شهرری - ایرنا - دبیر مجمع اولین اجلاس مجمع روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران با اشاره به فقر فضاهای خدماتی در پایتخت گفت: در تهران کمبود ۹ هزار متر مربع فضای خدماتی احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سلامت هدایت روز دوشنبه در اولین اجلاس مجمع روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران با اشاره به مشکلات مشترک شهرهای این استان افزود: اولین مشکل در شهرهای تهران بحث ازدیاد جمعیت و انفجار آن است؛ پایتخت از جمعیت ۲۰۰ هزار نفری در ابتدای قرن گذشته به ۱۳ میلیون نفر رسیده که این جمعیت در کمتر از ۰.۸ مساحت کشور سکونت دارند.

وی ادامه داد: کمبود فضای خدماتی در شهرهای استان تهران یکی از مشکلات دیگر است؛ باور اشتباهی وجود دارد که تهران از لحاظ سرانه خدماتی بسیار برخوردار است اما همین پایتخت ۹ هزار مترمربع فضای خدماتی کمبود دارد.

هدایت با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ شهرهای استان تهران در سال ۱۴۰۰ به ۵۲ شهر رسید، گفت: شهرهایی متولد می‌شوند اما آنها از کمترین تجهیزات شهری نیز برخوردار نیستند.

وی افزود: از سوی دیگر باید بدانیم که مساحت بافت فرسوده در شهرهای استان تهران ۱۵ هزار هکتار و در کل کشور ۱۳۷ هزار هکتار است و در همین شهر تهران با این بافت فرسوده، سه گسل حادثه خیز داریم و گفته می‌شود که در صورت وقوع زمین لرزه حداقل جمعیتی نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از این موضوع آسیب می‌بینند.

هدایت در بخش دیگری از سخنانش هجوم به حریم شهرها را از دیگر مشکلات تهران عنوان کرد و بحران های اجتماعی و مسائل زیست محیطی را چالش دیگر آن نامید.

این مسئول کمبود ذخایر آبی را دیگر مشکل شهرهای استان تهران برشمرد و خاطرنشان کرد: سالیانه از ۲۰ سانتی‌متر تا ۴۵ متر در تهران فرونشست داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر مجمع اولین اجلاس مجمع روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران با بیان مشکلات شهرهای این استان یادآور شد: این مجمع را شکل دادیم تا بتوانیم این مشکلات را بررسی و حل کنیم؛ در واقع این مجمع در امتداد مجمعی است که در پایان سال ۱۴۰۰ در بین کلانشهرهای ایران شکل گرفت. 

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل این مجمع و انتخاب هیات رئیسه در کنار تعامل با مجلس و سایر ارگان‌ها، مشکلات و مسائل شهرهای استان تهران را حل کنیم.

اولین اجلاس مجمع روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران در مجتمع ایوان شهرری درحال برگزاری است و جعفر شربیانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در انتخابات هیات رئیسه به عنوان رئیس مجمع روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران انتخاب شد.