به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمدمهدی مفتح در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۴ خردادماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد آخرین وضـعیت پرداخـت مبلـغ یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با همه گیری ویروس کرونـا و نحوه توزیع منابع اختصاص یافته ازاین محل را قرائت کرد.
متن گزارش به شرح زیر است؛
با شیوع ویروس کووید ۱۹ همزمان با مشکلات ناشی از تحریمهای ظالمانه استکبار و کاهش درآمدهای کشور، موضوع تأمین مالی برای دستگاههای اجرایی ذیربط ضرورت پیدا کرد. بر این اساس، دولت وقت، برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی جهت مقابله با پیامدهای همه گیری این ویروس را از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درخواست نمود. متعاقب موافقت معظمله با این درخواست، برداشت از حساب صندوق توسعه ملی و واریز معادل ریالی آن به حساب دستگاههای اجرایی ذیربط انجام شد.
در این راستا، شورای عالی امنیت ملی کشور طی مصوبه شماره (۷۳۷) مورخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۸ تصمیماتی را در این خصوص اتخاذ نمود. در ردیف (۸) بند «الف» این مصوبه آمده است:
«به منظور رفع موانع و مشکلات مالی و حسابرسی احتمالی در فرآیند تأمین، تولید و توزیع اقلام و تجهیزات مرتبط، کمیته سه جانبه متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و نماینده دادستان کل کشور در ذیل ستاد تشکیل میگردد.»
موضوعات مربوط پس از جمع بندی در این کمیته با حضور نمایندگان دیوان محاسبات کشور و بازرسی کل کشور (بدون حق رأی)، جهت تصمیمگیری به ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع میشود. مصوبات این ستاد به عنوان یکی از ارکان مهم تصمیمگیری در کشور در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی است.
همچنین در ردیف (۹) بند «الف» مصوبه مذکور قید گردیده است: «به منظور پیشگیری از آثار و پیامدهای اجتماعی و امنیتی ناشی از مشکلات و فشارهای اقتصادی تحمیل شده بر اقشار ضعیف و آسیبپذیر و حمایت از این اقشار، دولت نسبت به تهیه و اختصاص بسته معیشتی برای اقشار مذکور اقدام نماید. این بسته خارج از مصوبات بودجه سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خواهد بود و تا پایان کرونا، تصمیمات ضروری مالی ستاد ملی، خارج از شمول محسوب و دیوان محاسبات و بازرسی و قوه قضائیه نسبت به این گونه مصوبات اقدام نظارتی نخواهند داشت.»
بر این اساس و بدلیل عدم وجود شاخصهای مدون در نحوه توزیع و پرداخت منابع مذکور، این منابع با لحاظ جهات و ابعاد و معیارهای مختلف و اولویتبندی نیازها به دستگاههای اجرایی، سازمانها و نهادهای مختلف و بین مراکز درمانی استانها اختصاص داده شده است. بنابراین اگرچه عواملی نظیر نحوه تعامل با سیاستگذاران و توزیعکنندگان منابع و چانه زنی و مذاکره در چگونگی توزیع استانی و ملی منابع مورد گزارش میتوانند مؤثر باشند، لیکن در محدوده رسیدگیها، توزیع اعتبارات، متاثر از شرایط محیطی، آمار مبتلایان و مرگ و میر و تشخیص مقام توزیع کننده با استناد به شرایط اضطرار موضوع ماده ۷۸ قانون محاسبات عمومی و مصوبه شورای عالی امنیت ملی ارزیابی میگردد.
کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در راستای وظیفه نظارتی خود و با لحاظ نمودن مصوبه شورای عالی امنیت ملی کشور مبنی بر عدم شمول نظارت دیوان محاسبات، بازرسی و قوه قضائیه بر تصمیمات مالی ستاد ملی مقابله با کرونا، مصارف منابع صندوق توسعه ملی در مقابله با این بیماری را بررسی نمود که گزارش آن به شرح زیر به استحضار نمایندگان محترم میرسد.
الف) نحوه و میزان برداشت از منابع صندوق
بر اساس گزارشات واصله، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تا تاریخ ۱۴۰۰/۶/۳۱، طی ۵۵ مرحله مبلغ ۹۳۶.۴۷۸.۷۱۶ یورو به شرح جدول شماره (۱) پیوست، از حساب صندوق توسعه ملی برداشت نموده و با میانگین نرخ ۲۲۷.۳۵۰ ریال تسعیر و معادل ریالی آن به مبلغ ۲۱۷.۵۷۵ میلیارد ریال را به حساب خزانهداری کل کشور واریز و سپس با تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، مبلغ ۲۰۷.۷۰۵ میلیارد ریال به دستگاه¬های اجرایی، نهادها و سازمانهای ذیربط به شرح جدول شماره (۲) پیوست، پرداخت نموده است و مبلغ ۹.۸۷۰ میلیارد ریال اعتبار مانده توزیع نشده نزد خزانه داری کل کشور، موجود می باشد.
