قزوین - ایرنا- نهمین نمایشگاه ملزومات جهیزیه در قزوین  از ۲۷ اردیبهشت ماه  به مدت پنج روز در محل دائمی شرکت نمایشگاههای بین المللی در حال برگزاری است و حضور گسترده و پرشور مردم خبر از این دارد که به دنبال تهیه کالای ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نمایشگاه جهیزیه همواره جزو نمایشگاه های شلوغ و پر رفت و آمد بوده و جدا از وجهه اقتصادی و تعاملات کلانی که در آن رخ می دهد همواره خبر از شروع زندگی مشترک جوانان و یک شور اشتیاق برای خریداران به همراه داشته است. 
قزوین از جمله شهرهای است که رسمی نظیر جهیزیه را در فرهنگ خود از گذشته های دور داشته ، رسمی که در آن بزرگترها و غالبا خانواده دختر پیش از شروع زندگی مشترک ملزومات مورد نیاز و حتی غیر نیاز برای زندگی تازه زوج جوان فراهم می کنند. 


به همین منظور نمایشگاه ملزومات جهیزیه از تاریخ ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ با 5 تا ۲۰ درصد تخفیف در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین برپا شده است، نمایشگاهی که به گفته احمد خورگامی مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان قزوین می تواند بستری مناسب برای عرضه کالای ایرانی و رونق تولید باشد. 
وی عرضه مستقیم کالا به مردم را از اهداف برپایی این نمایشگاه عنوان کرد و افزود : در این نمایشگاه سعی شده با دادن تخفیف به زوج‌های جوان برای تهیه اقلام اساسی زندگی کمک شود.
خورگامی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی امروز به یک ضرورت در اقتصاد ایران تبدیل شده است، تصریح کرد :با توجه به منویات مقام معظم رهبری مهمترین وظایفی که بر عهده سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف قرار دارد، اجرایی کردن حمایت از تولیدکنندگان داخلی و رونق تولید است. 
وی با اشاره به برگزاری نهمین نمایشگاه ملزومات جهیزیه اظهار داشت : تمام کالاهایی که در این نمایشگاه عرضه می شود، کاملا ساخت داخل، دارای علامت استاندارد و تایید کیفیت از سوی مراکز نظارت اتاق های اصناف استان ها است.
خورگامی تصریح کرد :بیش از ۶۰ مشارکت کننده از استان‌های اصفهان، همدان، تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی و غربی، گیلان و زنجان در عرصه‌های مختلف شامل لوازم خانگی، مبلمان، فرش ماشینی و دستباف، لوازم آشپزخانه، لوستر، سرویس و کالای خواب محصولات خود را در معرض نمایش گذاشتند. 
این مسوول ادامه داد : برقراری ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، آشنایی مردم با آخرین تولیدات، ایجاد فضاهای رقابتی به منظور افزایش تنوع انتخاب و دسترسی بهتر به کالاهای مورد نیاز از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی قزوین تاکید کرد : به منظور حمایت از کالای ایرانی و تشویق شهروندان محصولات و کالاهای این نمایشگاه با  تخفیف پنج تا ۲۰ درصدی عرضه می شود .
وی با بیان اینکه نهمین نمایشگاه ملزومات جهیزیه با استقبال خوب شهروندان قزوینی مواجه است ،افزود: در روزهای پایانی میزان بازدید کنندگان بیشتر خواهد شد . 
نمایشگاه  ملزومات جهیزیه در مساحت ۲ هزار متر مربع و با دو سالن مجزا در  محل دائمی شرکت نمایشگاههای بین المللی  قزوین در حال برگزاری است،همچنین انبوه کالاهای  ایرانی از جمله مبلمان، فرش، لوستر، یخچال، پنکه، کولر، قاشق و چنگال، ظروف، سرویس خواب و ... از نقاط مثبت است که در این نمایشگاه به چشم می خورد.
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که استقبال مردم از غرفه‌های  نمایشگاه زیاد اما میزان خرید کالا پایین است.
حضور پرشور مردم از اولین مواردی است که در بازدید از این نمایشگاه به چشم می خورد، مسئله ای که در کنار علاقمندی مردم به این بخش می تواند خبر از نیاز جامعه در حوزه تامین ملزومات جهیزیه و تسهیل در ازدواج جوانان باشد.
در ابتدا به سراغ غرفه‌داران و فروشندگان این نمایشگاه می رویم ، این عده معتقدند نمایشگاه ملزومات جهیزیه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین به نسبت سایر استانهای  از استقبال خوبی برخوردار است اما همچنان رونق اقتصادی چندانی برای آنان ندارد. 


