تهران- ایرنا- مدیر انتشارات «کتاب کوله‌پشتی» گفت: نگرانی ناشران نمایشگاه کتاب تهران از مالیاتی است که احتمالاً باید پرداخت کنند، زیرا مشخص نیست که چه اتفاقی در این حوزه منتظر ناشران است، اگر در این شرایط و با این هزینه کاغذ از ناشران مالیات هم بگیرند، آنها نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

اباذر رضانیا در گفت وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا اظهار کرد: ناشران ۳ درصد از فروش مجازی سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب را بایو به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می کردند، کلیه خریدها قبل از اینکه به‌حساب ناشر واریز شود، در دست وزارت بود و بعد از کم‌کردن ۳ درصد فروش نمایشگاه مجازی به‌حساب ناشر واریز می شد.

مدیر انتشارات کتاب کوله‌پشتی در بررسی میزان اجاره غرفه در نمایشگاه حضوری در برابر دریافت ۳ درصد از فروش ناشران در بخش مجازی نمایشگاه کتاب گفت: ۳ درصد از فروش مجازی رقم بسیار بالاتری نسبت به اجاره غرفه در نمایشگاه حضوری بود. مجموع هزینه اجاره غرفه و دستگاه کارت‌خوان در نمایشگاه کتاب، ۳ تا ۴ میلیون تومان بود. چرا در بخش مجازی باید هزینه‌ای به‌مراتب بالاتر بپردازیم؟

آیا دولت برای برگزاری نمایشگاه بودجه ندارد؟

به گفته این ناشر اگر بر اساس گفته یاسر احمدوند، رئیس سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب مجموع فروش مجازی و حضوری ۲۱۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شود، همچنین اگر فروش مجازی یک‌سوم فروش حضوری در نظر گرفته‌شود، بخش مجازی نمایشگاه کتاب حدود ۷۰ میلیارد تومان فروش داشت. ۳ درصد از این رقم، حدود ۲ میلیارد تومان است. آیا بخش مجازی نمایشگاه تا این اندازه به ناشران خدمات ارائه داد؟ برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی چقدر هزینه در بر دارد؟ آیا دولت برای برگزاری نمایشگاه بودجه ندارد؟

رضانیا با اشاره به هزینه ۴۰ تا ۵۰ میلیون‌تومانی پست که در سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب مجبور به پرداخت آن شده‌است، ادامه داد: این در حالی است که تعداد زیادی از مخاطبان با من تماس گرفتند و اطلاع دادند کتاب‌ها آسیب دیده است. حتی یکی از مخاطب‌های کوله‌پشتی عکس کتابی را برایم فرستاد که رد لاستیک اتومبیل روی آن مانده بود. برای دلجویی از مخاطبانم مجبور شدم، برایشان دوباره کتاب بفرستم، این ضرر بر عهده ناشر است. این در حالی است که ناشران در شرایط سختی هستند و برای ایجاد چرخه اقتصادی هر تغییری را می‌پذیرند.

صنف ناشران متقاضی برگزاری نمایشگاه هستند 

مدیر انتشارات کتاب کوله‌پشتی با بیان اینکه شاید این انتشارات در بخش مجازی نمایشگاه کتاب حدود ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشته‌باشد، ادامه داد: پرداخت ۳ درصد از این درآمد آن‌قدر زیاد نیست، اما سؤال اینجا است چرا باید کارمزد توسط متولی دریافت شود؟ چرا تمام برون‌سپاری‌ها را رد کردند. سالها شعار دادند که می‌خواهند صنف را متولی برگزاری نمایشگاه کنند، چرا همه واسپاری‌ها را رد کردند؟

وی ادامه داد: چند دوره است که صنف ناشران می‌خواهند نمایشگاه کتاب را برگزار کنند و خودشان هزینه را در بیاورند. طی هشت سال گذشته در ضرورت کوچک کردن دولت شعار دادند، اما هنوز هم محقق نشده است.

روند جانمایی ناشران مبهم بود

رضانیا در بررسی جانمایی ناشران در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، بیان کرد: ناشرانی که مخاطبان زیادی داشتند، در نمایشگاه طوری جانمایی شدند که مخاطبان نمی‌توانستند غرفه آن‌ها را پیدا کنند. این به‌نوعی توهین به ناشر است. این در حالی است که تعداد زیادی غرفه خالی بود. در چهار سال اخیر بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب چاپ جدید داشتم. در سال گذشته هفته‌ای بیش از یک عنوان کتاب جدید چاپ کردم. اما فقط ۲۰ متر غرفه به ما دادند و بعد از خواهش فراوان، به طور غیرمستقیم به ما گفتند که بر اساس لیست ناشران را چیدند؛ اما مشخص نبود این لیست بر چه اساسی بود؟

وی افزود: فقط ناشران خاص را سر نبش‌ها غرفه دادند. نگرانی ناشران بعد از این اتفاق‌ها از مالیاتی است که احتمالاً باید پرداخت کنند. زیرا هیچ مشخص نیست که چه اتفاقی در آن حوزه منتظر ناشران است. اگر در این شرایط و با این هزینه کاغذ از ناشران مالیات هم بگیرند، ناشران نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه بدهند.