به گزارش خبرنگار ایرنا ، رستم قاسمی روز پنجشنبه در جریان سفر یکروزه به شهرستان پاکدشت، با حضور در محل اجرای طرح ملی کمربندی جنوبی پاکدشت، در جریان چگونگی اجرای این طرح قرار گرفت و دستور داد تا پیگیریهای لازم برای افزایش سرعت اجرای کار را انجام گیرد.
وزیر راه و شهرسازی در جریان این بازدید از تلاش دولت برای تأمین اعتبارات مورد نیاز اجرای کمربندی جنوبی پاکدشت با مشارکت پیمانکار و وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
به گزارش ایرنا، ۱۴ سال پیش با هدف رفع مشکل ترافیک محور ترانزیتی شرق کشور در حوزه پاکدشت، اجرای کمربندی جنوبی این شهرستان آغاز شد و نیمه تمام رها گردید و مردم و مسئولان این شهرستان برای تکمیل آن به تلاش دولت سیزدهم امیدوارند.
۳۰ کیلومتر از محور موسوم به امام رضا(ع) که به عنوان تنها محور مواصلاتی، استان تهران را به استانهای شرقی کشور متصل میکند، از میان شهرستان پاکدشت عبور میکند و تردد روزانه هزاران دستگاه خودروی سبک و سنگین باعث میشود که همواه در این محور ترافیکهای شدیدی رخ دهد.
با جدا شدن پاکدشت در دهه ۷۰ از شهرستان ورامین و به دلیل موقعیت مناسب این شهرستان جدیدالتأسیس و واقع شدن در محور ترانزیتی شرق کشور، واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک متعددی در این منطقه مستقر شد تا جایی که هم اکنون بیش از ۳ هزار واحد صنعتی فعال با هزاران نیروی کار در این منطقه فعال است.
در کنار رشد اقتصادی و صنعتی، پاکدشت با دارا بودن بیش از هزار هکتار گلخانه تولید گل شاخه بریده، بزرگترین تولید کننده گل در کشور نام گرفت و این امر، به ترددهای روزانه این شهرستان افزود.
احداث ۴ شهرک صنعتی بزرگ عباس آباد، خوارزمی، پایتخت و شنزار، وجود ۴ لکه صنعتی و استقرار صدها واحد صنعتی و خدماتی در حاشیه محور امام رضا(ع) به ترافیک این منطقه افزود تا این که در اواخر سال ۸۸ مسوولان وقت شهرستان با هدف کاهش این ترافیک، مطالعه ایجاد کمربندی جنوبی این شهر را ارائه و با تصویب در دولت دهم، اجرای آن را با اعتبار اولیه ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز کردند.
این کمربندی ۳۲ کیلومتری از ابتدای شهر فرونآباد پاکدشت از محور امام رضا(ع) جدا شده و پس از طی مسیر، از انتهای شهر شریفآباد، بار دیگرر خودروها را به محور امام رضا(ع) وارد میکند، طرحی که با گذشت ۱۳ سال، همچنان نیمه تمام باقی مانده است.
به دلیل این که این مسیر، تنها راه خروجی و ورودی استان تهران محسوب میشود، هر روز صبح از غرب به شرق و غروب، از شرق به غرب با ترافیک شدیدی مواجه است که با رخ دادن یک تصادف و نبود محور جایگزین، ساعتهای متمادی خودروها را گرفتار میکند.
واقع شدن این محور در حاشیه جنوبی ارتفاعات موسوم به " چهل قز" و " سنگتراشان" نیز مشکل دیگری است که با بارش نزورات جوی، آب فراوانی از ارتفاعات وارد این محور شده و موجب آبگرفتگی شدید میشود و خودروها چارهای جز عبور از میان آب را ندارند.
مرداد ماه سال ۹۸ بود که عملیات اجرایی فاز نخست این محور به طول ۱۰ کیلومتر و عرض ۷۶ متر توسط قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شد ولی تأمین نشدن اعتبار مورد نیاز، اجرای آن را بار دیگر متوقف کرد و با وجود پیگیری مستمر مسوولان شهرستانی، استانی و کشوری، اقدامی جدی برای تکمیل آن صورت نگرفته است.
۱۴ آذرماه سال گذشته نیز رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از این طرح مهم ملی بازدید کرده بود که این سفر به آغاز مجدد عملیات اجرایی کمربندی جنوبی از ماه گذشته منجر شد.
با وجود آن که از مدتی قبل و با پیگیریهای صورت گرفته، فاز دوم اجرای این طرح آغاز شده و تکمیل نهایی آن به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که مردم و مسئولان پاکدشت به سفر رئیس جمهور چشم دوختهاند تا با تأمین آن، زمینه تکمیل این طرح ملی فراهم شود.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوبشرق تهران واقع شده است.