به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، محمود امانی طهرانی امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با حضور نمایندگان معلمان و مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: تعلیم و تربیت عرصه عمل آگاهانه ملت برای پرورش دانشآموزان است.
وی افزود: هر فردی در این مسیر گام برمی دارد یک همکار این نظام محسوب می شود، امیدوارم بتوانیم با نقش خوب خود در تعلیم و تربیت فرزندان خود بیشتر تعامل کنیم و بتوانیم خادم این نظام باشیم.
امانی طهرانی بیان کرد: اگر درباره اهمیت و تاثیر مدرسه در توسعه شخصی خانواده ها اطلاعات بیشتر داشته باشیم و به دیدگاه روشنی برسیم کارها بهتر پیش می رود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: مدرسه بسیار مهم است، باید مدرسه را بر صدر موضوعات نشاند، چراکه مدرسه ارزان ترین و پایدارترین راه برای رسیدن به تمام آرزوها در کشور است.
وی گفت: باید مبادی تولید بی سواد مسدود شود، مسئله بی سوادی مهم ترین وظایف ماست.
امانی طهرانی با بیان اینکه مسئله بی سوادی ساده نیست،خاطر نشان کرد: پوشش تحصیلی وضعیت خوبی پیدا کرده و در کشور هم تثبیت شده است. باید دانش آموزان به مرحله اولیه سواد ، سپس سایر سطوح سواد دست یابند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مسائل مربوط به معلمان اهمیت بسیاری دارد و اولین قدم برای بهبود امور معیشتی آنها همتراز کردن حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت است.
وی همچنین درباره آموزش پس از دوران کرونا برای دانش آموزان اظهار کرد: در مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش، فرمول مواجه آموزشی در دوران پسا کرونا به صورت آموزش ترکیبی مشخص شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش برای دوران پس از کرونا سیاست مشخصی داشت و کارهای ترویجی برای بازگشت به مدرسه را دانجام داد.
امانی طهرانی افزود: باید از فرصت و تجربه پیش آمده در دوران کرونا برای بدست آوردن فرمولهای مناسب برای گشایش فرصتهای آموزشی بهره مند شد.
وی با بیان اینکه نامهای در خصوص امتحانات دانش آموزان به وزیر آموزش و پرورش نوشته است، یادآور شد: نامهای به وزیر نوشتم که امتحانات دانش آموزان توسط معلمان مورد بررسی علمی قرار گیرد و برای جبران افت تحصیلی، در تابستان تجویزهای انفرادی صورت گیرد و مدارس برای سال آینده دادههای بدست آمده از دانش آموزان را مورد توجه قرار دهند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: باید به نمره های معلمساز دانش آموزان اعتماد کرد و این نمرهها به عنوان دادههای علمی مورد بررسی قرار گیرد.
امانی طهرانی درباره نقش شورای عالی آموزش و پرورش در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: نقش شورای عالی آموزش و پرورش در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کمرنگ نبوده، در مصوبه ۸۳۳ و نظام تعلیم و تربیت نقش جدی داشتیم اما در پارهای از مسائل، ارزیابی موضوعات فراتر از یک حوزه است، اقتضای کار این طور است که نقش شورای عالی آموزش و پرورش کمرنگتر میشود.
وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در موضوع کنکور هم در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت داشته است، گفت: آموزش و پرورش مراقبتهای خود را با وسواس دنبال میکند، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور گامهای مناسبی برمیدارد و امیدواریم امتحانات نهایی در صحت و امنیت برگزار شود.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان گفت: رتبه بندی از سالهای قبل در شورای عالی انجام شده و در مراحل بعد در مجلس از مواد اولیه شورای عالی آموزش و پرورش استفاده شد اما آنچه مد نظر شورا بود، مورد استفاده علمی قرار نگرفت.
امانی طهرانی افزود: در مسئله رتبه بندی کیفیت کار معلمان را باید مبنا قرار دهیم، شورای عالی میگوید که کیفیت باید مبنای جبران سابقه خدمت قرارگیرد.
