به گزارش ایرنا، سال ها است که یکی از مشکلات پیش روی کشور به حوزه اقتصاد بر می گردد و در این بین دولت های مختلف همواره سعی کرده اند به شیوه های متعدد زمینه رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم را فراهم کنند و در این راستا اجرای طرح های اقتصادی و حمایت از بخش تولید را در دستور کار قرار داده اند.
دولت و نهادهای اقتصادی در کردستان، علاوه بر پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان، زمینه معرفی محصولات واحدهای تولیدی را هم در قالب برپایی نمایشگاه های مختلف ایجاد کرده است تا اینگونه هم از حوزه تولید حمایت کند و هم اطمینان و اعتماد عمومی در بهبود وضعیت تولید ایجاد شود، در این راستا هفته گذشته نمایشگاه معرفی توانمندی های صنایع کوچک کردستان در سنندج برپا شد.
بی شک دولت به تنهایی قادر به رفع مشکلات جامعه نخواهد بود و موفقیت در همه حوزه ها به ویژه در بخش اقتصادی نیازمند همراهی مردم است در این بین توجه و ارزش قائل شدن برای نظرات و پیشنهادات صاحب نظران، اقتصاددانان و نخبگان می تواند بسیار راهگشا باشد.
به منظور پرداختن بیشتر به موضوع تولید، عوامل موثر در رشد آن و حمایت های لازم از این بخش و همچنین وضعیت کردستان در این زمینه با رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت گویی انجام دادیم که شرح آن در ذیل می آید.
رییس اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به برپایی نمایشگاه معرفی توانمندی های صنایع کوچک استان در سنندج در هفته گذشته، اظهار داشت: در این نمایشگاه واحدهای تولیدی حضور داشتند که تولیدات آنها توانایی رقابت در بازارهای ملی و بین المللی را دارد.
سید کمال حسینی اضافه کرد: هر چند از نظر شاخص بهرهمندی در حوزه صنعت، کردستان نسبت به سایر استان های کشور از جایگاه و رتبه مطلوبی برخوردار نیست ولی واحدهایی در آن فعالیت می کنند که امروزه صاحب برند هستند و محصولاتشان را علاوه بر داخل به خارج از کشور هم صادر می کنند.
وی با اشاره به اینکه برپایی این نمایشگاه فرصتی ایجاد کرد که واحدهای تولیدی استان با تمام قدرت و انرژی؛ توانایی های تولیدی خود را به رخ رقیبانشان بکشند، یادآور شد: واحدهای تولیدی استان با شرکت در این نمایشگاه تجربه مطلوبی در زمینه غرفه آرایی، بازاریابی، مشتری یابی و نحوه ارتباط گیری و انجام کار گروهی کسب کردند و اینگونه آمادگی حضور در نمایشگاه های ملی را پیدا کردند.
ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی
حسینی اظهار داشت: اگر بازار استان را به استخری تشبیه کنیم بازار ملی هم مانند دریاچه و بازار دنیا نیز اقیانوسی از رقبا است لذا تولیدکنندهای موفق خواهد بود که بتواند این مراحل را طی و جایی برای خود در این بازارها پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه مردم هم در تقویت تولید نقش موثری دارند، افزود: وقتی مردم از تولیدات داخلی حمایت کنند بتدریج واحدهای تولیدی قدرتمند و ثروتمند شده و کمیت و کیفیت تولیدات خود را افزایش داده و خدمات پس از فروش را هم ارتقا می بخشند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج بر ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی تاکید کرد و گفت: با حمایت مردم از تولیدات داخلی، واحدهای تولیدی در تولیدشان موفق خواهند شد.
حسینی ضلع دیگر رونق تولید را حمایت دولت از واحدهای تولیدی خواند و افزود: انتظار می رود دولت اهمیت بیشتری به اتاق بازرگانی به عنوان نماینده تولیدکنندگان و نهاد حامی تولید قائل شود.
وی بیان کرد: از طریق شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی می توانیم معضلات و مشکلات تولید را به دولتمردان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی منتقل و راهکارهای خود را برای رفع مسائل و جذب سرمایه گذاری مطرح کنیم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج خواستار حضور پر رنگ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دستگاه قضا استان در جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی شد و گفت: بخش خصوصی انتظار دریافت بودجه ندارد بلکه نیازمند توجه و همفکری مسوولان برای حمایت و رونق تولید و صادرات است.
خرید محصولات واحدهای تولیدی توسط دولت
حسینی با اشاره به اینکه هنوز هم ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی است، اظهار داشت: اقتصاد دولتی عامل اصلی ایجاد واسطه و دلال است و اگر دولتمردان به دنبال بهبود شرایط اقتصادی هستند باید خصوصی سازی را به معنای واقعی آن اجرایی کنند.
وی یادآور شد: واگذاری امور اقتصادی به واحدهای شبه دولتی را نمی توان خصوصی سازی نامید بلکه باید این فعالیت ها به مردم سپرده شود تا خود آن را مدیریت کنند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اضافه کرد: بسیاری از شهرهای بزرگ ایران راهکارهایی را پیدا کردند تا با قیمت اصولی، تولیدات داخلی خود را مصرف کنند و تنها در صورت نیاز از محصولات سایر استان ها استفاده می کنند.
حسینی اضافه کرد: اگر هر استانی از محصولات داخلی خود استفاده کند واحدهای تولیدی می توانند با ظرفیت کامل کار کرده و به جای تعدیل نیرو اقدام به حفظ و افزایش آن کنند.
وی یادآور شد: از آنجا که یکی از دغدغه مسوولان اشتغالزایی است لذا از راهکارهای موثر در شرایط کنونی برای حمایت از واحدهای تولیدی، خرید محصولات آنها توسط دولت است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج به نظر بخش خصوصی در ارتباط با اجرای طرح هایی هم چون درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها اشاره کرد و گفت: به عنوان بخش خصوصی مخالف طرح قیمت گذاری هستیم چرا که موفقیت در عرصه اقتصاد مستلزم حمایت از بازار آزاد و تئوری عرضه و تقاضا است.
حسینی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت کالاها است نه قیمت های دستوری؛ افزود: در نهایت هر نوع قیمت گذاری دستوری منجر به شکست خواهد شد لذا با روش های موفق در دنیا باید به ایجاد بازار آزاد و حمایت از تولید کننده و مصرف کننده پرداخت.
وی با اشاره به اینکه هر میزان کار اقتصادی شفاف باشد دست دلالان هم از بدنه این فعالیت ها حذف خواهند شد، زمانی که واحد تولیدی صد درصد خصوصی باشد اجازه نمی دهد دلال محصولاتش را گران وارد بازار کند لذا این سیستم خودش واسطه گر را حذف می کند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج یادآور شد: ویژگی بارز وجود واحدهای تولیدی متعلق به بخش خصوصی این است که آنها در تلاش هستند با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب اجناس را در اختیار مردم قرار دهند تا هم با دیگر واحدها بتوانند رقابت و هم بازار مصرف را از آن خود کنند.
پیشینه راهاندازی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج به سال ۱۳۱۱ هجری شمسی بر میگردد که این نهاد صنفی در آن سال با عنوان اتاق تجارت سنندج شکل گرفته است.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کمک به ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب و کار و توسعه در بخشهای اقتصادی استان از طریق مطالعه، برنامهریزی، اطلاعرسانی، راهنمایی و مشاوره و اجرای سیاستهای جذب و تشویق و توسعه سرمایهگذاری را وظیفه ذاتی خود میداند.