مشهد- ایرنا- استاد حوزه و دانشگاه گفت: تبدیل هیئت ها از ستاد برگزاری مراسم به تشکیلات ضروری است.

به گزارش ایرنا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های استان خراسان رضوی، حجت الاسلام علیرضا پناهیان عصر پنجشنبه در گردهمایی دختران هیئت مذهبی دانشجویی کشور در مشهد افزود: متقاعدسازی افراد در شبکه ها با متقاعدسازی آن ها از طریق تبلیغات، متفاوت است برهمین اساس جریان سازی از کارکردهای شبکه و تشکیلات است.

وی در تبیین اهمیت و کارکردهای زندگی جمعی گفت: قوانین اصولا یک حداقل برای استحکام بنای جامعه هستند و نمی شود به تنهایی مبنای زندگی قرار گیرند، خصوصا که افراد را بی تفاوت نسبت به هم بار می آورد.

 این سخنران مذهبی عنوان کرد: هیئت به معنای زندگی جمعی یعنی شبکه و جریان سازی است که مقدمه ساز ظهور بوده و تفاوت تمدن اسلام و غرب را نشان می دهد.

وی افزود: در قرآن به جای واژه قانون، از تعبیر امر به معروف و نهی از منکر به معنای مسئولیت اجتماعی به عنوان سطح حداقلی تذکر دادن، استفاده شده است که مربوط به زندگی جمعی است؛ فرد مؤمن در زندگی جمعی و تشکیلاتی رشد می کند چرا که در زندگی اجتماعی هم خود فرد انتخاب می کند با چه کسانی در ارتباط باشد اما در زندگی تشکیلاتی، این انتخاب دیگر دست او نیست.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه هیئت، یک زندگی جمعی است که باید تحولی در آن رخ دهد تا از ستاد برگزاری مراسم، به تشکیلات و شبکه اجتماعی تبدیل شود، برخورداری از اخلاق اجتماعی مناسب را لازمه تشکیلاتی شدن هیئت دانست و گفت: نخستین مؤلفه در این راستا، اختصاص وقت منظم برای حضور در هیئت است؛ بیش از برگزاری مراسم ها، چگونه برگزار کردن آن ها مهم است. به همین دلیل هر چقدر کاربلد هستید، به جای اینکه خودتان انجام دهید، کار را به اعضای جدید بسپارید تا آن ها هم کاربلد شوند.

وی مسوولیت سپاری را دومین مؤلفه برای تشکیلاتی کردن هیئت معرفی و اظهار کرد: لازمه مسوولیت سپاری، شناخت انواع آدم ها و به رسمیت شناختن تفاوت آن ها است و باید ظرفیت ها را شناخت و متناسب آن عمل کرد.

استاد حوزه و دانشگاه، توان تحمل و تعامل با یکدیگر به ویژه میان راهبران هیئت را سومین مولفه تشکیلاتی شدن هیئت دانست و گفت: وقتی این مهم در راهبران هیئت نباشد، ترجیح می دهند به جای افراد قوی، با افراد ضعیف کار کنند در حالیکه تشکیلات یعنی گروهی از افراد توانمند که هر یک می توانند ۱۰ هیئت را راهبری کنند.

وی با بیان اینکه تشکیلات دانشجویی حتی می تواند بار بوروکراسی دانشگاه را کاهش داده و بسیاری گره ها را باز کند، از دانشجویان خواست تشکیلات را جدی گرفته ودر زمینه کار برای اهل بیت (ع)، ذهنشان را از برگزاری مراسم به ایجاد یک تشکیلات، تغییر دهند و ادامه داد: برنامه های هیئت نباید اینگونه باشد که افراد بیایند دعایی زیارتی بخوانند و بعد مانند مسافران اتوبوس، پراکنده شوند و کاری به یکدیگر نداشته باشند.

حجت الاسلام پناهیان، رشد فردی و سیاسی را از دیگر ویژگی های کار تشکیلاتی برشمرد و با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر آموزش زندگی جمعی و کار تعاونی در دیدار اخیر با معلمان، گفت: رانت خواری ها به خاطر ضعف ماست؛ اگر زندگی جمعی مان تقویت شود، دیگر احزاب بر ما حکمرانی نمی کنند و کسی از مسئولان جرات خطا نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: کار سیاسی به معنای کلی آن همیشه باید در هیئت باشد؛ اصولا هیئت نمی تواند سیاسی نباشد؛ در هیئت باید به مقوله قدرت توجه داشت زیرا ائمه اطهار (ع) را به خاطر حفظ قدرت، کشتند بنابراین نمی شود هیئتی ها قدرت طلبی را متوجه نباشند اما این سیاسی بودن به معنای داشتن تحلیل و تبیین سیاسی است.

