به گزارش خبرنگار ایرنا ، نخستین جشنواره ازگیل ژاپنی با هدف معرفی این محصول کشاورزی به گردشگران و همچنین به عنوانِ بهانه ای برای عرضه انواع تولیدات روستایی و صنایع دستی منطقه به بومیان و گردشگران در روستای « کلیج کوه » برگزار شد و مورد استقبال شدید گردشگران و بومیان قرار گرفت.
در واقع مسوولان رامسر به دلیل آن که سال ۱۴۰۱ را به عنوان « سالِ برگزاری رویدادها و جشنواره ها » برای شهرشان نام گذاری کردند ، از فرصت کاهش آمار مبتلایان به بیماری کرونا و خروج شهرها از وضعیت پرخطر کرونایی استفاده کردند تا هم با این رویداد ، هفته میراث فرهنگی را جشن بگیرند و هم این که از حضور پر تعداد مسافران در تعطیلات آخر هفته رامسر برای رونق این جشنواره، معرفی این محصول و عرضه صنایع دستی روستاییان به بازدید کنندگان بهره مند شود.
ازگیل ژاپنی که به نام آلوی چینی و یا گلابی جنگلی هم شناخته می شود ، شکل و شمایلی گِرد و بافتی نرم دارد. اگر از نوعِ پیوندی آن باشد قدری کشیده تر و شبیه گلابی های کوچک است و در اردیبهشت و زمانِ برداشت به رنگِ زرد یا متمایل به نارنجی در می آید. میوه ای گوشتی دارد که با طعمِ ترش و شیرین برای تمام ذائقه ها مناسب است. گاهی مازندرانی ها این میوه را پس از کوبیدن در ظرف های سفالی با دلال هم سرو می کنند.
میوه ناشناخته
البته بررسی رفتار مسافران و غیر بومی ها نشان می دهد که ازگیل برایشان از جمله میوه های کمتر شناخته شده است، یعنی از سووال و مدل مواجهه اشان می توان فهمید که تجربه ای نسبت به طعم و مزه آن ندارند و به همین خاطر گاهی دیده شده اگر هم به شهری راه پیدا کرده از روی شکل آن و برای جلب اعتماد مشتری به طعم آن ، با نام گلابی جنگلی به بازار و مشتری مردم عرضه می شود.
برگزاری نخستین جشنواره ازگیل ژاپنی در رامسر البته بی دلیل هم نیست . ۲۰ هکتار از باغ های این شهرستان زیر کشتِ ازگیل قرار دار و ۲۰۰ بهره بردار سالانه حدود ۵۰ تن از این نوع محصول را تولید می کنند؛ محصولی که به دلیل شرایط آب و هوایی معتدل منطقه بستر مناسبی برای افرایش سطح زیر کشت دارد.
این میوه کمتر شناخته شده به گفته کارشناسان دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین و مواد معدنی است و در برخی منابع آمده که خواص ضد التهابی هم دارد.
فرصت پساکرونایی
نخستین جشنواره ازگیل رامسر به دلیل آن که فراوانی این میوه در منطقه روستایی کلیج کوه و در دل جنگل انجیرکش بیش از نقاط دیگر بوده، در این منطقه برگزار شد، جشنواره ای که پس از سه سال رخوت ناشی از کرونا جمعیت زیادی را به سوی خود جلب کرد. حضور پر تعداد خودرو ها با پلاک های غیر بومی نشان می داد که محل و زمان برگزاری این رویداد در سطح شهر به خوبی معرفی شده است چرا که تا حوالی غروب هنوز به جمعیت بازدید کنندگان اضافه می شد و می توان ادعا کرد تا آخرین لحظات بیش از ۳۰۰ گردشگر از این جشنواره آن هم در یک روستای کوهستانی بازدید داشتند.
البته جذابیت های این جشنواره طعم و مزه تنها مختص به میوه ازگیل نبود، بلکه مشتقات آن نظیر ظرفروف حاوی مربای این میوه و یا ترکیب کوبیده شده آن با سبزی معطری به نام دلال هم بخشی دیگر از جذابیت های این میوه خوراکی بود و طبق معمول جشنواره های شمالی ، جای جای غرفه های این جشنواره هم با چادر شب های رنگارنگ تزیین شده بود تا جذابیت های بصری بیشتری داشته باشد.
در عین حال علاوه بر ازگیل، غرفه های صنایع دستی رامسر نظیر چادرشب بافی، بافتنی و محصولات سنتی و خوراکی دیگری هم برای ارائه از سوی غرفه داران روی میزهای چادر شب پوش چیدمان شده بود ، ضمن این که قطعی کامل خط های تلفن و اینترنت همراه اگر چه کارِ اشتراک گذاری تصاویر جشنواره را برای اطلاع رسانی سخت کرده بود ، اما سبب شد که حواسِ بازدید کنندگان به طور کامل در اختیار جذابیت های جشنواره که پس از مدتی موسیقی سنتی هم به آن اضافه شده بود ، قرار گیرد.
انتظار بهتر و بیشتر
اگر چه بر خلاف انتظار استقبال از جشنواره ازگیل رامسر بسیار زیاد بود ، ولی خیلی از گردشگران معتقدند بودند که برگزار کنندگان باید باید برای کشاندن گردشگر به چنین جشنواره هایی برنامه های مناسب و زیرساخت های مهیا داشته باشند.
