تهران - ایرنا - معاون اول ریاست سرویس امنیت فدرال روسیه و رئیس سرویس گارد مرزی این کشور اعلام کرد که حجم قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی در سال ۲۰۲۱ دو برابر شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، به نقل از ریانووستی «ولادیمیر کولیشوف» در مصاحبه ای به مناسبت روز مرزبانی در این کشور تصریح کرد: در حال حاضر، وضعیت افغانستان همچنان دشوار است بطوریکه وضعیت آن علاوه بر دلایل سیاسی و اقتصادی، به طور قابل توجهی تحت تاثیر حضور گروه های مختلف سازمان های تروریستی بین المللی دراین کشور قرار گرفته است که به دنبال تقویت مواضع خود در ساختارهای قدرت از جمله مقابله با دولت فعلی هستند.

وی افزود: این شرایط به بحران فزاینده در افغانستان و تشدید فعالیت گروه های جنایتکار در تولید و قاچاق مواد مخدر و همچنین خطر نفوذ تروریست های بین المللی در قالب جریان پناهجویان به کشورهای همسایه کمک می کند.  

کولیشوف با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱، حجم مواد مخدر از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی دو برابر شد، اظهار داشت: در این سال بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن مواد مخدر تنها در جمهوری تاجیکستان کشف و ضبط شد در حالی که این مقدار برای سال ۲۰۲۰ یک هزار و ۷۰۰ تن بود.

به گفته وی، مرزبانان روسیه همکاری نزدیکی با شرکای تاجیک، قرقیزستان و قزاق دارند و در برخی موارد فعالیت های پیشگیرانه و عملیاتی مشترک را با هدف مبارزه با قاچاق مواد مخدر انجام می دهند.