وی ادامه داد: رتبهبندی بایدبراین اساس شایستگی های تخصصی و حرفه ای معلمان باید مورد توجه قرار گیرد و ارتقا به طور جدی به سنجش و تاثیر در اهتمام رتبه صورت گیرد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین درباره ضرورت حذف قوانین قدیمی و زائد گفت: قوانین زائد باید حذف شده و ایجاد قوانین جدید باید اجرا شود.
امانی طهرانی با بیان اینکه شورای عالی تقاضای بازنگری قوانین را از بدنه آموزش و پرورش میگیرد، یادآور شد: هر دستگاه یک شورا دارد که در تمام کشورهای جهان وقتی ساز و کار دموکراتیک شکل گرفت، نیازمند قوانین و مقرراتی تخصصی شد و براساس این اقتضا، گروههای مشخص و متخصص ایجاد شد و شعبههای مجلس در سایر کشورها شکل گرفت که در ایران هم این موضوع سابقه ۱۲۰ ساله دارد.
وی ادامه داد: کار قانونگذاری و مقررات گذاری از بدنه آموزش و پرورش میآید و در شورای عالی باید وظیفه نظارت بر قوانین داشته باشیم.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه هر ساله پالایش و پایش دائمی صورت میگیرد، گفت: هرسال روی مصوبات براساس گزارشات ملی، اقدام پایش انجام میشود.
امانی طهرانی خاطرنشان کرد: این مسئله پایش دائمی همواره در شورای عالی آموزش و پرورش وجود دارد، قوانین قدیمی فهرست میشود و کارد مصوبات جدید هم مورد بررسی قرار میگیرد.
وی همچنین درباره کارد شبکه شاد در دوران پس از کرونا توضیح داد: در گذشته ما قبل از کرونا وقتی معلمان به کلاس درس می رفتند، وقت را صرف تدریس و توضیح محتوای درسی میکردند و در پایان کلاس با دادن تکالیف به دانش آموزان ادامه راه مدرسه در خانه ادامه مییافت.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: دوره کرونا و آموزش غیر حضوری امکانی را فراهم کرد که قطعههای تدریس معلمان برتر در اختیار همه دانش آموزان قرار گیرد، بنابراین با وجود این امکان پیشنهاد این است که خانه را به کلاس درس تبدیل کنند و در کلاس درس دانش آموزان را با موضوع ، زمینههای اصلی یادگیری و منابع آشنا کنند و سپس توضیح محتوای مواد درسی در بیرون از کلاس درس اتفاق افتد و به این صورت جریانی از یادگیری موثر صورت گیرد.
امانی طهرانی افزود: زمانی را که پیشتر به توضیح مباحث پرداخته میشد، باید در شبکه شاد انجام شود و طراحی خلاقانه معلمان در اینجا ظهور و بروز پیدا کند، برخی میگویند معلم چرا در تابستان حقوق میگیرد، علت این سوال این است که معلم در تابستان به طراحی خلاقانه مباحث میپردازد.
امانی طهرانی خاطرنشان کرد: فرمولی که گفته شد، باعث میشود که شاد بقا و ارتقا پیدا کند و امکانی برای سکوی پرش آموزش و پرورش فراهم شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درپاسخ به پرسشی درباره اعلت اجرایی نشدن سند تحول بنیادین اطهار کرد: یکی از نواقص نظام اجرایی ما ناشی از بیثباتی مدیریتی آموزش و پرورش است، بنابراین با توجه به تغییرات و بیثبات مدیریتی، یک فهم واحد و مشترک پیرامون سندتحول به وجود نمیآید و یک خوانش رسمی از سندتحول در میان مجریان سند شکل نمی گیرد.
امانی طهرانی افرود: اگر به خود سند تحول بنیادین مراجعه شود، عمده زمینه های اجرا را در شش زیرنظام مشخص کرده که این زیرنظام ها تصویب شده اند و اگر مبنای عمل قرار گیرند، میتوان به صورت دقیق تر و مشخصتری شاخص بندی انجام و آن را اجرا کرد.
