نیویورک - ایرنا - سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد مذاکرات در مسکو درباره صادرات غلات و کود روسیه، سازنده بوده است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت  یک مقام ارشد سازمان ملل در مسکو با آندری بلوسف معاون اول نخست وزیر روسیه درباره تسهیل صادرات غلات و کود روسیه به بازارهای جهانی "گفتگوهای سازنده" داشته است.

وی تصریح کرد: گفتگوهای  این مقام سازمان ملل بر تسهیل صادرات غلات و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی، با هدف اصلی رسیدگی به ناامنی رو به رشد غذایی در جهان انجام شد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد که ماه گذشته از مسکو و کی یف بازدید کرد، در تلاش است برای از سرگیری صادرات مواد غذایی اوکراین و صادرات مواد غذایی و کود روسیه میانجیگری کند.

پیش از این، واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در پی بحران غذایی در جهان بر اثر جنگ اوکراین که وارد چهارمین ماه شده، اعلام کرده بود که یک مقام ارشد سازمان ملل در روزهای آینده به روسیه سفر خواهد کرد تا درباره صادرات کود شیمیایی مذاکره شود.

وی گفته بود "ربکا گرینسپن" رئیس کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده گروه جهانی واکنش به بحران غذا، انرژی و امور مالی سازمان ملل به مسکو سفر خواهد کرد؛ ین گروه برای کمک به کشورهایی که با شوک های اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین  مواجه هستند، تشکیل شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند. 

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید: در سراسر جهان، ۴۹ میلیون نفر در ۴۳ کشور در سطح اضطراری گرسنگی هستند و جنگ در اوکراین اکنون جنبه وحشتناک جدیدی به گرسنگی جهانی داده است.

دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره امنیت غذایی که به ریاست آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی بر عهده دارد، تشکیل شد،  گفت: حمله روسیه به همسایه خود (اوکراین) عملاً به صادرات مواد غذایی این کشور پایان داده است.

گوترش تصریح کرد: افزایش تا ۳۰ درصدی قیمت مواد غذایی اصلی، مردم را در کشورهای آفریقا و خاورمیانه از جمله کامرون، لیبی، سومالی، سودان و یمن تهدید می کند.

به گفته وی، سطح گرسنگی در جهان به بالاترین حد خود رسیده است.  تنها در دو سال، تعداد افرادی که به شدت با ناامنی غذایی مواجه هستند  دو برابر شده و از ۱۳۵ میلیون نفر قبل از همه‌گیری کرونا به ۲۷۶ میلیون نفر در سال جاری رسیده است.