تهران-ایرنا- وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف همتای روس او، هشتم ژوئن به ترکیه سفر خواهد کرد تا درباره ایجاد یک گذرگاه تجاری امن در بنادر دریای سیاه بحث و گفت‌وگو کند.

به گزارش ایرنا، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه روسیه امروز در سخنانی گفت که لاوروف ۸ ژوئن (۱۸ خردادماه) به ترکیه سفر خواهد کرد تا در مورد ایجاد یک کریدور تجاری امن برای عبور محموله گندم از طریق بنادر دریای سیاه گفت‌وگو کند.

وی در ادامه تصریح کرد: یونان موقعیت کنونی جزایر شرق دریای اژه را تخریب کرده است و باید این جزایر را عاری از تسلیحات کند، در غیر این صورت بحث حاکمیت بر سر آن‌ها آغاز می‌شود.

چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع تروریسم اشاره و ادعا کرد : «رفع خطر تروریسم در داخل و خارج کشور، در سوریه و هر کجا که باشد وظیفه ما است».

از طرفی، وزارت امروز خارجه سوریه دیروز دوشنبه با تحرکات نظامی اخیر ترکیه در شمال سوریه مخالفت و اعلام کرد که «دولت اردوغان در حال پاکسازی قومی و جغرافیایی مناطق اشغالی ما است».

سوریه بار دیگر بر رد اقدامات نظامی چند روزه نیروهای ترکیه در برخی مناطق و روستاها تأکید کرد و گفت که آنچه رژیم ترکیه انجام می دهد جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت و بخشی از سیاست پاکسازی قومی و جغرافیایی است.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه به سانا گفت: سوریه با اقدامات خصمانه نظامی چند روزه نیروهای اشغالگر ترکیه در برخی مناطق و روستاهای شمال شرقی سوریه به ویژه مناطق تل تمر و ابو راسین و غیره در حومه شمالی غربی شهر الحسکه (شمال) را که موجب تلفات غیرنظامی زیاد و خسارات هنگفت به اموال و زیرساخت های عمومی و خصوصی و آواره شدن ده‌ها خانواده شد، مخالف است.

منبع سوری افزود: اقدام ترکیه برای ایجاد آنچه «منطقه امن» نامیده می‌ شود، بسیار زشت بوده و بخشی از سیاست پاکسازی نژادی و جغرافیایی است که دولت رجب طیب اردوغان در اراضی اشغالی سوریه دنبال می‌ کند و همه اینها جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت هستند که توسط منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین المللی و حقوق بشردوستانه بین المللی رد شده‌اند.

وی تأکید کرد که حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه مورد باج‌گیری یا چانه‌زنی رژیم افراطی ترکیه در تبانی با متحدش در واشنگتن و برخی کشورهای غربی که به دنبال منافع سیاسی ارزان قیمت به قیمت جان مردم سوریه و از بین بردن وحدت سرزمین آنها تمام می‎شود، قرار نخواهد گرفت.

منبع مزبور در پایان گفت که سوریه برای مقابله با هر اقدام ترکیه و مزدوران این کشور، بر اساس حق خود در حقوق بین‌ الملل، از هر ابزاری استفاده می‌کند و خواستار خروج نیروهای غیر قانونی از خاک خود است.