در خصوص عدم تسعیر باقیمانده به حدود ۶۳.۵۲۱.۲۸۴ یورو، بر اساس اعلام بانک مرکزی ج. ا.ا بدلیل پیامدهای تورمی، مقام معظم رهبری مدظله¬العالی، در سال ۱۴۰۰ تبدیل به ریال منابع صندوق توسعه ملی را ممنوع نموده، لذا به محض امکان فروش منابع ارزی صندوق در بازار ارز با نرخ ETS مبالغ آن به حسابهای ذیربط واریز خواهد شد.
ب) نحوه و میزان تخصیص و پرداخت به دستگاههای ذیربط
از مجموع اعتبارات تخصیص یافته، حدود ۸۷ % به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۹ % به سازمان تأمین اجتماعی و ۴ % نیز به سایر دستگاههای اجرایی اختصاص یافته است. سهم دستگاههای اجرایی ذیربط از مبالغ پرداخت شده مطابق جداول شماره(۳) و(۴) پیوست می باشد.
۱- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبلغ ۱۵۳.۰۶۵ میلیارد ریال به شرح جدول شماره (۵) پیوست، از خزانهداری کل کشور دریافت و از این محل، مبلغ ۱۴۹.۲۳۹ میلیارد ریال مطابق جدول شماره (۶) پیوست، توزیع نموده است که در ادامه گزارش به جزئیات آن می پردازیم.
۱-۱- سازمان غذا و دارو
طی ابلاغیه شماره ۷۴/۲۰۵/د مورخ ۳/۳/۱۳۹۹، مبلغ ۳.۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع فوق توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به سازمان غذا و دارو اختصاص یافتهاست که تاکنون مبلغ۳,۲۷۰ میلیارد ریال آن جهت تأمین داروهای مؤثر در درمان بیماری کرونا و تأمین واکسن آنفولانزا و کرونا به شرح جدول شماره (۷) پیوست، به مصرف رسیده و مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال مانده مصرف نشده میباشد. وضعیت داروهای خریداری شده توسط سازمان غذا و دارو به شرح جدول شماره (۸) است.
۲-۱- هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران
جمعاً مبلغ ۲۸.۵۷۰ میلیارد ریال به شرح جدول شماره (۹) پیوست، در اختیار هیأت امنای صرفهجویی ارزی قرار گرفته که به منظور تهیه اقلام حفاظت فردی (ماسک، لباس حفاظتی، محلول ضد عفونی کننده، دستکش و...) کیت تشخیص ویروس کرونا، تجهیزات پزشکی، تجهیزات بیمارستانی و واکسن کرونا به مصرف رسیده و متعاقباً اقلام خریداری شده توسط هیات امنای صرفهجویی ارزی بین مراکز درمانی و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور توزیع شده است.
۳-۱- شرکت توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیزات پزشکی کشور
بر اساس ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه کشور و به منظور احداث و نوسازی تعداد ۱۱ طرح بیمارستانی در کشور، مبلغ ۳.۲۱۰ میلیارد ریال توسط سازمان مذکور به شرح جدول شماره (۱۰) پیوست در وجه شرکت توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیزات پزشکی کشور تخصیص یافته است.
شرکت مذکور مبلغ ۳.۱۹۲ میلیارد ریال بابت تکمیل ساختمانها و مستحدثات- اخذ مجوزهای لازم (عوارض، پروانه و انشعابات) - امور مطالعات و مهندسی برای احداث ساختمان و مستحدثات (مطالعه، نقشه برداری، تهیه نقشه¬ها، برآورد) پرداخت نموده و مبلغ ۱۸ میلیارد ریال به عنوان مانده مصرف نشده نزد این شرکت باقیمانده است.
۴-۱- سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی (شرکت مادرتخصصی)
مبلغ ۳.۳۴۰ میلیارد ریال جهت احداث طرحهای بیمارستانی استانی به شرح جدول شماره (۱۱) پیوست، توسط سازمان برنامه و بودجه در وجه سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی پرداخت شده است. از مبلغ فوق، معادل ۳.۲۵۴ میلیارد ریال جهت پرداختهای قطعی و غیرقطعی تکمیل و تجهیز طرح های بیمارستانی هزینه گردیده و معادل ۱۱ میلیارد آن نیز به عنوان مانده مصرف نشده نزد سازمان باقیمانده است.
