رییس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در این نشست گفت: شهروندان "هم سرنوشت" هستند و اگر اتفاقی برای منطقهای رخ دهد، دارای سرنوشتی یکسان ولی با بهره مندی متفاوت خواهند بود. هم سرنوشتی یک مفهوم قدرتمند است و این پدیده چند عاملی با متغیرهای متفاوتی است که در ارتباط با هم هستند.
احد فرامرز قراملکی افزود: تصمیم هایی که در گذشته برای شهرها و مناطق گرفته و اجرا شده است بر هم سرنوشتی کنونی ما تاثیر گذاشته است به همین دلیل هم سرنوشتی دارای قدرت تخریب و بازندگی هم هست و می تواند شهر را به طرف انحطاط بکشاند و قدرت سازندگی و پیشرفت هم دارد که می تواند تعالی، سرآمدی، رفاه و سعادت را برای انسان به ارمغان آورد.
وی با اشاره به هلاکت مردم منطقهای در آیات قرآن کریم افزود: پیامبران برای جهت دادن به هم سرنوشتی بر اساس دستورات الهی اقدام به هدایت مردم میکردند و بر همین اساس اقوامی که شرایط خود را تغییر دادند دچار هلاکت و یا خوشبختی شدند.
رییس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: این که برخی کشورها به دنبال نگارش برنامه ۵۰ ساله هستند نشان از تفکر هم سرنوشتی است.
قراملکی با اشاره به این که الهیات می تواند به هدایت و هم سرنوشی مردم کمک کند و باید حدود و ثغور آن را شناخت افزود: با الهیات شهر می توان به صورت گروهی اندیشید زیرا الهیات، هویت واسطه ای بین وحی و مردم دارد.
امنیت، احساس اطمینان و برقراری رزق ویژگیهای شهر قرآنی است
یک استاد حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم در پیامی تصویری ویژگیهای شهر مطلوب از دیدگاه قرآن امنیت و احساس اطمینان ذکر کرد و گفت: با شکل گیری این دو ویژگی رزق در آن شکل میگیرد و اگر کفران نعمت پدید آید خداوند ترس و ناامنی را بر مردمان آن منطقه مسلط میگرداند.
آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد در تشریح این ویژگی ها افزود: بر اساس آیات قرآن، امنیت شهر بر اساس مدیرانی شکل می گیرد که سایه جنگ را از آن منطقه دور کرده باشند و به عبارتی باید فرهنگ صلح طلبی در آن جامعه پذیرفته شده باشد و از کودکی تعلیم داده شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر وقتی مردم به آن منطقه، مطمئن و علاقه مند باشند، تمایلی به ترک و مهاجرت نخواهند داشت همان گونه که پیامبر اسلام(ص) در زمان هجرت خطاب به شهر مکه فرمودند اگر می توانستم از تو خارج نمی شدم.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: شهر برای این که اقتصادش تامین شود باید دارای امنیت و احساس اطمینان برای ساکنانش باشد و شکر این نعمت، عدم کفران لطف خداست.
تلاش برای پیوند معنویت و زندگی در شهر
دبیر اجرایی این همایش نیز گفت: ادبیات الهیات شهری در تلاش است تا پیوند بین معنویت دینی در زندگی شهری را مورد بررسی قرار دهد.
حجت الاسلام دکتر علی الهی خراسانی افزود: این که چگونه یک شهر میتواند، معنویت و دینداری را در خود جای دهد و فعالیتهای خود را با ارتباط یکدیگر منسجم کند از موضوعاتی است که نیاز به بررسی و کنکاش بسیار دارد، زیرا مفهوم الهیات شهر و زندگی شهری، اصطلاحی است که امروزه با آن رو به رو هستیم.
وی اضافه کرد: تاکنون موضوع الهیات شهری به فارسی مورد تحقیق قرار نگرفته بود و اکنون سعی شده است تا در قالب این همایش، مفاهیم آن بازخوانی و بازتولید شود تا تاثیرات مرتبط با مطالعات شهری همچون ناهمگونی و نامتوازنی شهرهای کنونی در موضوعات مدیریت شهری، محیط زیست و زندگی مردم با معنویت و دینداری بررسی شود.
دبیر اجرایی این همایش محورهای علمی این نشست را شامل نظریههای الهیاتی درباره زندگی شهری، تاثیر زندگی شهری و تحولات آن بر الهیات، الهیات، اخلاق و حقوق شهروندی، الهیات، برنامهریزی و طراحی شهری، الهیات، هویت و منظر شهری، الهیات و توسعه پایدار شهری و الهیات، حکمرانی و مدیریت شهری و فقه شهر اعلام کرد.
الهی افزود: پرونده ویژهای در این همایش با موضوع مساله بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز در نظر گرفته شده است و دیگر اهداف این همایش را حل مسائل و چالشهای زندگی شهری بهصورت روشمند با رویکرد و دانشهای الهیاتی، تقویت دینداری و توسعه ایمان در متن زندگی شهری، توسعه مطالعات میانرشتهای در علوم اسلامی و علوم انسانی با تمرکز بر شهر، بازسازی و بازخوانی روشها، رویکردها و تقویت بنیانهای علوم اسلامی با توجه به پردازش مسائل شهری، مواجهه پژوهشگران و نخبگان علوم اسلامی با مسایل عینی زندگی شهری بهعنوان رکن تمدن اسلامی، حرکت علمی در مرزهای بینالمللی دانش و دیدگاههای نوین الهیاتی و معرفی چشمانداز مشهد بهعنوان قطب علمی الهیات شهر در جهان اسلام برشمرد.
وی ادامه داد: از زمان اعلام فراخوان، ۹۷ مقاله به دبیرخانه همایش رسید و در کمیته داوری ۳۹ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.