تهران-ایرنا- کشورهای آفریقایی با پیشنهاد آمریکا برای اصلاح قوانین بین‌المللی بهداشت مخالفت و اعلام کردند که اصلاحات باید در یک "بسته جامع" بررسی شود.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا از "رویترز"،  قوانین بین‌المللی بهداشت، تعهدات قانونی الزام‌آور اعضای سازمان جهانی بهداشت در مورد شیوع بیماری‌ها را تعیین می‌کند. 

آمریکا ۱۳ اصلاح مقررات بین‌المللی بهداشت را پیشنهاد کرده است که به دنبال استقرار تیم‌های متخصص در مناطق آلوده و ایجاد یک کمیته جدید برای نظارت بر اجرای قوانین است. 

کشورهای آفریقایی عضو سازمان جهانی بهداشت در مورد این تغییر ابراز نگرانی و اعلام کردند که همه اصلاحات باید به عنوان بخشی از یک "بسته جامع" در مرحله بعد مورد بررسی قرار گیرند. 

دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند که مخالفت‌ کشورهای آفریقایی ممکن است راهبردی برای گرفتن امتیاز در مورد واکسن و اشتراک دارو از کشورهای ثروتمندتر باشد. 

اقدام کشورهای غربی و ثروتمند در احتکار واکسن‌های کرونا انتقاد بسیاری از کشورها را به دنبال داشته است. 

ایران و مالزی نیز با پیشنهادات آمریکا در سازمان جهانی بهداشت مخالفت کردند. 

علاوه بر آمریکا، روسیه نیز لایحه پیشنهادی خود برای اصلاحات را به سازمان جهانی بهداشت ارائه کرده است. 

به گزارش ایرنا، ریاست تدروس ادهانوم قبریسیوس بر سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل متحد در شرایط دشوار همه گیری، برای دومین دوره پنج ساله تمدید شد.

ادهانوم وزیر امورخارجه پیشین اتیوپی که با توجه به دشواری‌های کنونی ناشی از همه‌گیری مرگبار ویروس کرونا، رقیب و چالشی برای دستیابی به این مقام نداشت، نخستین دبیرکل آفریقایی این نهاد است که مدرک پزشکی نداشت.

وی که مدیریت واکنش جهانی را به کووید – ۱۹ بر عهده داشت، با انتقادهایی در باره اقدامات و عملکردهای نادرست خود روبه رو بود.

تدروس بارها به کشورهای برخوردار جهان در باره ذخیره سازی مقدار محدود واکسن کرونا اعتراض و تاکید کرد که شرکت‌های داروسازی برای در دسترس قراردادن داروهایشان برای فقرا به اندازه کافی تلاش نکرده‌اند.