همچنین معادل ۷۵ میلیارد ریال به استناد ماده (۵۵) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه به عنوان سهم سازمان (۵/۲ درصد) در نظر گرفته شده است.
۵-۱- دانشگاههای علوم پزشکی
مبالغ پرداختشده به هر استان (دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور) از محل اعتبارات کرونا به شرح جدول شماره (۱۲) پیوست آمده است.
مبالغ پرداختی توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در وجه دانشگاههای علوم پزشکی استانها، به شرح جدول شماره (۱۳) توزیع شده است.
۶-۱- انستیتو پاستور ایران
جمعاً مبلغ ۱.۰۹۱ میلیارد ریال به شرح جدول شماره (۱۴) پیوست، در اختیار انستیتو پاستور ایران قرار گرفته است.
باتوجه به فهرست تجهیزات خریداری شده توسط انستیتو پاستور ایران مندرج در جدول شماره (۱۵) پیوست، موارد ذیل با اهمیت می¬باشد:
- از مجموع اعتبارات دریافتی، حدود ۴۶ درصد به هزینه قطعی منظور شده و مابقی اعتبارات مصرف نشده به صورت تنخواه و علیالحساب به بخش¬های مختلف شامل مجتمع تولیدی کرج و ... واگذار شده و تا تاریخ تهیه گزارش تسویه نشده است. همچنین مبلغ ۲.۴۰۱ میلیون ریال پاداش پرداختی به کارکنان شامل فوق¬العاده سختی کرونا موضوع دستورالعمل شماره ۱۶۶۲۰/۴۰۰ مورخ ۱۲/۹/۹۹ و بخشنامه ۱۶۸۱۰/۴۰۰ معاونت درمان وزارت بهداشت می¬باشد.
- با توجه به بند (۳) نامه شماره ۲۹۶۸۲۲ مورخ ۸/۱/۱۴۰۰ معاون اقتصاد و فناوری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی (موضوع ابلاغ مصوبات جلسه ۱۶۰ کارگروه نظارت) پیرامون تخصیص ۴۰ میلیون یورو به پاستور، بابت انتقال دانش فنی تولید واکسن کرونا، تاکنون مبلغ ۱۰.۵ میلیون یورو به انستیتو پاستور اختصاص یافته که معادل ۲۵/۲۶ درصد اعتبار اولیه می¬باشد و عملاً امکان ارائه کامل تعهدات مؤسسه بابت تولید واکسن را با مشکل مواجه نموده است.
- با توجه به قرارداد مورخ ۱۶/۱۰/۱۳۹۷ فیمابین انستیتو پاستور ایران و انستیتوی واکسن سازی فینلی کوبا با موضوع واکسن¬های کونژوگه پنوموکوک، متمم شماره ۲ قرارداد مزبور نیز با موضوع مجوز دانش فنی و انتقال فناوری واکسن کرونا به مبلغ ۱۵ میلیون یورو و تحویل ۱۰۰.۰۰۰ دوز واکسن به صورت رایگان منعقد گردیده و در حال حاضر مبلغ ۸ میلیون یورو بابت تأمین ماده اولیه به مقدار ۲.۷۰۰.۰۰۰ دوز واکسن مطابق مراحل انتقال فناوری موضوع ماده (۵) قرارداد پرداخت شده است.
شایان ذکر است جهت انجام پروژه کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن مذکور بر مبنای برآورد نیاز از عوامل اجرای طرح شامل تجهیزات و اثاثه، حق الزحمه پزشک، کارشناسان، ملزومات مصرفی واحد واکسیناسیون، بسته هدیه مشارکت، ناهار و سایر موارد، جمعاً به مبلغ ۲۲۳.۲۵۲ میلیون ریال به دانشگاه های مندرج در جدول شماره (۱۶) پیوست پرداخت شده است.