میترا سعیدی ، گردشگری که ساکن پایتخت است به خبرنگار ایرنا گفت: جشنواره طعم و مزه همیشه جذابیت های خاص خودشان را دارند، اما به اعتقاد من می بایست تنوع ارایه محصول و خلاقیت غرفه داران در ارایه محصول و جذابیت های بصری که مشتری پسند باشد در سطح بهتری برنامه ریزی شود تا شکل یک بازارچه به خود بگیرد و بتواند سطح برگزاری جشنواره را ارتقا دهد.
وی افزود : ضمن اینکه برگزار کنندگان می بایست برای جشنواره های بعدی نقص های فعلی نظیر اینترنت و آنتن تلفن همراه را برطرف کنند، چرا که اشتراک گذاری آنلاین افراد زیادی را به حضور در جشنواره ترغیب می کند.
علی اعتمادی یکی از بازدید کنندگان غیر بومی این جشنواره ، چاپ برشورهای کاغذی محصول ازگیل برای معرفی آن را اقدامی جالب خواند و افزود : از سوی دیگر تماشای این میزان شور و شوق مردم برای این جشنواره محلی هم برای من جالب و خارج از تصور بود.
ضرورت جشنوارهسازی برای میوههای فصلی مازندران
استقبال از جشنواره ازگیل در رامسر نشان داد که برگزاری جشنواره های کشاورزی در مازندران مسیر مناسبی برای پیوند دادن این بخش با گردشگری است. مثلا شهرستان رامسر پیش از شیوع کرونا جشنواره « شیردوشان » را در اشکور و جشنواره بهار نارنج و از آن مهم تر برای ۶ سال متوالی جشنواره ملی گل گاوزبان را در دهستان جنت رودبار برگزار کرد که با استقبال چشمگیر مردم همراه شد.
در واقع جشنواره های طعم و مزه که شاید بتوان گفت در زمزه گردشگری خوراک قرار دارد، به دلیل این که محصولات قابل ارائه و فروش دارند ، کنجکاوی انسان را برای تجربه طعم و مزه جدید بر می انگیزند و از آن مهم تر نیازِ طبیعی انسان را برطرف می کنند و به همین خاطر در جذب گردشگر موثر هستند. شاید همین دلیل مهم باشد که در میان انواع دیگرِ گردشگری جایگاه متمایزی دارند، ضمن اینکه برگزاری آن در دل روستاها گردشگری خوراک، بوم گردی و طبیعت گردی را هم یکجا برای گردشگر فراهم می کند.
حالا رامسر در حالی جشنواره ازگیل را برگزار کرده که این منطقه علاوه بر ازگیل محصولاتِ پرطرفدارِ دیگری هم دارد که هر کدام ظرفیتی تمام عیار برای برپایی جشنواره ها را دارند. مثلا جشنواره ای برای محصول کیوی، پرتقال و یا برگ های سبزِ چای و لوبیا های محلی پر طرفدار در ارتفاعات جنت رودبار. البته به طور کلی مازندران پهنه ای رنگارنگ و متنوع از چنین ظرفیت هایی برای گردشگری خوراکی دارد مانند گل محمدی دودانگه و چهاردانگه ساری، انارِ بهشهر ، تمشک نکا، انجیز گلوگاه ، توت فرنگی بابلسر و الی آخر ، اما این در حالی است که این بهره مندی استان از این ظرفیت ها و پیوند آن با گردشگری ضعیف است.
فعال سازی تورها برای جشنواره های خوراک
به اعتقاد کارشناسان ، جشنواره ها علاوه بر آن که می توانند تورهای گردشگری را ماننده آنچه که همه ساله در قمصر کاشان برقرار است فعال کنند، بلکه به طور همزمان گردشگری خوراک، طبیعت گردی و گردشگری کشاورزی را هم رونق می بخشد. یعنی بستری فراهم می شود تا کشاورزان محصولات خود را بی واسطه در اختیار مصرف کننده قرار دهند و به اقتصاد پایدار روستا و کشاورزان کمک کنند.
در همین ارتباط سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندرانبه خبرنگار ایرنا گفت: جشنواره ها یکی از وجوه مهم معرفی میراث معنوی ما به شمار می روند، درواقع محصولات کشاورزی منطقه در قالب جشنواره عرضه می شود.
مهدی ایزدی افزود : این سبک از جشنواره ها به دلیل آنکه محلی برای معرفی تولیدات کشاورزی، خوراکی و صنایع دستی روستاییان به شمار می رود و آورده اقتصادی هم دارد مورد حمایت سازمان میراث فرهنگی است و بر اساس برنامه ریزی ها تعداد این رویداد ها در سطح استان رو به افزایش است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۴۷ جشنواره در مازندران ثبت شده است ، گفت : از این تعداد هفت جشنواره نظیر جشنواره گل گاو زبان مربوط به شهرستان رامسر است که در ادامه هم قصد داریم جشنواره ازگیل را هم ثبت کنیم.
ایزدی با بیان اینکه برگزاری جشنواره ها بویژه در روستاها انگیزه ای برای تولید و اشتغالزایی هستند ، افزود: امروزه گردشگران بیشتر تمایل به طبیعت گردی و روستا گردی دارند.