سنندج- ایرنا- رونمایی از لوح ثبت جهانی هورامان، افتتاح سه اقامتگاه بومگردی در روستاهای سنندج و برپایی نمایشگاه صنایع‌ دستی و غذاهای محلی در خانه کُرد، عناوین چند خبر کوتاه از کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیر پایگاه میراث جهانی هورامان روز پنجشنبه گفت: به مناسبت هفته میراث فرهنگی و در قالب ویژه برنامه ای از لوح ثبت میراث جهانی هورامان با حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استانداران کردستان و کرمانشاه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نخبگان و جمعی از مدیران کشوری رونمایی می شود.

پویا طالب نیا با اشاره به اینکه این مراسم روز یکشنبه اول خرداد ماه در کاخ گلستان تهران برگزار می‌شود، افزود: این رویداد می‌تواند سرآغازی برای ایجاد نگاهی ملی و توسعه بخش برای میراث جهانی هورامان باشد.

مدیر پایگاه جهانی هورامان ادامه داد: هورامان به عنوان وسیع‌ترین میراث ثبت جهانی شده جمهوری اسلامی ایران، بیست و ششمین اثر ثبت شده در یونسکو بوده که در استان‌های کردستان و کرمانشاه واقع شده است.

وی یادآور شد: هورامان تیرماه سال گذشته در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به اتفاق آرا از لحاظ فرهنگ غنی و همزیستی انسان با طبیعت در طول تاریخ ثبت جهانی شد.

افتتاح سه واحد اقامتگاه بومگردی در سنندج

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: به مناسبت هفته میراث‌ فرهنگی، سه واحد اقامتگاه بومگردی در شهرستان سنندج شامل اقامتگاه‌های تاو در روستای گلین و گلاویژ و سروه در روستای ‌هشمیز با سرمایه‌گذاری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به افتتاح رسید.

یعقوب گویلیان افزود: با راه‌اندازی این اقامتگاه‌ها زمینه اشتغال بیش از ۱۰ نفر به‌ صورت مستقیم فراهم شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم میراث‌ فرهنگی حفظ میراث ملموس و ناملموس در مناطق روستایی است، ادامه داد: در سال‌های اخیر برنامه‌های ویژه‌ای برای حفاظت از میراث روستایی اجرا شد که از آن جمله می‌توان به توسعه اقامتگاه‌های بومگردی در این مناطق اشاره کرد.

گویلیان یادآور شد: در حال حاضر ۳۴ اقامتگاه بوم‎گردی دارای مجوز در کردستان فعال است که بیشترین آن در شهرستان سنندج قرار دارد.

برپایی نمایشگاه صنایع‌ دستی و غذاهای محلی در خانه کُرد سنندج

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: همزمان با روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث‌ فرهنگی، نمایشگاهی از آثار صنایع‌ دستی و غذاهای محلی در خانه کُرد سنندج برپا شد.

فرهاد حامدی افزود: این نمایشگاه تحت عنوان جشنواره "ژیوه‌ر" شهر فرهنگ و هنر در شهر سنندج برپا و در آن آثاری از صنایع‌ دستی، حاصل ذوق و هنر زنان توانمند و محلات کمتر برخوردار استان در قالب ۲۰ غرفه به‌ نمایش گذاشته شده است.

وی اضافه کرد: در بخش دیگری از این نمایشگاه، انواع غذاهای محلی و ثبت ملی شده استان با هدف معرفی میراث ناملموس کردستان عرضه می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی کردستان گفت: اجرای برنامه‌های شاد و متنوع موسیقی و نمایش از دیگر برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است که به‌ همت انجمن ژیوه‌ر سنندج برگزار شده و تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ ماه از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۰ پذیرای بازدید علاقمندان است.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.