صدیقه واعظیفر، روز شنبه در گفتوگو با ایرنا افزود: پژوهش، مظلومترین رُکن دانشگاههاست و از نظر بودجه در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارد به همین دلیل برای رفع این چالش، پیشنهاد میشود معاونت های پژوهشی دانشگاهها بصورت خودگردان اداره شوند تا اعتبارات مستقلی برای آنها در صندوق رشد و فناوری تخصیص یابد.
وی ادامه داد: در این روش میتوان برخی از درآمدهای دانشگاهها بویژه از محل قراردادهای ارتباط با صنعت را در قالب جداگانه به صندوق رشد و فناوری واریز کرد تا معاونت پژوهشی دانشگاهها بتوانند بطور مستقل از نظر بودجه عمل کنند و این کار به بهبود وضعیت آن کمک بسیاری کند.
واعظیفر با تاکید براینکه اجرای این طرحی باعث خروج بخش پژوهش دانشگاهها از مظلومیت میشود، اظهار داشت: لازم است وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه راهکارها و اساسنامههایی را تدوین و ابلاغ کند هرچند بنظر میآید برخی دانشگاهها در این زمینه اقداماتی انجام دادهاند.
وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر نگاه به بخش پژوهشی دانشگاهها بیشتر حالت شعارگونه دارد و آنها از نظر هزینه و اعتبارات در جایگاه پایانی قرار دارند که لازم است این نگاه اصلاح شود.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه پیام نور استان اصفهان همچنین با تاکید بر لزوم حمایت معنوی سازمانها و دستگاههای اجرایی از فعالیت های پژوهشی دانشگاهها گفت: در بسیاری از بخش ها، همکاری خوبی بین دانشگاهها، متخصصان و صنایع در زمینه پژوهش وجود دارد که همراهی و همکاری دستگاههای اجرایی برای تکمیل آن ضروریست.
وی به کنسرسیوم دانشگاهها و مراکز پژوهشی استان اصفهان در زمینه محیط زیست نیز اشاره و اضافه کرد: این کنسرسیوم از حدود یک و نیم سال گذشته تشکیل و حدود هشت کمیته تخصصی در آن ایجاد شده است بطوریکه حداقل حدود ۸۰ نفر از صاحبنظران و استادان محیط زیست در آنها فعالیت دارند.
واعظیفر با بیاناینکه فعالیت این کنسرسیوم در مثلثی با سه ضلع متخصصان، صنایع و اداره کل حفاظت محیط زیست و سایر دستگاههای اجرایی مرتبط استان، شکل میگیرد و کامل میشود، تصریح کرد: ۲ ضلع این مثلث یعنی دانشگاهها و مُتخصصان و صنایع، همافزایی خوبی در این زمینه پیدا کرده اند اما هنوز حمایت معنوی چندانی از سوی ضلع سوم صورت نگرفته است.
وی با تاکید بر اینکه این کنسرسیوم مشکل مالی ندارد و واحدهای صنعتی تامین هزینههای آن را پذیرفتهاند، افزود: شاید یکی از دلایل اصلی اینکه هنوز این کنسرسیوم به دستاوردهای مورد نظر نرسیده، نبود حمایت کافی از سوی ضلع سوم است.
اصفهان با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو، هفت هزار و ۲۰۲ عضو هیات علمی و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور محسوب میشود.