۲- سازمان تأمین اجتماعی
مطابق مفاد بند (۴) «دستورالعمل اجرایی پرداخت بابت ایام بیکاری دوره شیوع کرونا از محل منابع صندوق توسعه ملی» ابلاغی طی نامه شماره ۴۰۵۹۵ مورخ ۱۸/۴/۱۳۹۹ توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور، مشمولین دریافت بیمه بیکاری در اسفند ماه ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به شرح ذیل تعیین و انتخاب گردیدهاند:
"به کلیه افرادی که در سامانه بیمه بیکاری وزارت تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی، ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کاریابیها ثبتنام نموده اند، مشروط به اینکه دارای سابقه پرداخت حق بیمه به صورت اجباری در دیماه سال ۱۳۹۸ بوده و در ماههای دریافت موضوع این دستورالعمل فاقد سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی باشند، پرداخت مبلغ موردنظر از دهم اسفند ماه سال ۱۳۹۸ لغایت حداکثر پایان اردیبهشت ماه سال جاری بدون رسیدگی در کمیته بیمه بیکاری انجام خواهد شد. افراد واجد شرایط دریافت مبلغ مذکور از ابتدای خرداد ماه سال ۱۳۹۹ به بعد توسط کمیته بیمه بیکاری و با رعایت سایر سازو کارهای رسیدگی، کنترلی مربوط تعیین خواهد شد. "
با عنایت به مراتب فوق، سازمان تأمین اجتماعی، پس از دریافت فهرست مشمولین از وزارت مربوط و با پالایش آن، فهرست نهایی واجدین شرایط را پس از احصاء به اداره کل خزانه داری کل کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی (به منظور واریز مبلغ بیمه بیکاری از طریق بانک مرکزی) ارسال نموده است.
نتایج بررسیها حاکیست به موجب ابلاغ اعتبار شماره ۷۷۸۶۹ مورخ ۲۴/۲/۱۳۹۹ و نامه های شماره ۵۰۷۹۲۸ مورخ ۲۶/۹/۱۳۹۹ و ۵۷۹۲۴۶ مورخ ۳۰/۱۰/۱۳۹۹ و ۱۸۱۵۲۰ مورخ ۲۱/۴/۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه کشور، جمعاً مبلغ ۱۷.۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع فوق بابت پرداخت مقرری مشمولین ایام بیکاری ناشی از فراگیری بیماری کرونا اختصاص یافته و به شرح جدول شماره (۱۷) پیوست، بابت بیمه کاری و سهم درمان و بازنشستگی مشمولین پرداخت از کل مبلغ ۱۷.۲۰۰ میلیارد ریال اعتبارات اختصاص یافته به سازمان تامین اجتماعی بابت بیمه بیکاری کرونا معادل ۶۹% با سازوکار پیش بینی شده به حساب واجدین شرایط واریز گردیده و ۳۱% اعتبارات بابت سهم درمان و بازنشستگی مشمولین منظور اعمال حساب شده است.
به موجب ابلاغیه شماره ۱۳۹۹۹۷ مورخ ۳۰/۰۳/۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه کشور، مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات موصوف و با ذکر «سایر منابع» بابت تأمین هزینههای درمان بیماران کرونایی بیمارستان میلاد به سازمان تامین اجتماعی اختصاص داده شده و سازمان مرقوم در تاریخ ۰۶/۰۴/۱۴۰۰ مبلغ اختصاص داده شده را به شماره حساب ۷۰۰۱۰۵۳۵ بانک رفاه کارگران متعلق به بیمارستان واریز نموده است. حسب پیگیریهای بعمل آمده و مطابق اعلام مدیرعامل بیمارستان (موضوع نامه شماره ۶۵۹۸ مورخ ۰۷/۰۷/۱۴۰۰) مصادیق هزینه اعتبارات موصوف شامل: خرید لوازم بهداشتی، نظافتی، پرداخت به کارکنان در جهت جبران حق الزحمه دوره کرونا ناشی از افزایش کار، تعمیرات تجهیزات (سی تی اسکن، دستگاه اکسیژن ساز و ...)، خرید تانک اکسیژن مایع و... و همچنین کمک زیان ناشی از کاهش درآمد بیمارستان در زمان شیوع کرونا به مبلغ ۲۹۷ میلیارد ریال بوده است.
۳- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سازمان برنامه و بودجه طی نامههای شماره ۲۲۴۲۵۹ مورخ ۵/۵/۱۳۹۹ و ۶۸۴۳۲۳ مورخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۹ جمعاً مبلغ ۲.۴۰۰ میلیارد ریال بابت پرداخت کمک هزینه بیکاری هنرمندان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (صندوق اعتباری هنر) ابلاغ نموده است. در همین راستا صندوق اعتباری هنر به عنوان متولی این امر اقدام به پرداخت کمک هزینه بیمه بیکاری موضوع ابلاغهای مذکور نموده که عملکرد منابع دریافتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (صندوق اعتباری هنر) به تفکیک منابع و هر یک از موضوعات (فعالیتها) و رئوس هزینههای انجام شده به شرح جداول شماره (۱۸) و (۱۹) پیوست می باشد.
