرنا، رضا آریان‌پور عصر روز پنجشنبه در آیین نکوداشت دویست و هشتادمین سالروز تولد "مختومقلی فراغی" شاعر و عارف ایرانی ترکمن در روستای آق‌توقای  شهرستان مراوه‌تپه استان گلستان اظهارداشت: نام این شاعر بزرگ امروز از مرزهای گلستان و حتی ایران فراتر رفته و در تمام دنیا وی را می‌شناسند و برایش احترام ویژه‌ای قائل هستند.

وی مختومقلی را جزو شعرای ماندگار ایران اسلامی دانست و گفت: خیلی‌ها در عرصه شعر و ادبیات قلم فرسایی کردند اما فقط تعداد اندکی از آنان به مانند فردوسی، سعدی، حافظ، خیام و مختومقلی فراغی ماندگار شدند و در طول یک هفته گذشته مراسم بزرگداشت این شاعر ترکمن در شهرهای مختلف استان گلستان و سراسر کشور از جمله تهران با حضور مردم هنردوست و مسوولان برگزار شد.

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: راز ماندگاری مختومقلی در ایمان خالص و اعتقاد قلبی وی به اسلام و شریعت و همچنین مردمی بودن است و با خواندن اشعار این شاعر، تمام این صفات احساس می‌شود.

آریان‌پور افزود: آثار هر نویسنده و یا شاعری که به دل انسان بنشیند در قلب هم ماندگار می‌شود و اشعار مختومقلی فراغی از این دست است چراکه با خواندن آن نکات اخلاقی اشعار سعدی، نکات عرفانی حافظ و نکات حماسی شاهنامه فردوسی قابل احساس است.

مختومقلی از افتخار گلستان و ایران اسلامی است

پیام آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی نماینده مقام معظم رهبری در استان گلستان به این مراسم، توسط حجت‌الاسلام نورعلی دیلم رییس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور قرائت شد که در بخشی از این پیام آمده است: مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن از افتخارات استان گلستان و ایران اسلامی است و اینجانب به ۲ دلیل به مختومقلی فراغی ارادت دارم اول اینکه این شاعر بزرگ در همه زمینه‌ها شعر گفته است از خداشناسی و عرفان گرفته تا مسائل اجتماعی، وحدت و یکپارچگی و در مجموع من مختومقلی فراغی را شاعری جامع می‌شناسم و دوم اینکه این شاعر از آن این استان و از افتخارات گلستان است ولی به لحاظ پرداختن به ارزش‌های متعالی انسانی و الهی شایسته است او را فراتر از یک قومیت بدانیم.

در بخش دیگری از این پیام آیت الله نورمفیدی آمده است: مختومقلی فراغی امتیاز خاصی دارد و علاوه بر عرفان، خداشناسی، ترس از معاد، مرگ، قیامت و عشق به رسول‌الله(ص) و عشق به اهل بیت(ع) که در اشعار او موج می‌زند، بینش‌ اجتماعی و روشن ضمیری در رابطه با مسائل اجتماعی و سیاسی از مهمترین امتیازات شعر اوست و اینجانب برگزاری مراسم نکوداشت شاعر ترکمن را نشانه وحدت، همبستگی و اشاعه ارزش‌های اسلامی می‌دانم و اعتقاد دارم در پناه این اتحاد می‌توان انسجام و یکپارچگی شیعه و سنی را به نیکی تبلیغ و ترویج کرد.

به گزارش ایرنا، اجرای موسیقی زنده و قرائت اشعار مختومقلی فراغی توسط برخی از شاعران برجسته منطقه از جمله برنامه‌های اجرایی در همایش امروز بود همچنین در پایان مراسم از برخی از شعرای شاخص منطقه و فعالان فرهنگی تجلیل شد.

مختومقلی فراغی از شاعران بزرگ ترکمن که پدرش دولت محمد آزادی نیز از شاعران و علمای این قوم بود، در سال هزار و ۱۱۲ هجری خورشیدی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس دیده به جهان گشود.

وی از کودکی به علم و دانش علاقه وافری داشت و خواندن، نوشتن، فراگیری علوم عقلی و نقلی را در محضر پدرش دولت محمد آزادی آموخت سپس در مکتب نیاز صالح که از پیران و عارفان زمان بود به کسب فضایل عرفانی و معنوی پرداخت تا آنجایی که از دقایق علوم و معرفت بهره کافی یافت و جوانه شعر و ادب در بوستان خاطرش سر بر کشید.

مختومقلی سپس برای‌ ادامه تحصیل عازم سیر و سفر به بخارا، افغانستان، هندوستان، کابل، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان، شیروان، خیوه و تبریز شد و سرانجام با ره توشه‌یی از علم و دانایی به منطقه اترک به میان ایل و تبار خود بازگشت.

از سروده‌های مختومقلی حدود ۱۰ هزار بیت به دست ما رسیده که نمونه کاملی از لهجه خالص ترکمنی است و در واقع‌ کاری که مختومقلی در زبان ترکمنی انجام داد، شباهت به کار دانته در زبان ایتالیایی و  فردوسی در زبان فارسی دارد.

دیوان شعر این شاعر که در بین دیگر اقوام ایران زمین و ملل دیگر جهان نیز بلند آوازه بود تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

این شاعر و عارف نامی ترکمن پس از ۵۷ سال تلاش در مسیر شعر و ادب، در سال هزار و ۱۶۹ هجری خورشیدی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان دیده از جهان فرو بست و به دیار حق شتافت.

پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.