به گزارش ایرنا، فقط کافیست در اینستاگرام هشتک حجاب را سرچ کنی، صد ها صفحه از حجاب استایل ها برایت به نمایش گذاشته می شود که وقتی عمیق به فعالیتشان فکر میکنی انگار حجاب را بازیچه خود کرده اند.
به ظاهر ترویج حجاب را می کند. جلوی دوربین با چند لایه آرایش و فیلتر چنان عشوه و اطوار می آید و روسری اش را مدل دار می بندد و تاکید می کند که در کنار این روسری لاک، عینک آفتابی و رژ لب ست به زیبایی آدم دوچندان می افزاید که انگار منطقش از حجاب تنها پوشیده بودن مو است.
از طرفی گویا تولید کنندگان لباس های اسلامی نیز از فعالیت این بلاگرهای به ظاهر با حجاب به وجد آمده اند و هر روز شاهد تولید یک نوع جدید از عبا و چادرهایی هستیم که به معنای واقعی کلمه، حجاب را لاکچری کرده اند.
زیر پوست این مدل فعالیت ها و این حجم از بی تفاوتی ها در فضای مجازی باعث شده تا علاوه بر اینکه هجمه ای به فرهنگ حجاب بانوان وارد شود، حجاب به یک موضوع کم اهمیت تبدیل شود و شاهد حضور این بلاگرهای اینستاگرامی در فضاهای عمومی، تاریخی و حتی مذهبی شهر باشیم مثل اتفاق اخیری که در برخی اماکن تاریخی شهر قزوین افتاد.
در همین راستا، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به سراغ دکتر سارا عظیمی، کارشناس روانشناس اسلامی، استاد دانشگاه و فعال حقوق شهروندی رفت تا در باره تاثیر حجاب استایل ها در زندگی بانوان و دختران توضیح دهد که متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید.
ایرنا: خانم دکتر در خصوص فعالیت حجاب استایل ها در فضای مجازی و بازخورد و عوارض اینگونه فعالیت ها در سطح جامعه توضیح بفرمایید؟
متاسفانه امروز در فضای مجازی با یک بحران جدی در معقوله حجاب رو به رو هستیم، به طور مثال اینستاگرام به خوبی توانسته در میان مردم جا باز کند و پرچم صنعت مد در این فضای مجازی بیش از سایر فعالیت ها توانسته موفق عمل کند و ۸۰ درصد مخاطبان این نرم افزار را به خود جذب کند.
خیلی از فعالیت های مربوط به صنعت مد و ترویج بد حجابی و بی حجابی و یا حجاب که در این فضا صورت می گیرد، کاملا برنامه ریزی شده است اما بسیاری دیگر از فعالیت های بلاگرها از روی نا آگاهی است.
اینکه می گویم در فضای مجازی با بحران جدی در معقوله حجاب رو به رو هستیم به این خاطر است که با روی کار آمدن بسیاری از بلاگرهای حجاب استایل، ذهنیت و گرایش بسیاری از بانوان و دخترانی که پوشش اسلامی را انتخاب کرده اند به سمت سیاست های حجاب استایل های اینستاگرامی رفته است و این یعنی که شاهد تغییر معیار ارزش در جامعه هستیم.
ایرنا: بسیاری از مخاطبان و دنبال کننده حجاب استایل ها بر این باور و تصور هستند که با دنبال کردن این بلاگرها یاد میگیرند که چگونه می توان یک حجاب شیک و مرتب داشت و این موضوع مغایرتی با تغییر معیار ارزش ها در جامعه ندارد. در این خصوص چه توضیحی می فرمایید؟
اگر فعالیت بلاگرهایی که ترویج حجاب را دارند رصد کنید، متوجه می شوید که با اصطلاح حجاب شیک، حفظ زیبایی در کنار حجاب، در واقع در حال تجارت کردن هستند و فعالیتشان نگاه شرعی به موضوع حجاب نیست.
