اصفهان - رییس دانشگاه اصفهان گفت: پیوند نداشتن دو سویه عُلما و اُمرا برای حل مسائل ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، جامعه را بسوی فساد خواهد کشاند در حالی که همکاری آنها به صلح و توسعه پایدار در جهان مُنجر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، حسین هرسیج، روز دوشنبه در همایش "بزرگداشت سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار" در تالار خوارزمی دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان افزود: دانشمندان و نُخبگان جوامع مختلف برای حل مسائل داخلی یا منطقه‌ای باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و تفاهمنامه‌ای بین آنها مُنعقد شود تا بتوانند بر مشکلات موجود فائق آیند.

وی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی علمی و تسهیل ارتباطات بین‌المللی برای دستیابی به توسعه پایدار اظهار داشت: امروزه مسائلی مانند گرم شدن زمین، آلودگی هوا و ریزگردها به بحران‌های منطقه‌ای و بین المللی تبدیل شده است و مرز نمی‌شناسد و اگر همکاری بین‌المللی در این زمینه وجود نداشته باشد نمی‌توان آنها را مهار کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت علوم پایه برای حل چالش‌های موجود خاطرنشان کرد: سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) امسال را به نام سال بین المللی "علوم پایه برای توسعه پایدار" نامگذاری کرده که سه مفهوم پایه در این اقدام مورد توجه قرار گرفته است.

هرسیج، این مفاهیم را شامل "سال بین المللی"، "علوم پایه" و "توسعه پایدار" عنوان و اضافه کرد: در مفهوم نخست بر جهانی بودن موضوع و اهمیت همکاری‌های بین‌المللی بویژه در عرصه علوم پایه بعنوان دانشی که می‌تواند به تحقق توسعه پایدار کمک کند، تاکید شده است.

رییس دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه سیاسیون و برنامه‌ریزان کشورها برای حل مشکلات خود راهی جز کمک گرفتن از نُخبگان و دانشمندان بویژه در مباحث علوم پایه ندارند، گفت: بی‌توجهی یا کم‌توجهی به علوم پایه و تحقیقات بنیادین باعث می‌شود به پیشرفت و توسعه پایدار دست پیدا نکنیم و بطور مداوم از روش‌های آزمون و خطا استفاده کنیم.

به گفته وی، در سال های اخیر با کاهش علاقه و انگیزه دانشجویان و تعداد آنها در رشته‌های علوم پایه در کشور مواجه شده‌ایم که نباید از این موضوع غفلت شود.

هرسیج با بیان‌اینکه برای توسعه پایدار نیز راهی جز توجه به علوم پایه و پاسداشت جایگاه دانشمندان این رشته‌ها نداریم، اظهار داشت: صنعتی شدن جوامع مشکلاتی مانند افزایش آلودگی محیط زیست را به همراه داشت که هزینه‌های اجتماعی بالایی دارد و ما امروز این پدیده را بیشتر در کشورهای در حال توسعه می بینیم زیرا کشورهای توسعه یافته به سمت صنعتی‌زُدایی و رعایت مسائل محیط زیست با تکیه بر فعالیت های دانش بنیان حرکت کرده اند.

وی به وضعیت اصفهان نیز اشاره و اضافه کرد: این خطه یکی از صنعتی‌ترین شهرهای کشور است که در تولید ملی نقش زیادی دارد اما پرسش این است که این موضوع با چه هزینه‌ای اتفاق افتاده است و آیا مردم هزینه‌های اجتماعی آن را می‌پردازند یا خیر.

رییس دانشگاه اصفهان با تاکید بر لزوم حرکت به سمت توسعه پایدار بدون تخریب محیط زیست تصریح کرد: علوم پایه به سیاستگذاران کمک می کند تا مشکلات کشور را با روش‌های علمی و دانش بنیان حل کنند نه اینکه از آزمون و خطا استفاده شود که در نهایت نیز به افزایش مشکلات جامعه مُنجر خواهد شد.

هرسیج ادامه داد: سیاستگذاران برای حل معضلات کشور باید جایگاه دانشمندان و نُخبگان را به رسمیت بشناسند، وارد دانشگاه‌ها شوند و مجموعه‌های علمی را بمنظور ارائه راهکار برای حل مسائل مختلف جامعه، توانمند کنند.

یک عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان نیز در این همایش گفت: سطح هوشیاری نظام علم و فناوری کشور در برابر مشکلات، پایین آمده و حساسیت لازم نسبت به اطراف خود را از دست داده است.

رسول رُکنی‌زاده افزود: این روزها طرح مشکلاتی مانند فرونشست زمین یا کاهش منابع آبی، نظام علم و فناوری را نمی‌ترساند در حالی که آنها باید در این برابر این مسائل حساسیت زیادی داشته باشند.

وی، نیاز امروز نظام علم و فناوری کشور را بازگشت به سطح حکمت و خردورزی دانست و اظهار داشت: تغییر در نگرش دانشگاهیان برای تبدیل دانش به فناوری و حل مشکلات، ضروریست که از چند راه مانند تغییر در آرمان‌های تمدنی، اهداف پژوهش، سرشت ایده‌ها و پژوهش‌های اجتماعی و توجه ویژه به آینده پژوهی مُحقق می شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هدفگذاری در پژوهش باید به سمت حیات اصیل انسانی باشد، اضافه کرد: امروزه نیازهای جدی و مهمی در جامعه داریم که علوم پایه با همراهی علوم دیگر مانند انسانی می‌توانند راهکارهای تازه ای برای آنها ارائه کنند.

همچنین یک عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این رویداد گفت: آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها از جمله رادیو و تلویزیون، نقش اساسی در تعالی علوم پایه دارند و باید روحیه پُرسشگری را در بین دانش آموزان و دانشجویان تقویت کنند.

مهران غیاثی افزود: آموزش و پرورش آنطور که باید نتوانسته است جایگاه خود را ثابت کند و اینکه امروز دانش‌آموزان ما پُرسشگر نیستند از ضعف این مجموعه بشمار می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه مراکز دانش بنیان در کشور باید بر اساس نیازهای موجود ایجاد شوند، اظهار داشت: انجام تحقیقات فقط برای تولید مقاله نباشد و وزارت علوم، باید پژوهش‌ها را سازماندهی کند.

به گزارش ایرنا، سازمان علمی و فرهنگی یونسکو سال ۲۰۲۲ را به سال جهانی بزرگداشت علوم پایه نامگذاری کرده است و این همایش یکروزه بمنظور تحقق اهداف این رویداد جهانی با همکاری دانشکده‌های علوم پایه دانشگاه های اصفهان و صنعتی اصفهان برگزار شد.