تهران- ایرنا - «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد پکن را به بازنگری سیاست های ضد تروریسمی و سازگاری با استانداردهای حقوق بشری بین المللی ترغیب کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز»، باشله در سفر ۶ روزه بی سابقه به چین که با انتقاد گروه های حقوق بشری و کشورهای غربی همراه بود پکن را به بازنگری سیاست های ضد تروریسمی و سازگاری با استانداردهای حقوق بشری بین المللی ترغیب کرد.

میشل باشله روز گذشته پس از پایان سفر خود اعلام کرد  که دیدار وی از بخش های غربی منطقه «سین کیانگ» تحقیقی درباره سیاست های حقوق بشری چین نبوده بلکه فرصتی برای تعامل با دولت این کشور بوده است. 

او به عنوان نخستین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ۱۷ سال گذشته، روز دوشنبه هفته گذشته سفر به چین را از شهر جنوبی «گوآنگجو» پیش از رفتن به «سین کیانگ» آغاز کرد و روز گذشته به این سفر پایان داد.

دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت، سال گذشته گزارش هایی درباره بازداشت، سوءرفتار و کاراجباری اویغورها دریافت کرده بود.

میشل باشله در کنفرانس مجازی خبری تاکید کرد: « من سوالات و نگرانی هایی درباره مسائل ضد تروریسم و اقداماتی جهت از بین بردن و ریشه کن کردن به ویژه درباره حقوق ایغورها و دیگر اقلیت های مسلمان داشتم.»

با این وجود چین تمامی اتهامات درباره سوءاستفاده و سوءرفتار در سین کیانگ را رد می کند. 

به علاوه سفر این مقام سازمان ملل متحد به چین با محدودیت هایی به دلیل همه گیری ویروس کرونا همراه بوده است که از جمله می توان به عدم حضور رسانه های خارجی و دیدار مجازی و محدود درون حباب های مخصوص با افراد را نام برد. 

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران گفت، واشنگتن درباره سفر میشل باشله به چین همچنان نگرانی هایی دارد. وی در ادامه سخنانش افزود: «ما درباره شرایط تحمیلی از سوی مقام‌های چینی در سفر میشل باشله نگرانیم. چرا که به نظر می رسد فرصت ارزیابی مستقل و کامل درباره مسائل حقوق بشری و به ویژه مسائل سین کیانگ که در آن نسل کشی و جنایت علیه بشریت در جریان است به او داده نشده است.» 

او همچنین خاطرنشان کرد، آمریکا گزارش های بسیاری درباره شهروندان سین کیانگ که تحت فشار گذاشته می شوند تا شکایتی از وضعیت خود ارائه ندهند دریافت می کند. باید به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اجازه داده می شد تا با خانواده ها و شهروندان اویغور و سایر اقلیت های قومی دیدارهای محرمانه ای برگزار می کرد.

گروه های حقوق بشری و کشورهای غربی نگرانند چین از سفر وی به عنوان تائیدی بر گزارش های حقوق بشری اش استفاده کند. 

«ند پرایس» سخنگوی دولت آمریکا پیش تر گفته بود قبول کردن این سفر تحت شرایطی که اتخاذ شد، اشتباهی بزرگ بود. 

چین وجود هرگونه اردوگاه بازداشتی در سین کیانگ را رد کرده است اما در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد مراکز آموزشی فنی و حرفه ای را برپا کرده که برای محدود کردن تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی مذهبی ضروری بوده است.