وی با بیان اینکه برخی اقدامات اجرایی نیز در سنوات گذشته صورت پذیرفت، ادامه داد: اقدامات گذشته اثرگذاری لازم را نداشت و تغییر سریع و شتاب زده ساختار نظام آموزشی از این جمله است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: شورای عالی آموزش و پرورش در برخی مقاطع زمانی به نیابت از وزارتخانه اقدام به تدوین زیرنظام ها و صیانت از سندتحول کرده است، در این دوره هم مانند سایر دورهها، وزیر آموزش و پرورش یک مشاور برای اجرای سندتحول منصوب کرده و قرارگاهی برای اجرای سندتحول تشکیل داده است که اقدامات لازم درخصوص اجرای سند در وزارتخانه در دست انجام است.
امانی طهرانی در ادامه درباره کیفیت مدارس دولتی توضیح داد: در اینجا این سوال مطرح میشود که چرا بهترین دانشگاههای ما دولتی هستند اما بهترین مدارس ما مدارس دولتی نیستند، با توجه به اینکه به دانشگاههای دولتی رسیدگی شده است اما در آموزش و پرورش در مقاطع زمانی مختلف با وضعیتهای متفاوتی مواجه شدهایم که تعداد دانشآموزان در منطقهای افزایش یافته و حتی کلاسها را در دوشیفت برگزار کردیم.
وی ادامه داد: وقتی با چنین اتفاقاتی روبهرو شدیم، فرصت دانش آموز برای انجام سایر امور گرفته شد و نظم خواب و زندگیاش برهم خورد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در مواقع افزایش تعداد دانش آموزان باید استاندارد تشکیل کلاس درس را رعایت میکردیم، سقف دانش آموز در کلاس درس ابتدایی باید براساس قوانین ۲۶ نفر باشد، اما اینگونه نشده است و علت این موضوع پیش بینی نشدن فضای فیزیکی لازم است.
امانی طهرانی ادامه داد: مقصر این موضوعات هم تنها وزیر آموزش و پرورش نیست. باید مدرسه را بر صدر نشانده شود، در مسئله آموزش و پرورش باید دید که این وضعیت کنونی ما حاصل کدام تصمیمهای بنیادی است.
وی یادآور شد: باید به این موضوع هم توجه کرد که چرا سهم آموزش و پرورش در درآمد ناخالص ملی به اندازه دیده نمیشود، همچنین دغدغه تغذیه، پوشاک، آموزش و بهداشت باید موردتوجه قرار گیرد و عزم ملی برای تحقق آن ایجاد شود.
وی در حوزه آموزش و پرورش تمهیدات جدی صورت گیرد، گفت: به عنوان مثال باید ساختمان آموزش و پرورش در محله، ساختمان خوب و ایمنی قرار گیرد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: برای ایمن شدن مدارس، کشور باید بسیج شود و در بازه زمانی مشخص همه مدارس ایمنسازی شود تا مدرسه به گفتمان ملی تبدیل شود.
امانی طهرانی همچنین با اشاره به علم نافع و غیرنافع در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ،عنوان کرد: آموزش و پرورش در این حوزه سه ماموریت اصلی دارد، در وهله اول باید شایستگیهای پایه یادگیری در دانش آموزان ایجاد شود تا در طول ۱۲ سال از عهده نیازهای یادگیری خود برآیند.
وی افزود: در بخش شایستگیهای پایه زبان آموزی محاسبه کردن، مهارتهای تفکر، مهارتهای فرایندی مانند مشاهده کردن، فرضیه سازی و... را بخشی جدی است که مهارتهای پایه یادگیری از همین جا بنا گذاشته می شود، بنابراین دومین ماموریت این است که دانش آموزان به یک سطح متوازن و متعادلی از رشد در ساحتهای ششگانه برسند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ماموریت سوم این دوره را هویت بخشی ملی ایرانی اسلامی بر پایه فرهنگ و تمدن غنی ایران و اسلام دانست و ادامه داد: هر محتوایی به این سه ماموریت متصل شود، مفید و نافع است و خارج از آن باشد باید کنار گذاشته شود، بنابراین باید موقعیتهای یادگیری مفید و رشد دهندهای در مدارس ایجاد شود.
امانی طهرانی درباره فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی نیز توضیح داد : سازمان نهضت سوادآموزی یا باید خود را برای ماموریتهای جدید آماده کند یا باید تعطیل شود.
وی افزود: آموزش بزرگسالان همانند آموزش کودکان یک امر مستمر است که پایانی نمی توان برای آن در نظر گرفت.