شایان ذکر است مطابق مفاد شیوهنامه تنظیم شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به تأیید سازمان برنامه و بودجه نیز رسیده است، مقرر گردیده از محل منبع اعتباری مذکور، به هر یک از مشمولان دارنده نشان درجه یک هنری، اعضای مؤسسه پیشکسوتان و مشمولین طرح تکریم هنرمندان پیشکسوت، مبلغ ۵۰ میلیون ریال و به کلیه اعضای صندوق اعتباری هنر (غیر از مشمولان فوق) مبلغ ۱۵ میلیون ریال پرداخت شود. در این راستا، مبلغ ۲.۴۰۰ میلیارد ریال به صندوق مزبور پرداخت که با لحاظ ماهیت آن (کمک) به هزینه قطعی منظور شده است.
۴- جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
این جمعیت مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال مطابق جدول شماره (۲۰) دریافت نموده است. عملکرد تفصیلی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از محل وجوه دریافتی، مطابق جدول شماره (۲۱) است.
۵- سازمان زندان¬ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور
مطابق بررسی¬های بعمل آمده با توجه به ضرورت و لزوم خرید و بکارگیری فوری پابندهای الکترونیکی و همچنین در اجرای بند ۲ تفاهم¬نامه سه جانبه (وزارت بهداشت و درمان، دادستانی کل کشور و سازمان زندان¬ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور) مبلغ ۶۰۰ میلیارد از محل اعتبارات موضوع این گزارش بابت اجرای این مهم به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان¬ها در شرایط شیوع بیماری کرونا به سازمان زندان¬ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور اختصاص یافته که عملکرد آن به شرح جدول شماره (۲۲) پیوست می باشد.
۶- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
به موجب موافقت نامه متبادله به شماره ۶۴۰۹۴۳ مورخ ۲۹/۱۱/۹۹ و ابلاغیه شماره ۷۱۱۳۹۳ مورخ ۲۶/۱۲/۹۹ سازمان برنامه و بودجه کشور جمعاً مبلغ ۲.۵۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات ریالی صندوق توسعه ملی برای مقابله با بیماری کرونا به نیروی انتظامی اختصاص یافته است که مبلغ ۲.۰۰۰ میلیارد ریال بابت پرداخت به کارکنان رسمی و پیمانی و نیز کارکنان واحدهای درمانی ناجا برای جبران خدمات ارائه شده جهت مقابله با کرونا و مبلغ ۵۲۰ میلیارد ریال آن بابت جبران خدمات کارکنان پلیس راهور اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی انجام کار معین بابت اجرای طرحهای ویژه ترافیکی و پیاده سازی پروتکل ها و محدودیت های ترافیکی هزینه شده است.
۷- دریافتی سایر دستگاههای ذیربط از این محل دریافت
- سازمان سنجش آموزش کشور، مبلغ ۲۰ میلیارد ریال مطابق جدول شماره (۲۳)
- ستاد کل نیروهای مسلح، مبلغ ۳.۵۰۰ میلیارد ریال مطابق جدول شماره (۲۴)
- ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مبلغ ۴۰ میلیارد ریال از سازمان برنامه و بودجه کشور و مبلغ ۶۹۷ میلیارد ریال نیز از ستاد کل نیروهای مسلح مطابق جدول شماره (۲۵)
- سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان، مبلغ ۷۰ میلیارد ریال، طی ابلاغیه شماره ۱۴۰۱۳۴ مورخ ۳۰/۳/۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور خرید یک دستگاه اتوبوس بانک خون، برای اداره کل انتقال خون استان گیلان
- وزارت اطلاعات، مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال
- دانشگاه شاهد، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال
در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که اگرچه به موجب مصوبه شماره ۷۳۷ شورای عالی امنیت ملی، فرآیند اختصاص، توزیع و مصرف منابع موضوع این گزارش، خارج از شمول محسوب و دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و قوه قضاییه نسبت به مصوبات ستاد ملی کرونا، نظارتی اعمال نخواهند کرد و این موضوع در راستای شرایط اضطرار انتشار بیماری کرونا و به منظور تسهیل در انجام فعالیتهای مرتبط با مبارزه با بیماری تجویز شده است، لیکن استمرار و تکرار این امر، باعث عدم پاسخگویی مسئولین ذیربط به مردم و نمایندگان آنها و عدم شفافیت و منجر به بیانضباطی مالی میشود.