محمد حسینی تختی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بندر شهید باهنر همچنین در صورت داشتن زمین و پسکرانه مناسب ظرفیت تخلیه ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو در طول یک هفته را دارد و اگر ترخیص به موقع و سریع انجام شود در ماه حداقل به ۲۰۰ هزار خودرو نیز می رسد.
وی بیان داشت: بندر شهید باهنر یک بندر چند منظوره در حوزه مسافری، صادارت کالا و تره بار است که استقبال صادرکنندگان از این بندر به علت سرعت بارگیری و بدون معطلی بیشتر است و حتی صادرات ماشین های سنگین همسایگان شمالی نیز در طول یک هفته گذشته از این بندر صورت گرفته است.
بندر شهید باهنر اکنون سالانه ظرفیت ۲.۵میلیون تن کالا دارد و از امکان پهلوگیری کشتیهایی با ظرفیت ۴۰ هزار تن و آبخور ۱۱.۵متر برخوردار است،این بندر دارای ۱۲ پست اسکله است و دسترسی به آبهای آزاد، نزدیکی به کشورهای جنوب خلیج فارس، اتصال به کریدور شمال- جنوب از راه شبکه بینالمللی جادهای و همچنین آبخور مناسب برای پهلوگیری انواع شناورها هم از مزیتهای آن است.
موقعیت ممتـاز جغرافیایی در دسترسی به آب های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصـال به شبکه راه های بین المللی، نزدیکی به مناطق آزاد قشم و کیش و بنادر تجاری خلیج فارس این بندر را به پایگاهی استراتژیک و منحصر به فرد پس از مجتمع بندری شهید رجایی در منطقه تبدیل کرده است.
از لحـاظ موقعیت دریایی، این بندر در پناه جزیره قشم قرار گرفته و از تأثیر امواج بلند دریای عمان و خلیج فارس مصون می باشد و به عبارتی بندر شهید باهنر سومین بندر صادراتی کشور است که در امور صادرات کالای غیر نفتی و حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافربری جایگاه ویژه ای دارد.
ویژگی خاص این بندر، برخورداری از آبخور ۱۰.۲ متر در زمان جذر کامل است که پس از بنادر امام (ره) و شهید رجایی بالاترین آبخور را در بین بنادر کشور دارا است،این بندر در گذشته نه چندان دور تنها بندر اصلی بندرعباس بوده و به لحاظ این که در محدوده شهر بندرعباس قرار دارد، همه روزه پذیرای تعداد زیادی گردشـگر و مسـافر بوده و حجم قابـل توجهی از تجـارت بندرعباس وابسته به فعالیت این بندر می باشد و نقش بسزایی در رونق اقتصادی منطقه دارد.