به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، یوسف نوری امروز در اولین جلسه شورای سیاستگذاری اجرای سند نظام جامع راهنمایی ، مشاوره و کمیته ملی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانش آموزان اظهار کرد: توجه به آموزش و پرورش موضوعی جدی است، این توجه تا کنون حتی در خود وزارتخانه آموزش و پرورش شعاری بود چرا که اگر نبود سند تحول بنیادین اجرایی میشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انسجام از درون و همگرایی از درون برای انجام امور و تحقق اهداف وجود ندارد، افزود: دانشگاههای آموزش و پرورش باید رسالت خود را به درستی انجام دهد و از تمامی ظرفیت خود بهره مند شود.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید برای تحقق اهداف چاره اندیشی کند.
نوری عنوان کرد: لازم است همه باهم جدیت داشته باشیم و کار را به سرانجام برسانیم.
وی با بیان اینکه ریشه ۸۱ درصد ناسازگاریها در عوامل زمینهای است، گفت: یعنی این سازگاری یا از خود فرد یا سه سال اول زندگی فرد است که حتی پرورش سه سال اول هم به عهده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار دارد. اکنون پرورش افراد از تولد تا پایان دوره دوم متوسطه با آموزش و پرورش است.
ویر آموزش و پرورش همچنین از برگزاری دوره و کارگاههای تخصصی آموزشی نوین با ابزار پیشرفته برای معلمان خبر داد.
وی همچنین ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما درخصوص حوزه آموزش و پرورش گفت: برنامه تلویزیونی مدرسه ایران در زمان کرونا اقدام مناسبی بود اما صدا و سیما قدرت ارتباطاتش در آموزش و پرورش جز علیه حکمرانی آموزش و پرورش چیز دیگری نیست.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به صدا و سیما هم نقد دارم، عنوان کرد: صدا و سیما دست از رتبه بندی بردارد. من به آقای جبلی هم نامه نوشتم که از این موضوع رتبه بندی دست بردارید.
نوری خاطر نشان کرد: چرا برای کارکنان دستگاه خودتان برنامه نمیسازید. کدام رسانه جز صدا و سیما کنکور را تا این حد بزرگ جلوه داده است؟ چرا به موضوعات اساسی آموزش و پرورش پرداخته نمیشود؟ تبلیغات کلاسهای کنکور در صدا و سیما منتشر میشود، در مدرسهها اجازه برگزاری اینها وجود ندارد.
وی افزود: انتظار داریم که رسانه و دانشگاه در فرآیند حکمرانی آموزش و پرورش همکاری کنند.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: َ۵۰ نامه از گروه معلمان داشتم که به صدا و سیما بگویید دست از سر ما بردارد، من زبان و خادم معلم هستم.
نوری با بیان اینکه معلم خط مقدم نظام تعلیم و تربیت است، افزود: در این حوزه باید چند اقدام صورت گیرد، در وهله اول دانشگاه باید دانشگاه شود، دانشگاه یکی از ظرفیت های آموزش و پرورش است، هنوز معلم ویژه کلاس چند پایه به تعداد کافی وجود ندارد.
وی یادآور شد: همچنین برای مشاوره هم باید گسترده کنیم، رشته مشاوره یک سال تاسیس شده است و هنوز فارغ التحصیل این رشته نداریم، ۳۲ هزار مشاور نیاز داریم که باید تخصصی در این حوزه جذب شوند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام تعلیم و تربیت برای خود تصمیم نمیگیرد، بطور مثال ستاد مقابله با کرونا سه سال پیش تصمیم گرفت و مدارس را تعطیل کرد، از روزی که کار را بدست گرفتیم، برای بازگشایی حضوری مدارس تلاش کردیم و خوشبختانه رییس ستاد ملی مقابله با کرونا برای آموزش حضوری با دریافت ادله را پذیرفتند.
وی همچنین به ظرفیت تشکلها در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: باید تشکلهای مختلف برای دانش آموزان بویژه در دوره ابتدایی ایجاد شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین آموزشهای نوین را جایگزین آموزشهای کلیشهای معلمان کنیم.
نوری اظهار کرد: مجوز انجمنها برای ورود به حوزه آسیب های اجتماعی باید با شرایط خاصی در آموزش و پرورش هماهنگ باشد، در این راستا از نیروهای جهادی و از ظرفیت حلقه میانی هم میتوان استفاده کرد، اگر به یک دانشگاه علوم پزشکی برویم و درخواست نیرو کنیم، بی شک کمبودها رفع میشود.
وی ادامه داد: همچنین دانشگاههای تهران، علامه و امام صادق و غیره استادان دارند که حتی از راه دور همکاری مناسبی با آموزش و پرورش داشته باشند، آموزش و پرورش به دلیل مردمی بودن، جز با کمک مردم اداره نمیشود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید به مردم اجازه دهیم که نقش خود را در امور آموزش و پرورش ایفا کنند، باید از ظرفیت اشخاص حقیقی و حقوقی مانند حوزههای علمیه استفاده شود، برخی از دانش آموزان هنوز با موضوع توحید به درستی آشنا نشدند که این موضوع مشکل ساز است.
نوری افزود: ان شالله اقدامات انجام شود و غربالگری و تحقیقات به درستی صورت گیرد و با برنامه نظامند از معضلات جلوگیری کنیم.