سنندج- ایرنا- سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان قروه از کشف و ضبط بیش از ۲ تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در این شهرستان از ابتدای امسال تا کنون خبرداد و گفت: از ورود آنها به بازار مصرف جلوگیری شده است.

به گزارش ایرنا، علی پویا محمدزاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در قالب طرح تشدید نظارت بر تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی دامپزشکی از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ مورد بازرسی و ۱۴ پرونده تعزیراتی در شهرستان تشکیل و متخلفان به مراجع قضایی معرفی و ۲ مرکز تولید و عرضه فراورده های خام دامی غیر بهداشتی پلمپ شدند.
به گفته وی تا کنون ۶۰ هزار و ۷۶۲ قطعه در راستای طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل، واکسینه شده اند و هدف از این طرح کمک به مردم روستاها برای جلوگیری از شیوع بیماری و انتقال به واحدهای صنعتی است.  
محمدزاده اظهار کرد: تا کنون برای آبله تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۹۹ رأس، برای تب برفکی ۳۲ هزار و ۹۶۸ رأس، برای شاربن ۳۱ هزار و ۴۷۶ رأس، برای طاعون نشخوارکنندگان کوچک هم ۱۲۳ هزار و ۶۱۱ رأس و برای هاری نیز ۵۵ مورد، واکسینه صورت گرفته است.  
وی با اشاره به آمار محموله های گوشت و جوجه ریزی شهرستان قروه افزود: ۴۴۰ هزار و ۱۹۹ قطعه جوجه ریزی شده ۳۷۹ هزار و ۹۷۴ کیلوگرم مرغ تازه توزیع شده است.
این مسوول اظهار داشت: تولید و توزیع گوشت گوساله و گاو منجمد شده ۲ هزار و ۶۴۳ کیلو، گوشت بوقلمون ۴ هزار و ۹۰۰ کیلو و آلایش مرغی ۹۲۰ کیلو بوده است.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان قروه از احداث کشتارگاه جدیدی در قروه  با اعتبار پیش بینی شده ۱۲۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: در این زمینه کارهای اداری لازم برای تأسیس آن انجام شده و سرمایه گذار هم ورود کرده و انتظار می رود چهارماهه این کشتارگاه به بهره برداری برسد.
به گفته وی ۴ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۸۰۰ کیلو شیر خام، ۴۸۷ هزار و ۵۸۰ قطعه مرغ زنده، ۶۸ رأس گاو و گوساله و ۶ هزار و ۷۸۳ رأس گوسفند با مجوز حمل  به خارج از شهرستان منتقل می شود.
محمدزاده از مردم خواست به دلیل عدم نظارت قبل و بعد از کشتار، عدم خونگیری کامل، آلودگی های فیزیکی و شیمیایی محیط ذبح به گوشت که امکان انتقال بیماری وجود دارد از کشتارگاه های غیرمجاز فرآورده خام دامی خرید نکنند.
وی افزود: اگر فردی که ذبح می کند فاقد کارت بهداشتی است، ممکن است بیماری فرد را به گوشت منتقل کند، اگر دام هم به صورت شرعی ذبح نشود این لاشه ها زود فاسد می شوند و منجر به آلودگی زیست محیطی شده و به سیما و منظر شهری هم آسیب می‌زند.
محمدزاده با اشاره به بیماری تب کریمو و کنگو اضافه کرد: دامداران با توجه به فصل افزایش فعالیت کنه ها، سطح بدن و جایگاه دام را برای جلوگیری از آلودگی و بیماری سم پاشی کنند و جهت استفاده نکردن از کشتار غیرمجاز در سطح جامعه باید فرهنگسازی شود.
به گفته وی با توجه به ابتلای ۹ نفر و فوت یک نفر در اثر بیماری شهروندان به تب کریمه کنگو به هیچ عنوان از گوشت و جگر حاصل از کشتار غیر مجاز دام استفاده نکنند و تنها از قصابی های مجاز خرید کرده و در هنگام خرید به مهر دامپزشکی توجه کنند.
محمدزاده با توجه به کشف و ضبط لاشه کشتار اسب، تاکید کرد: شهروندان نگران نباشند دامپزشکی نظارت منظم و دقیقی بر مراکز عرضه فرآورده خام دامی و رستوران ها دارد و در این راستا نهادهای متولی همانند دادگستری، نیروی انتظامی، فرمانداری، شبکه بهداشت، تعزیرات، راهداری و جهاد کشاورزی در پیگیری موارد کشتارهای غیرمجاز با شبکه دامپزشکی همکاری کردند.
وی در پایان از مردم خواست هر نوع تخلف مربوط به حوزه دامپزشکی را به سامانه تلفنی ۱۵۱۲ گزارش دهند تا رسیدگی شود.
قروه در ۹۰ کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.