مشهد-ایرنا- مدیر عامل موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال ۶۰۰ نفر از این استان بر اساس نیازسنجی انجام گرفته، متقاضی کسب مهارت در طرح آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان و دریافت آموزش از استادان آلمانی هستند.

پیام رشیدی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای طرح آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان به واسطه انعقاد تفاهم‌نامه بین اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران؛ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و وزارت همکاریهای اقتصادی آلمان از سال ۱۳۹۶ در پنج استان از جمله خراسان رضوی آغاز شده است.

وی بیان کرد: این طرح براساس مزیتهای سیستم آموزشی دوگانه در آلمان و تجربه‌ای که آن کشور در حوزه مهارت آموزشی داشته و آن را به کشورهای دیگر از جمله ایران با رایزنی‌هایی اتاق بازرگانی ترویج داده، به اجرا درآمده است و بیشتر جنبه حمایتی و مهارت‌آموزی در کشور بویژه اشتغال برای نیروهای جوان دارد.

وی اظهار داشت: این طرح بازوهای اجرایی از جمله انجمن صنعتگران آلمان و سازمان فنی و حرفه ای کشور را داراست و نمایندگی شرکتی در آلمان نیز بر نحوه اجرای آن در کشورمان نظارت می کند.

مدیر عامل موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: از سال ۱۳۹۶ پنج استان به عنوان استانهای پایلوت اجرای طرح آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان انتخاب شدند و اجرای آن در دو فاز سه ساله آغاز شده که خراسان رضوی یکی از این استانها است.

رشیدی بیان کرد: بعد از اینکه اجرای دو فاز سه ساله طرح آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان در استانهای مزبور به پایان رسد، نظام مهارتی کشور تلاش می کند با کمک اتاقهای بازرگانی در این زمینه استقلال خود را بدست آورد، چرا که هدف اصلی در این طرح پرورش نیروهای ماهر و متخصص برای بنگاه های اقتصادی است.

وی اضافه کرد: در این راستا اتاق بازرگانی، سازمان فنی و حرفه ای کشور، شرکتها و بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی در این طرح حضور یافته اند و آموزشگاه های فنی و حرفه ای نیز به عنوان محل ارایه آموزشها و بنگاه های اقتصادی به عنوان محیط واقعی کار در آن فعالیت دارند.

مزیت طرح آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان برای بخش خصوصی

مدیر عامل موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: شرکتها و بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی در طرح آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان بیشترین منفعت را به سبب ارتقای مهارت و پرورش نیروهای ماهر در صنعت یا رشته تجاری مورد نظرشان می‌برند.

رشیدی اضافه کرد: در فاز اول این طرح، آموزشهای مربوط به حوزه های برق و الکترونیک، مکانیک و مکاترونیک در پنج استان پایلوت ارایه شد و اساتید از کشور آلمان انتخاب شدند و آموزش نیروها را بر عهده گرفتند، مدرسان و مربیان فنی و حرفه ای کشور نیز در کارگاه های آموزشی زیر نظر استاد کارهای آلمانی مهارتهای خاصی را فرا گرفتند.

وی اظهار داشت: در فاز دوم طرح آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان، شرکتها و بنگاه های اقتصادی به نحو جدی تری وارد آموزشهای مهارتی شدند و کارآموزهای خود را به این طرح معرفی کردند و سازمان فنی و حرفه ای و بنگاه‌های اقتصادی پیشرو نیز به این بخش کمک شایانی نمودند.

مدیرعامل موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در این طرح فرد نمی تواند براساس علاقه خود وارد شود بلکه باید معرفی وی از سوی بنگاه‌های اقتصادی انجام گیرد، زیرا هدف اصلی ارایه آموزشهای تقاضا محور بوده تا آموزشهای ارایه شده مورد نیاز بنگاه های اقتصادی باشد، بخشی از این آموزشها در آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای و بخشی دیگر توسط شرکتهای پیشرو به کارآموزان ارایه می‌شود.

وی بیان کرد: در طرح آموزش شغلی در کشور آلمان ۷۰ درصد آموزشها در محیط واقعی کار و ۳۰ درصد در آموزشگاهها ارایه می شود، اما در ایران نسبت اجرای این طرح  برعکس است، زیرا هنوز بنگاه های اقتصادی به طور کامل پی به منافع این طرح نبرده‌اند.

رشیدی اظهار داشت: ۶۰۰ نفری که در خراسان رضوی تقاضای دریافت آموزشها را دارند، در رشته های برق الکترونیک و مکانیک هستند، براساس نیازسنجی انجام گرفته، این رشته ها در سایت اتاق بازرگانی استان بارگذاری شده و افراد و بنگاه‌های اقتصادی می توانند با ثبت درخواست خود در این سایت نسبت به شرکت در طرح آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان اعلام آمادگی کنند.