تهران- ایرنا- بیمارستان مجازی فرهیختگان به همت تیمی از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در بخش ایده و استارتاپ در رویداد ملی "عصر امید"رونمایی شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، علی رستمی چگنی نماینده این استارتاپ و مدیرعامل شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی تیدامد پارس درخصوص ایده"بیمارستان مجازی فرهیختگان" گفت: در این استارتاپ، ایده بیمارستان مجازی، ساخت اپلیکیشن و معرفی سامانه برای تمامی بیمارستان‌های خصوصی و دولتی در سطح کشور ارایه شده است تا با اجرای آن خدمت بزرگی در عرضه هرچه بهتر خدمات درمانی و رفاه حال بیماران و مردم کشور صورت گیرد.

وی یادآور شد: بیمارستان مجازی تا حد زیادی نیازهای مردم را برای دسترسی هرچه بهتر به خدمات درمانی سهولت بخشیده و ایجاد این طرح می تواند بسیاری از مشکلات بیماران را در شرایط بحرانی مرتفع سازد. بیمارستان مجازی می تواند با ساخت یک اپلیکیشن و سامانه پشتیبانی خدمات درمانی خود را در هر لحظه و هر جا از طریق تلفن همراه برای کاربران ارائه کند.

این فناور تصریح کرد: اپلیکشین مربوطه می تواند دسترسی کاربر را به پزشک مربوطه، تشکیل پرونده، نوبت دهی بیماران و ویزیت های دوره ای بیماران را فراهم سازد. همچنین در این طرح فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و پزشکی امکان پذیر است.

رستمی چگنی به متمایز بودن رویداد عصر امید در مقایسه با سایر جشنواره‌های برگزار شده در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: این رویداد پر اهمیت است زیرا این جشنوراه‌ها کمک شایانی در ایجاد رونق گرفتن کسب و کارهای دانش بنیانی از سطح دانشگاه‌ها، ارتباط دانشگاه با صنعت، اشتغال‌زایی، کارآفرینی، ایجاد نوآوری و خلاقیت در کسب و کار توسط دانشجویان و دانش آموختگان کشور است.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، وی ادامه داد: از مخاطبان این رویداد و صاحبان طرح‌ها و ایده‌ها، انتظار می‌رود، با ذهنی باز و آگاه به تمامی مشکلات کشور و و نیازهای مردم توجه داشته باشند و سعی کنند از طرح‌های زیر ساختی و کاربردی حمایت ویژه داشته باشند.

به گفته این صاحب ایده، کشور در حال حاضر به زیرساخت نیازمند است و خیلی از طرح‌های ارایه شده درسطح ملی می‌تواند خیلی از مشکلات را برای افراد جامعه مرتفع سازد.

رستمی چگنی درخصوص حمایت معنوی این استارتاپ از سوی شرکت تیدامد پارس، گفت: این شرکت با بیش از ۱۰ سال سابقه تولید و تامین تجهیزات پزشکی در کشور در راستای سال حمایت از شرکت‌های دانش بنیان درصدد است خدمات ارزشمندی در حوزه تولید و خدمات کشور ارایه کند و گام بلندی در حوزه درمان و رفاه حال مردم بردارد.

پلاسمای سرد و پلاسما در کشاورزی را در رویداد عصر امید دنبال کنید
 
"گروه پژوهشی پلاسمای سرد" و "هسته پژوهشی پلاسما در کشاورزی" وابسته به واحد علوم و تحقیقات، با هدف اصلی ایفای نقش موثر در موضوع ایمنی و امنیت غذایی، در رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند و آخرین دستاوردهای این حوزه را برای علاقمندان تشریح می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر امیرحسین ساری سرپرست دانشکده علوم و فناوری های همگرا این واحد با اشاره به حضور "گروه پژوهشی پلاسمای سرد" و "هسته پژوهشی پلاسما در کشاورزی" در این رویداد ملی گفت: ایفای نقش موثر در موضوع ایمنی و امنیت غذایی و حرکت در جهت رفع چالش‌هایی چون  بکارگیری  سموم و کودهای شیمیایی مختلف و انبار داری نامناسب بذر و محصولات کشاورزی، بازدهی پایین تولید برخی از محصولات کشاورزی،   اصراف منابع آبی در کشاورزی و عدم استفاده از روش‌های فناورانه جدید و کم هزینه در مرحله تولید و بسته بندی محصولات از اهداف تشکیل هسته پژوهشی پلاسما در کشاورزی و شرکت در رویداد عصر امید است.