شرع و دین حجابی را حجاب می داند که جلب توجه نکند. ترویج حجاب توسط حجاب استایل های اینستاگرامی، از این رو باعث تغییر ارزش های حجاب در سطح جامعه می شود که به یک خانم چادری آموزش می دهد، چون چادر بر سر داری پس باید نسبت به سایر زنان و دختران کم حجاب و مانتویی کم نیاری و با آرایش کردن، در کنار چادر مشکی لباس رنگ جیغ پوشیدن، ست کردن رنگ لاک با کیف و کفش و عینک باید یک حجاب باکلاس و زیبا داشت.
بنابراین کسانی که چادر و حجاب اسلامی را به عنوان یک انتخاب برگزیده اند وظیفه دارند نسبت به این انتخاب خود آگاهانه تر عمل کنند.
در بسیاری از مشاوره ها وقتی از یک زن و دختر کم حجاب می پرسیم چرا نسبت به حجاب بی تفاوت هستید، ۹۰ درصد پاسخ ها این است که شما بسیاری از زنان و دختران چادری را ببینید که با آرایش غلیظ چادر به سر دارند و ما که کم حجاب تلقی میشویم کمتر ازآن ها خود را بزک کرده ایم و این موضوع تنها یک درصد از تاثیر پنهان اینگونه حجاب گرفتن ها است.
بی شک انسان میل به زیبایی دارد و شیک بودن با آنچه که امروز دخترهای با حجاب متاثر از حجاب استایل های اینستاگرامی با آن رو به رو هستند کاملا متفاوت است.
ایرنا: در خصوص تاثیر مخرب حجاب استایل های فضای مجازی برایمان توضیح دهید؟
مهمترین تاثیر مخربی که فعالیت حجاب استایل ها دارد، از بین بردن و کم رنگ کردن عفاف است.
هجوم فرهنگ غرب به فرهنگ اسلامی و ایرانی و کوتاهی دستگاه های متولی نسبت آموزش های لازم و کافی در خصوص اصل حجاب و فرهنگ عفاف برای دختران و پسران از دلایل بروز بد حجابی و پدیده حجاب لاکچری است.
اما بی توجهی به این موضوع می تواند در وهله اول باعث تباهی بنیان خانواده، پرورش کودکان بیگانه با حجاب و عفاف، افزایش خیانت، رشد طلاق، تمایل به گناه و انحرافات جنسی و مهمتر از همه افزایش چشمگیر خشونت و جنایت علیه زنان می شود.
ایرنا: راهکاری برای کاهش تبعات و تاثیرات حجاب استایل های فضای مجازی در سطح جامعه دارید؟
درک عفاف موضوعی است که باید بیشتر برای زنان و دختران امروزی بیان شود. علاوه بر اینکه قوه قضائیه، رسانه ها، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد باید نسبت به این موضوع و جلوگیری از ترویج چنین حجاب هایی حساس تر شوند.
باید نسبت به آموزش و فرهنگ سازی حجاب نیز اقدامات بسیار بیشتری صورت گیرد. افرادی که به معنی واقعی کلمه مفهوم حجاب را درک کرده اند، نباید تحت تاثیر فعالیت بلاگرها که با هدف تجارت به موضوع حجاب می پردازند، قرار بگیرند.
ایرنا: امروز در شهر قزوین شاهد مدلینگ های بی حجاب و کم حجاب در برخی اماکن تاریخی و مذهبی هستیم، از نظر شما به عنوان یک روانشناس در قبال این ناهنجاری ها چه باید کرد؟
صنعت مد این روزها در حال تاختن است و همانطور که پیش تر اشاره کردم، دلیل پیش روی آن فضای مجازی است.
در سال های گذشته روسری های سنتی با طرح های اسلیمی و کاشی های اماکن تاریخی مد شد و حتی در رسانه ملی از تولید کنندگان و طراحان تقدیر شد. نتیجه ای که مد شدن این روسری ها داشت، حضور زنان و دختران در اماکن تاریخی و عکاسی با این روسری ها بود.
از همان موقع عکاسی در اماکن تاریخی به سبک های غیر معمول باب شد و به جای آنکه هدف از عکاسی دیده شدن اماکن تاریخی و مذهبی باشد، دیده شدن مدلینگ بود.
هتک حرمت به حسینیه متعلق به سید الشهدا و دیده شدن یک رقاصه در این مکان مذهبی نتیجه غفلت دستگاه های فرهنگی از صنعت مد در ایران است.