تهران-ایرنا- مسئولان برخی از غرفه‌های اطلاع‌رسانی تحت تاثیر فشار کار روزهای نمایشگاه کتاب، نمی‌توانند اطلاعات دقیقی به مخاطبان ارائه بدهند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، اگر مانند ناشران، فعالان نشر، خبرنگاران، مسئولان و هر کسی که در نمایشگاه مسئولیتی بر عهده دارد هر روز را ، در مصلی به شب نمی‌رسانید و برای یک‌بار به نمایشگاه کتاب آمدید تا بتوانید کتاب‌ها را از نزدیک ببینید یا با نویسنده و شاعر محبوبتان دیدار کنید، شاید غرفه‌هایی که با سر در «اطلاع‌رسانی» در نمایشگاه فعالیت می‌کنند، گزینه خوبی برای کاهش اتلاف وقت و انرژی باشد.

غرفه‌های سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب در شبستان بر اساس حرف الفبا چیده‌شده‌است. البته گاهی مخصوصا سر نبش راهروها که ویترین و متراژ بیشتری دارد، این قانون زیر پا گذاشته شده‌است. جانمایی غرفه‌ها بر اساس حروف الفبا چندین سال است که انجام می‌شود. پیش از آن غرفه‌ها به شکل موضوعی چیده می‌شدند که البته آن روش از چینش هم موافقان و مخالفانی داشت.

کار مخاطب زمانی دشوارتر می‌شود که بخواهد در سالن شبستان چند کتاب پیدا کند، زیرا ممکن است مجبور باشد تمام شبستان را زیرپا بگذارد. برای تسهیل پیدا کردن کتاب‌ها، غرفه‌های اطلاع‌رسانی و دستگاه‌هایی برای جست‌وجوی ناشر و عنوان کتاب در چند قسمت نمایشگاه کتاب فعالیت می‌کنند، اما فعالیت غرفه‌های اطلاع‌رسانی و نحوه برخورد آن‌ها با مخاطب یکسان نیست.

تنگ خلقی مسئولان غرفه اطلاع‌رسانی

در یکی از غرفه‌های اطلاع‌رسانی که ابتدای شبستان قرار دارد، دو نفر مشغول پاسخگویی هستند. این غرفه اطلاع‌رسانی به نسبت دیگر غرفه‌ها کوچک است، زیرا در باقی آن‌ها چهار یا پنج نفر پاسخگوی سوال مخاطبان نمایشگاه کتاب هستند. در نتیجه فشار کاری این مسئولان بالا است و منجر شده خلقِ تنگی داشته‌باشند.  

برای بررسی نحوه عملکرد اطلاع‌رسانی لیستی از کتاب‌هایی که ناشران در غرفه‌های خود چیدند، تهیه کردم. صفی جلوی غرفه کوچک تشکیل شده‌است که به سرعت جلو می‌رود. کمی منتظر شدم و نوبتم شد. نام کتاب را گفتم، برای اینکه بتواند کتاب را جست‌وجو کند، چند بار نام آن را تکرار کردم، در حالی که نامی ساده و تک کلمه‌ای داشت. وقتی مسئول غرفه نتوانست کتاب را پیدا کند، گفت شاید کتاب فقط در بخش مجازی ارائه شده‌است! بعد گفت: «کتاب‌هایی که پیدا نمی‌شود یا در نمایشگاه نیست یا توسط ناشر ثبت نشده‌است.»

حتی به صورتم نگاه نمی‌کرد

خواستم عنوان کتاب دیگری را بگویم که دیگر حتی به صورتم نگاه نمی‌کرد، با نادیده گرفتن من و اشاره به فردی که پشت سرم ایستاده بود، از او خوتاست تا سوالش را بپرسد. حتی بعد از رسیدگی به یکی از عنوان کتاب‌های فردی که در صف پشتی قرار داشت، باز هم به درخواستم پاسخ نداد.

کمی گیج و با سوال‌های زیادی که در ذهنم شکل گرفته‌بود، از شبستان خارج شدم. اگر اطلاع‌رسانی نتواند کتابی را که در ویترین ناشر و در غرفه او وجود دارد، پیدا کند و به مخاطب آدرس بدهد، روی فروش ناشران و فروش کلی نمایشگاه کتاب تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

این گروه برای کمک به مردم در غرفه اطلاع‌رسانی حضور دارند

ابتدای ورودی شبستان، در فضای باز یک غرفه اطلاع‌رسانی بزرگ فعال است. با در نظر گرفتن اینکه بعد از ظهر یک روز کاری است، از مسئول غرفه عذرخواهی می‌کنم و درباره همان عنوان کتاب که مسئول دیگر نتوانست پیدا کند، از مسئول جدید می‌پرسم. با خوش رویی درباره کتاب جست‌وجو می‌کند. در برگه‌ای پرینت شده، نام غرفه و آدرس دقیق آن در شبستان را چاپ می‌کند.

