تهران- ایرنا- عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و نقل ریلی گفت: اکنون لکوموتیو ایرانی ۲۵ درصد زیر قیمت نمونه مشابه خارجی در کشور تولید می‌شود که در شرایط فعلی کشور به صرفه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «قاسم عبداللهی» امروز (جمعه) در حاشیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی در جمع خبرنگاران، افزود: در راستای تولید لکوموتیو ایرانی برنامه ریزی‌هایی انجام گرفته است، صنعت لوکوموتیو در راس صنعت حمل و نقل ریلی است و با توجه به مشکلات مربوط به تحریم‌ها و تامین منابع مالی ارز، برنامه تولید لکوموتیو ایرانی (پارس ۳۳) در دستور کار است.

این عضو انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بیان‌داشت: توان تولید ماهانه یک دستگاه از این نوع لکوموتیو وجود دارد و  ضریب آمادگی به کار این لکوموتیو به‌طور میانگین ۸۸ درصد است.

به گفته این فعال حوزه ریلی،  لوکوموتیو یاد شده دارای قدرت سه‌هزار ۳۰۰ اسب بخار است و به دلیل استفاده از فناوری «میکروپروسسور»، توان آن در حالت دوبله ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

عبداللهی گفت: هزینه تولید لوکوموتیو ایرانی «پارس ۳۳» حداقل ۲۵ درصد زیر قیمت لوکوموتیوهای خارجی،‌ بوده که در شرایط فعلی کشور به صرفه است.

وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در جابه جایی بار شبکه ریلی ادامه‌داد: سال ۱۴۰۰ شرکت‌های بخش خصصوصی حدود ۴۰ درصد بار  شبکه ریلی کشور را جابه‌جا کردند که قابل توجه است.

این مقام صنفی در ادامه بیان داشت: با تزریق سالیانه ۵۰ تا ۶۰ دستگاه لکوموتیو به شبکه ریلی کشور، مشکلات این حوزه برطرف می شود و حتی با واگذاری واردات لکوموتیو به بخش خصوصی می توان شاهد انتقال دانش و فناوری به صنعت حمل و نقل ریلی کشور نیز بود.

به گفته وی، طبق برنامه توسعه سال ۱۴۰۴ به حدود ۵۵۰ دستگاه لکوموتیو دیگر تا آن سال نیاز داریم و با این شرایط به آن چشم‌انداز نخواهیم رسید.

به گزارش ایرنا، اسفند ماه پارسال و در راستای سیاست توسعه ناوگان، ۴۷۰دستگاه ناوگان تولید داخل، بازسازی و به‌سازی شده در بخش لکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری به شبکه ریلی افزوده شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.