تهران- ایرنا- نتایج اولیه نظرسنجی برخط (آنلاین) روزنامه پرشمارگان لو فیگارو امروز(دوشنبه) از تغییر عادت مصرفی فرانسویان به دلیل افزایش تورم حکایت دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای این روزنامه، تاکنون حدود ۶۰ درصد از ۱۴ هزار و ۴۹۲ شرکت‌کننده این نظرسنجی، به سوال "آیا تورم باعث شده عادت مصرف خود را تغییر دهید؟"، پاسخ مثبت داده‌اند.

یکی از کاربران لو فیگارو در بخش نظرها، نسبت به این سوال اینگونه واکنش نشان داده است: "بله، به اجبار و بر خلاف دولت که نه سبک زندگی و نه سیاست‌های خود را تعدیل کرده است.

گزارش بانک مرکزی و چندین موسسه معتبر فرانسه حاکی از کاهش نرخ رشد اقتصادی، افزایش تورم و بروز مشکلات عدیده در زنجیره تامین این کشور دارد؛ مولفه‌هایی که اقتصاد این کشور را دچار چالش‌های جدی کرده است و از آن به عنوان اقتصاد تورمی پایدار یاد می‌کنند.

رئیس بانک مرکزی فرانسه چندی پیش در گفت‌وگو با کانال رادیویی فرانس اَنتر (France Inter) تاکید کرد: نگرانی شماره یک کارآفرینان و دغدغه نخست فرانسوی‌ها تورم است.

فرانسوا ویلوروا دو گَیو (François Villeroy de Galhau) بدون اینکه به پیش‌بینی رشد سالانه ۲.۸ درصدی که در ماه مارس برای سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بودند، اشاره کند، اظهار داشت: پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه دوم امسال متوسط و با رقم ۰.۲ درصد، در مدار مثبت است.

وی از اعلام پیش‌بینی نرخ تورم برای ماه آتی در فرانسه خودداری کرد و این در حالی است که موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه (Insee : National Institute of Statistics and Economic Studies) در ماه ژوئن تخمین زد که تورم در این کشور به سالانه ۵.۴ درصد باید برسد.

فرانسه همچون بسیاری از کشورهای جهان در ماه‌های اخیر با افزایش تورم مرتبط با تنش‌های ناشی از بهبود فعالیت‌های اقتصادی پس از بحران کووید-۱۹ و جنگ در اوکراین مواجه است.