این روزها تهیه کالای ایرانی با کیفیت و قیمت ارزان مردم را به نمایشگاه علاقمند کرده و همزمانی برگزاری این نمایشگاه با ۶ ماهه نخست سال و ایام اوج گیری برگزاری مراسمات عروسی فرصت را برای تازه عروس و دامادها و خانواده هایشان در تهیه کالای ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب فراهم کرده است، از این رو بسیاری از غرفه داران از حضور گسترده مردم در این نمایشگاه رضایتمندی کامل دارند و امیدوارند در روزهای پایانی فروش خوبی داشته باشند. 
یاسین زمانی که فروشنده یکی از غرفه های لوازم خانگی است، با اشاره به استقبال مردم  گفت: نسبت به سایر نمایشگاه‌ها فروش خوبی داشتیم اما در بحث خرید توان مردم نسبت به گذشته کاهش یافته است . 
وی با بیان اینکه قیمت ها اجناس نسبت به گذشته افزایش چندانی ندارد، افزود : در حال حاضر فاکتورها نقدی ما به فاکتورهای چکی و اقساطی تبدیل شده در صورتی خریداران با خرید نقدی بیشتر می توانند تخفیف بگیرند اما چون مردم توان پرداخت ندارند اقساطی خرید می کنند.
محمد حسین قهرمانی که از استان قم در این نمایشگاه حضور دارد با بیان اینکه در ۲ سال اخیر در پنج نمایشگاه شرکت کردم و باید قبول کنیم که قدرت خرید مردم کاهش یافته است اما به هر حال ماجرای ازدواج و تهیه جهیزیه در کشور همچنان برقرار است و حضور گسترده و پرشور مردم خبر از این دارد که مردم به دنبال تهیه کالای ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب هستند.
وی با اشاره به اینکه شهروندان قزوین از نمایشگاه‌ تخصصی جهیزیه استقبال خوبی دارند، تصریح کرد: قیمت اجناس ارائه شده در این نمایشگاه نسبت به مغازه ها سطح شهر از قیمت پایین تری برخوردار است که این امر موجب استقبال مردم شده است.
قهرمانی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی مناسب موجب استقبال مردم می‌شود، یادآور شد: اطلاع‌رسانی مناسب می‌تواند موجب پربار شدن نمایشگاه شود.


این در حالی است که یکی از غرفه‌داران فعال در حوزه سرویس خواب، برگزاری این چنین نمایشگاهی را برای تسهیل شرایط ازدواج مؤثر می‌داند و معتقد است : همین شرایط خاص از جمله تخفیف و ارایه شرایط ویژه و اقساط طولانی مدت‌ برای زوج‌های جوان کمک خوبی به خرید آسان‌تر می‌کند که در این ایجاد رقابت بین غرفه‌داران، خریداران سود آن را خواهند برد.

تخفیف ۲۰ درصدی هم پاسخگوی جیب خالی مردم نیست
هادی جدیدی یکی دیگر از غرفه داران که از تبریز در این نمایشگاه حضور دارد اظهار کرد: با توجه به تبلیغاتی که از این نمایشگاه شد به نظر می‌رسید با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شویم، ولی این‌گونه نیست.
وی با ببان اینکه وضعیت بازار روز به روز در حال خرابی است، تاکید کرد : بازدید از نمایشگاه بسیار خوب بوده اما چون مردم قدرت خرید ندارند فروش خوب نیست ، البته بعداز عید در ۲ نمایشگاه تبریز و اردبیل نیز شرکت کردیم که در چنین شرایطی بودند .


در ادامه به سراغ چند بازدیدکننده رفتیم تا نظر آنان را در مورد این نمایشگاه جویا شویم. 
به باور مصاحبه شوندگان ، تنوع محصولات ، تجمیع انواع کالاها در یک محل ، ارزانی برخی کالاها در مقایسه با فروشگاه‌های داخل شهر، صرفه جویی در وقت و کیفیت کالاها از مهمترین ویژگی های این نمایشگاه محسوب می شود.
زن میانسالی که برای خرید جهیزیه دخترش به این نمایشگاه آمده بود، گفت: در این نمایشگاه توانستیم اقلام مورد نظر را با تخفیف ۲۰ درصد و اقساطی خریداری کنیم که چنین شرایطی در بازار نیست . 
 محبوبه احمدی افزود : در مجموع نمایشگاه به دلیل عرضه خوب کالا قابل قبول است و شهروندان به ویژه افرادی که برای خرید جهیزیه مراجعه می‎ کنند، می ‎توانند اجناس خود را یکجا انتخاب و خریداری کنند. 
مهناز حاجی یکی دیگر از خریداران تاکید کرد : خانواده ها با هزاران امید و آرزو به نمایشگاه می آیند ولی لوازم خانگی همچنان گران است و تغییری در این بازار به وجود نیامده است.

وی افزود: این روزها خرید جهیزیه مانند سابق نیست و سعی می کنیم  اقلام تجملاتی را حداقل از سبد خرید خود حذف کنیم. 

رهاورد : 

اگرچه خوشبختانه طی چند سال گذشته با گذر از دوره افراط در تهیه جهیزیه و همچنین تغییر نگرش به مسئله ازدواج در کشور شاهد حذف تجملات و تمایل مردم به خرید ملزومات اساسی و ضروری تشکیل زندگی به عنوان جهیزیه هستیم اما با این حال همچنان صنعت جهیزیه از پر رونق ترین صنایع موجود در کشور است.
صنعتی که با مدیریت درست می تواند در خدمت حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید داخلی به کار گرفته شود، که به نظر می رسد شرکت نمایشگاه های بین المللی استان قزوین در این مسیر گامی اثربخش برداشته است که ازدحام و تمایل مردم برای حضور و خرید از این نمایشگاه شاهدی بر این مدعاست.