به گزارش ایرنا، به دنبال فرمان هشتمادهای رییسجمهور به خودروسازان در ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، بازدید اول وزیر صنعت، معدن و تجارت، چهارشنبه (۲۵ اسفند ۱۴۰۰) و بازدید دوم شنبه (۱۳ فروردین ۱۴۰۱) انجام شده بود.
دیروز (یکشنبه) نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت همراه با معاون امور حملونقل این وزارتخانه، ضمن بازدید از یکی از بزرگترین مجمع خودروسازی بخش خصوصی کشور، برای سومین بار به بازدید از ایرانخودرو و سایپا پس از صدور فرمان هشتمادهای رییسجمهور پرداخت.
وی پس از این بازدید، در جمع خبرنگاران رسانههای گروهی قرار گرفت و ضمن اشاره به رشد قابل توجه خودروسازی کشور در ۶ ماه گذشته و رفع تدریجی مشکلات مبتلابه این صنعت، از تحقق برخی مفاد فرامین رییسجمهوری خبر داد.
«سید رضا فاطمی امین» در این بازدید اعلام کرد: امروز تا حدود زیادی مشکل تولید خودرو حل شده است. سال گذشته ۷۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود داشت و متوسط عبور مستقیم خودرو در شرکتی نظیر سایپا تنها ۱۸ درصد بود که مشکلات زیادی را ایجاد میکرد.
وزیر صمت اضافه کرد: امروز عبور مستقیم خودرو از خط تولید به بازار در ایرانخودرو به ۱۰۰ درصد و در سایپا به ۹۷ درصد رسیده است.
وی همچنین بیان داشت: از این پس باید بیشتر روی محصولات جدید متمرکز باشیم، خودروهایی همچون تارا و شاهین از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما قیمتهای بالایی دارند که برای آحاد جامعه قابل دسترسی نیستند. در تلاشیم خودروهایی با قیمتهای پایینتر در کشور تولید کنیم.
صفر شدن خودروهای ناقص ایرانخودرو، بهزودی
به گزارش ایرنا، در جریان بازدید روز گذشته، مدیرعامل ایرانخودرو در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در این گروه صنعتی، گفت: بر اساس مصوبه شورایعالی استاندارد، ایرانخودرو از سه ماه قبل اعلام کرده است که خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ از خط تولید خارج خواهند شد.
«مهدی خطیبی» تصریح کرد: در این زمینه، تعداد ۹ هزار دستگاه تعهد به تاکسیرانی داریم که بر اساس استانداردها و اقدامات سختگیرانهای که وجود دارد، بهطور قطع این تعداد با کیفیت بهتری نسبت به تولیدات قبل عرضه خواهند شد.
تیرماه، خروج سمند از خط تولید
وی با اشاره به برنامههای جامع ایرانخودرو در راستای طراحی و توسعه محصول متناسب با نیازهای بازار داخلی، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامهریزی انجام شده، امیدواریم ماه آینده خط تولید سمند در تبریز را با حضور وزیر صمت برای همیشه متوقف کنیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با تاکید بر این که اکنون خودروی ناقص در ایرانخودرو تولید نمیشود و محصولات بهصورت عبور مستقیم از خط تولید تحویل مشتریان میشود، گفت: اکنون ۲۶ هزار دستگاه خودروی دارای کسری قطعه در ایرانخودرو وجود دارد که ۱۴ هزار دستگاه آن مربوط به محصول سورن در تبریز است که گزارش به صفر رسیدن آن نیز بهزودی ارائه خواهد شد.
کاهش ۲۶ هزار دستگاهی تعهدات معوق
وی اظهار داشت: تعهدات معوق در سال گذشته در همین زمان ۳۲ هزار دستگاه بوده که در پایان اردیبهشتماه به ۶ هزار دستگاه کاهش یافت که بخش اصلی آن مربوط به محصول سورن بوده که با همکاری پلیس راهور این تعداد تحویل مشتریان خواهد شد.
وی با اعلام این که در حال حاضر روزانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی کامل و بدون کسری بهصورت پایدار در این مجموعه تولید میشود، از برنامهریزی برای افزایش تولید به روزانه ۲ هزار و ۹۰۰ دستگاه خبر داد.
عبور مستقیم سایپا به بیش از ۹۰ درصد رسید
همچنین «محمدعلی تیموری» مدیرعامل سایپا در جریان بازدید دیروز وزیر صمت از این گروه خودروسازی، خاطرنشانکرد: تولید خودرو در این مجموعه به روزانه یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده است که سه درصد از برنامههای وزارت صمت جلو هستیم، اما هفت درصد نسبت به برنامههای همین گروه عقبیم که تا پایان خردادماه جبران خواهد شد.
وی گفت: اکنون تنها ۹۷۰ دستگاه خودروی معوقه داریم، این در حالی است که تا چهار ماه پیش این رقم حدود ۱۲ هزار دستگاه بود.
مدیرعامل سایپا با اشاره به رسیدن عدد عبور مستقیم این خودروساز به ۹۷ درصد، یادآور شد: تعطیلیهای دو روزه هفته گذشته سبب شد برخی اجناس در گمرک باقی بماند و همین مساله عبور مستقیم را تا سه درصد کاهش داد.
فرمان ۸ مادهای رییسجمهور در حوزه خودرو
۱- در حوزه تولید؛
الف) تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد.
ب) سازوکارهای لازم بهمنظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز، فراهم شود.
پ) در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید سه خودروی قدیمی متوقف و سه خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.
۲- تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایهگذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکتهای دانشبنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی»، فراهم شود.
۳- نسبت به تامین قطعات موردنیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپو شده در انبارهای شرکتهای خودروساز به بازار، تا نصاب استاندارد، حداکثر در مدت ۲ ماه اقدام شود.
۴- بهمنظور افزایش رقابتپذیری و رفع شائبه انحصار، متناسبسازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان موردنیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف مدت سه ماه رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.
۵- در خصوص نحوه عرضه خودرو به مردم بهمنظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم؛
الف) ضمن حذف تدریجی روند قرعهکشی با افزایش عرضه، فرآیند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعهکشی) فوراً اصلاح و شفافسازی لازم در آن انجام شود.
ب) از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از تکمیل وجه، خودروهای پیشفروش شده باید بدون تأخیر بلاوجه، قابل تحویل به مشتری شود.
پ) هرگونه واگذاری خودرو به شرکتها و دستگاههای دولتی و غیردولتی بهصورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است.
۶- بهمنظور نوسازی ناوگان حملونقل عمومی اعم از باری و مسافری، هرساله حداقل ۲۰ هزار خودرو (کشنده، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینیبوس) فرسوده، از رده خارج شده و جایگزین کردن آنها با خودروهای با کیفیت برای صاحبان مشاغل مربوطه، تسهیل شود.
۷- بهمنظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل؛
الف) هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقاً ممنوع است و دستگاههای مسوول موظفاند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق بهویژه قطعات پرمصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.
ب) خودروهای عرضه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، باید حداقل با سه سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.
۸- واگذاری مدیریت دولتی شرکتهای خودروسازی ایرانخودرو و سایپا حداکثر در مدت ۶ ماه به بخش غیردولتی تعیین تکلیف شود.
بر پایه این گزارش، معاون اول رییسجمهور، مسوول نظارت و پیگیری حسن اجرای این ابلاغیه خواهد بود.