وی با بیان این که اتلاف بیش از ۳۵ درصد مواد غذایی و محصولات کشاورزی در مراحل مختلف از تولید تا مصرف به گونه‌ای است که عملا غذای ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور ضایع می‌شود، ادامه داد: در حوزه کشاورزی، ضایعات تولیدات کشاورزی در مراحل قبل از برداشت، برداشت و بعد از برداشت روی می‌دهد. بخش عمده ضایعات این محصولات در مراحل برداشت و توزیع آن‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته مدیر این گروه پژوهشی، بعد از برداشت، این محصولات به طور عمده در مراحل جابه‌جایی، حمل و نقل، انبارداری و فرآوری و حتی خشک کردن و ذخیره‌سازی آنها آسیب جدی می بینند. نوآوری در زمینه تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و مواد غذایی به منظور رفع چالش‌های جدید امنیت غذایی و پیچیدگی‌های مواد غذایی نوین اهمیت دارد. هدف فن‌آوری‌های جدید مانند پلاسما افزایش ماندگاری مواد غذایی با بهبود کیفیت و حفظ ترکیبات فعال در غذاها، افزایش قدرت و سرعت و بازده جوانه زنی بذور  و  همه این‌ها بدون استفاده از سموم شیمیایی است.

ساری با یادآوری اینکه انگیزه تشکیل گروه پژوهشی پلاسمای سرد نیز کاربردهای فراوان آن در حوزه نساجی، بهداشت، سلامت و پزشکی بوده است، افزود: بازار فناوری پلاسمای سرد در بازه سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۷  با نرخ رشد ۳/۱۸ درصد در دنیا پیش بینی شده است. تخمین زده می‌شود که بازار پلاسمای سرد تا سال ۲۰۲۷  به حدود ۶ میلیارد دلار در سال برسد. به همین دلیل توجه جدی در کشور به تجاری سازی این فناوری احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: حضور و فعالیت صاحبان ایده، اساتید فناور، دانشجویان، مدیران دانشگاهی و صنعتی، شرکت های دانش بنیان، صندوق های مالی و اعتباری و سرمایه گذاران مختلف خصوصی و دولتی و صنایع و بهره‌برداران در رویداد عصر امید با توجه به ضرورت دهی به ارکان لازم برای تولید تحقق تولید دانش بنیان و کارآفرین طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، اهمیت ویژه ای دارد. همگی از سراسر ایران در این رویداد گرد هم‌می‌آیند، رویدادی که بنده با بیست سال تجربه در دانشگاه نظیر آن را تا کنون ندیده‌ام.

این محقق افزود: برای دستیابی به هدف تامین غذای کشور در ۵۰ سال آینده، باید به موانع مهمی مانند کمبود آب، وضعیت اراضی کشاورزی کشور، قیمت بالای انرژی مورد نیاز، عدم رغبت به سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیقات کاربردی در حوزه کشاورزی و افزایش ضایعات غذایی را در نظر داشت.

ساری ادامه داد: از طرفی، با توجه به اینکه برای تولید موثر مواد غذایی رقابت بر سر اراضی کشاورزی و منابع آبی و انرژی جدی خواهد بود، به طور قطع، توسعه پایدار در بخش کشاورزی باید بر پایه دانش های جدید و فناوریهای تثبیت شده در این حوزه باشد. از سوی دیگر، ۸۰ درصد مصرف آب کشور سهم بخش کشاورزی است که این میزان هدر رفت آب در کشور نشان دهنده خلاء کامل استفاده از فناوری در مدیرت منابع آب است.

گروه پژوهشی پلاسمای سرد متشکل از دکتر ساویز، دکتر درانیان و دکتر سالم (به‌عنوان متخصص فیزیک پلاسما) و دکتر مقامی (متخصص بیوفیزیک) و دکتر نوروزی (متخصص فیزیولوژی گیاهی) در این رویداد شرکت دارند.

همچنین در گروه پژوهشی پلاسمای سرد نیز علاوه بر اساتید فوق، دانشجویان دکتری از جمله خدیجه سیاحی، مائده سادات سید النگی، محمد جواد میرزایی و اردلان خیرخواه عضویت دارند.

به گزارش ایرنا، ۱۱ گروه پژوهشی، ۱۳ هسته پژوهشی، ۴۸ زیرساخت، ۹ هسته آزمایشگاهی و تعمیرکاران، ۱۵۵ ایده و استارتاپ و ۵۵ شرکت فناور و خلاق در رویداد ملی "عصر امید" و همزمان با چهلمین سالگرد فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده و دستاوردها، طرح‌ها و ایده‌های و ظرفیت های علمی تحقیقاتی و کاربردی خود را به منصه ظهور گذاشته اند.

رویداد ملی عصر امید تا ۱۱ خردادماه در مصلی امام خمینی (ره) با محوریت ارایه برنامه ‌های دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم، معرفی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه و پرداختن به نیاز مردم برگزار می شود، در این رویداد، علاوه بر ارایه دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه تحول و تعالی، اسناد آمایش استان‌ها، تحولات و مسیر آینده دانشگاه عرضه شده است.