شهرکرد- ایرنا- معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک و انتقال ذرات آلاینده، کیفیت هوای استان را در روز شنبه کاهش داد.

معصومه نوروزی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بنا بر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به وزش باد و نوسان غلظت ذرات میزان ۲.۵ pm و میزان pm۱۰ از ۷۰ تا ۱۱۶ متغییر است که به همین جهت وضعیت هوا را در وضعیت تغییر بین ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم قرار داده است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا و کاهش دید، بیشتر مناطق شرقی استان را در برگرفته است، ادامه داد: وزش باد و کاهش کیفیت هوا تا روز سه‌شنبه ادامه دارد و علاوه‌ بر گرد و غبار خیزش گرد و خاک محلی را نیز به دنبال دارد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: طی این مدت علاوه‌بر آلودگی هوا، مخاطره سقوط اجسام سبک و آسیب به بناهای غیرمستحکم در اثر وزش باد وجود دارد که توصیه می‌شود از تردد غیرضروری در فضای باز به ویژه برای گروه‌های حساس خودداری شود، نسبت به استحکام سازه‌های سبک و تابلوهای تبلیغاتی اطمینان کسب شود و خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان نیمه کاره پارک نشود و تاسیسات گلخانه‌های مستحکم شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: برای صبح چهارشنبه کاهش نسبی هوا در استان پیش‌بینی می‌شود اما پس از آن دما روند افزایشی طبیعی خود را از سر می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، در صورتی که شاخص کیفیت هوا بین صفر تا ۵۰ باشد، کیفیت هوا در وضع پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ وضع سالم و ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس (بیماران قلبی،‌ ریوی، سالمندان و کودکان)، ۱۵۰ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام افراد جامعه و ۲۰۰ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم خواهد بود.