از تجربه قبلی تا حدی مضطرب هستم، یک عذرخواهی ضمیمه گفتارم می‌کنم و از مسئول اطلاع‌رسانی درخواست می‌کنم تا عنوان دیگری را برایم پیدا کند. می‌گوید که نیازی به عذرخواهی نیست و این گروه برای کمک به مردم در آن غرفه حضور دارند. آدرس غرفه پنج عنوان کتاب را از او می‌پرسم، در پایان پنج برگه چاپ شده در دست دارم، حتی درباره عددگذاری راهروها توضیح تکمیلی ارائه می‌دهد.

کاش همه مراجعان ابتدا به این غرفه اطلاع‌رسانی قبل از شبستان مراجعه کنند و بعد با اطلاعات کافی وارد نمایشگاه کتاب شوند.

اطلاع‌رسانی، نام ناشر را ساده‌تر از عنوان کتاب پیدا می‌کند

غرفه دیگری در حیاط مصلی مشغول اطلاع‌رسانی به مردم است. دو مسئول با همفکری به یکی از مخاطبان نمایشگاه که کتاب‌های حوزه فلسفه را جست‌وجو می‌کند، کتاب‌هایی مشابه پیشنهاد می‌دهند. پسر نوجوان تاکید دارد که استادش آن عنوان کتاب‌ها را اعلام کرده و باید همان‌ها را خریداری کند، اما مسئولان غرفه کتاب را پیدا نمی‌کنند.

عنوان یکی از کتاب‌هایم را به مسئول اعلام می‌کنم، نمی‌تواند ناشر و محل غرفه را پیدا کند. نام ناشر همان کتاب را به مسئول اطلاع‌رسانی می‌گویم، اینبار به راحتی پیدا می‌کند و پرینت آن را به من می‌دهد. عنوان دیگری می‌پرسم که سیم شارژر تبلتی که با آن کار می‌کند قطع می‌شود، تمام حواس مسئول پرت سیم و تبلت است و دیگر به سوالاتم پاسخ نمی‌دهد.

مردم ترجیح می‌دهند از دستگاه اطلاع‌رسانی استفاده کنند

در سی‌وسومین نمایشگاه حضوری کتاب دستگاه‌هایی با صفحه لمسی در گوشه شبستان و سالن کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده‌است. مردم بیش از مراجعه به غرفه‌های اطلاع‌رسانی‌، استفاده از این دستگاه‌ها را ترجیح می‌دهند. در دوره‌های قبلی هم از این دستگاه‌ها استفاده می‌شد. صف طولانی جلوی دستگاه‌های اطلاع‌رسانی شکل گرفته‌است. صبر کردم تا نوبتم شود، اما دستگاه هنگ کرد.

یک مسئول که کاملا به کار مسلط به نظر می‌رسید، گفت باید دستگاه را خاموش و روشن کند، دستگاه خاموش و بعد روشن شد، اما سیستم پاسخگو بالا نیامد. چند دقیقه منتظر شدم، اما نتیجه نداشت. به سمت دستگاه دیگر رفتم که صف کوتاه‌تری جلوی آن بود. افرادی که با دستگاه کار می‌کردند می‌خواستند پرینت خروجی اطلاعات را بگیرند، اما دستگاه کاغذ نداشت. باید با گوشی همراه از اطلاعات عکس بگیرند یا در کاغذی اطلاعات را یادداشت کنند.

به نظر می‌رسد افرادی که می‌خواهند به نمایشگاه حضوری کتاب مراجعه کنند، باید قبل از ورود درباره کتاب و ناشر آن اطلاعات خود را تکمیل کنند. برای انجام این کار می‌توانند از سایت ناشران استفاده کنند، معمولا اطلاعات همه کتاب‌های یک ناشر در سایتش قابل دسترس است. همچنین می‌توانند قبل از ورود به نمایشگاه با مراجعه به سایت نمایشگاه بین‌المللی کتاب، فهرست ناشران اینجا درباره جانمایی غرفه ناشر اطلاع کسب کنند.البته در اینجا هم می‌توانید کتاب‌هایی را پیدا کنید که در نمایشگاه عرضه می‌شود، اما در سایت نمی‌توانید نشانی از آن پیدا کنید.