به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، تصویب قانون «حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات» در سال ۱۳۸۹ سرآغاز گستردهترین برنامه دولت برای حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان بود.
این قانون بر تشکیل کارگروه ارزیابی شرکتهای دانشبنیان، تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و ارائه معافیتهای مالیاتی و گمرکی به شرکتهای دانشبنیاد تاکید کرده و کارگروه ارزیابی شرکتهای دانشبنیان به ریاست معاون علمی و فناوری رییس جمهور و عضویت وزارتخانهها و دستگاههای مرتبط و نمایندگان بخش خصوصی، شرکتهای مشمول استفاده از مزایای این قانون را تایید میکند.
همین فرایند همراه با دیگر تلاشها باعث شد تعداد شرکت های دانش بنیان که در نخستین روزهای تصویب قانون ۵۵ شرکت بود، امروز به بیش از ۶ هزار و ۶۲۴ شرکت در حوزههای فناورانه مختلف؛ چون «کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی»، «دارو و فرآوردههای پیشرفته حوزه تشخیص و درمان»، «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی»، «ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته»، «وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی»، «سخت افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرمافزارهای رایانهای»، «خدمات تجاریسازی و «صنایع فرهنگی، خلاق و علوم انسانی و اجتماعی» برسد.
سهم هر کدام از این عرصه ها از زیست بوم فناوری و نوآوری متفاوت است؛ به طور مثال حوزه «کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی» با ۲۷۷ مجموعه، «دارو و فرآوردههای پیشرفته حوزه تشخیص و درمان» با ۴۰۸ مجموعه، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی» با ۹۳۵ مجموعه، ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته» با یکهزار و ۴۶۶ مجموعه، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی» با ۲۳۶ مجموعه، سخت افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک» با یکهزار و ۴۰۳ مجموعه، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرمافزارهای رایانهای» با ۱۵۴۱ مجموعه، «خدمات تجاریسازی» با ۳۳۱ مجموعه و صنایع فرهنگی، خلاق و علوم انسانی و اجتماعی» با ۱۱ مجموعه نقشی موثر در این حوزه دارند.
نگاهی به همین آمار ضمن اینکه رشد بیش از ۱۰۰ درصدی شرکتهای دانشبنیان را طی حدود یک دهه نشان میدهد، از عقبماندگی حوزه علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی از همراه شدن با این روند و ایفای سهم بهتر و بیشتر در اشتغالزایی دانشبنیان حکایت دارد.
با وجود تلاشهای مختلف دانشگاههای گوناگون و برای نمونه راهاندازی پارکهای صنایع خلاق در برخی از این دانشگاهها، این خلا هنوز کامل پر نشده و حالا دانشگاه تهران قصد دارد فنبازار علوم انسانی را برای ایجاد انگیزه بیشتر در دانشجویان این حوزه برای ورود به زیستبوم اشتغال دانش بنیان راهاندازی کند.
دکتر محمدرضا اخضریانکاشانی در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا و در پاسخ به سوالی در رابطه با کم بودن حضور کمی و کیفی شرکتهای دانشبنیان مرتبط با رشتههای علوم انسانی اظهار داشت: برای رفع این مشکل قصد داریم فن بازار حوزه علوم انسانی را امسال در دانشگاه تهران فعال کنیم.
وی ادامه داد: برای این منظور با پارک علم و فناوری پردیس هم مذاکره کردیم تا بتوانیم شاهد عرضه محصولات دانش بنیان و استارتاپ های علوم انسانی در دانشگاه تهران باشیم که خروجی آنها نرمافزارها، محصول و دستاوردهای عملیاتی برای حل مشکلات کشور باشد.
آشنایی دانشجویان علوم انسانی با زیستبوم اشتغال در دوره آموزشی تابستانه
این عضو هیاتعلمی دانشگاه تهران افزود: مذاکرات را با پارک فناوری پردیس انجام داده ایم، توافقاتی هم شده است. پارک علم و فناوری پردیس از قبل فعالیت صدف را انجام داده، ما قصد داریم از این تجربه استفاده کنیم.
وی توضیح داد: برای دانشجویانی که میخواهند در فن بازار علوم انسانی حضور داشته باشند، دوره ای آموزشی با استفاده از تجربیات طرح صدف برگزار میکنیم.
اخضریان کاشانی گفت: هدف از این دوره آشنایی بیشتر دانشجویان با زیست بوم اشتغال و کارآفرینی در حوزه علوم انسانی است؛ زیرا دانشجویانی که وارد رشته های علوم انسانی می شوند تفکر و تلقی سنتی از اشتغال و جذب شدن در مراکز مختلف دولتی و غیردولتی دارند.
وی اظهار داشت: اما اول باید تصویر زیست بوم اشتغال در علوم انسانی برای آنها روشن شود، اگر اینطور شود امکان تشکیل استارتاپ های فرهنگی در حوزه علوم انسانی توسط خود دانشجویان فراهم می شود.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دوره اول اموزشی را برای تابستان تعریف کرده ایم که با کمک پارک علم و فناوری پردیس و الگوسازی از طرح صدف برگزار می کنیم.
وی گفت: انتظار داریم فن بازار را بعد از برگزاری این دوره و اواخر امسال و وقتی فعال کنیم که دانشجویان به دستاوردی رسیده اند. طبیعی است که در سال اول هم انتظار زیادی از فن بازار نداریم، ولی مهم شروع این فعالیت است.
به گزارش ایرنا، طرح توانمندسازی صدف برگرفته از واژههای «صنعت»، «دانشگاه»، و «فناوری» از سال ۱۳۹۴ با همت پارک فناوری پردیس و با هدف ارائه خدمات متعددی به شرکتهای ناحیه نوآوری پردیس و جامعه دانشگاهی آغاز به کار کرد. آموزش، توانمندسازی و توسعه سرمایههای انسانی، راهبری پایاننامههای دانشجویان، طرحهای پژوهشی مورد نیاز شرکتهای عضو و غیره بخشی از این خدمات است.
مأموریت این طرح ارائه خدمات هدفمند و مؤثر به مخاطبان شامل دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی و شرکتهای ناحیه نوآوری پردیس در بخشهای مختلف آموزش، توانمندسازی و توسعه سرمایه انسانی و پایاننامه، پژوهش در یک زمینه جامع است.