جهاد تبیین، فریضه ای قطعی و فوری است

نویسنده کتاب صعود چهل ساله در ادامه این گردهمایی گفت: جهاد تبیین، فریضه ای قطعی و فوری است اما در شرایطی که خیلی ها دلشان برای انقلاب می سوزد، کمتر کسی حاضر به دفاع است چراکه دفاع بها و هزینه دارد. همچنین سواد بالا و مطالعه عمیق نیاز دارد و نمی شود شبهات را با مطالعات پنج یا ده دقیقه ای در فضای مجازی پاسخ داد.

حجت الاسلام حسین راجی افزود: در نخستین گام جهاد تبیین، باید دلیل اینکه رهبر معظم انقلاب در برهه کنونی بر جهاد تبیین تأکید دارند و در وهله بعد بدانیم دقیقا چه چیزی را باید تبیین کنیم در غیر این صورت، جهاد تبیین هم ناخوداگاه مانند سایر محورهای موردتأکید رهبری، به حالت ابتذال کشیده می شود.

وی جهاد را هرگونه تلاش و کوشش مقابل دشمن و ائمه اطهار(ع) توسط پیشتازان این عرصه معرفی و بیان کرد: امامان معصوم(ع) همه عمرشان صرف صف آرایی مقابل دشمن و جهاد تبیین شد و به همین دلیل هم شهیدشان کردند در حالیکه اگر کاری به سیاست نداشتند، حکومت هم کاری به آنها نداشت.

مدیر اندیشکده سعداء با بیان اینکه ما در برهه کنونی، در اوج مبارزه منطقی هستیم، تصریح کرد: مسئله تبیین از همان دوران اول تاکنون، همیشه از سوی جبهه حق وجود داشته اما تفاوت تبیین در دوره کنونی این است که دشمنان این دوران، تمام ابزارهایی را که دشمنان دوران قبل دراختیار داشتند، علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته و ذهن مردم را هدف قرار داده اند.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، حداقل چهارسال پیش در مشهد، مسئله تبیین را مطرح کرده و فرمودند امروز مهمترین چالش کشور ما یک چالش ذهنی است که سبب شد کتاب صعود ۴۰ساله نوشته شود و بر این اساس، مهمترین کار جریان انقلابی نیز مقابله ذهنی با این چالش است.

حجت الاسلام راجی با بیان اینکه مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی ملت ایران، قدرتمند اما مظلوم است، ادامه داد: شدت هجمه دشمن در این زمینه به جایی رسیده است که حتی میان حامیان انقلاب، هر کار خوب یا بدی در ایران انجام شود، مذموم و اشتباه و هر کار حتی بدی در کشورهای دیگر صورت گیرد، ممدوح است.

وی گفت: به عنوان مثال، با اینکه ایران تنها کشوری است که با وجود همه تحریم ها، ترورها و توطئه ها، مستقلا ماهواره و ماهواره بر ساخت و موجود زنده به فضا فرستاد و برگرداند، اما این مهم نادیده گرفته شده و مدام روی نقاط ضعفی چون عدم کیفیت خودروی داخلی تاکید می شود.

مدیر اندیشکده سعداء ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب از ابتدای رهبری خود تاکنون، حدود چهل محور را برای تبیین مطرح کرده اند اما درخصوص جهاد تبیین، فرمودند تبیین یعنی مقابله با تحریف دشمن؛ بنابراین هرجا دچار تحریف شده، باید تبیین وگره های اذهان در این موارد باز شود.

حجت الاسلام راجی اظهار کرد: مطابق رهنمودهای رهبری، دو محور «اصول، امهات ومبانی» که مورد هجمه دشمن همچون استکبارستیزی و استقلال طلبی قرار دارد که دشمن تلاش می کند همه مشکلات ایران را ناشی از این ها جلوه دهد. همچنین «سایر امور» مانند تطهیر پهلوی، سانسور دستاوردهای انقلاب و ریشه مشکلات را ایستادگی روی آرمان های انقلاب جلوه دادن، رئوس جهاد تبیین در حال حاضر هستند.

این همایش از روز چهارشنبه در مشهد آغاز و روز جمعه به کار خود پایان می دهد.