ساوه - ایرنا - کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: بر اساس نتایج بررسی مصرف غذایی خانوارها، متوسط مصرف سرانه شیر و لبنیات ۱۹۰ گرم در روز است که با پیشنهادهای سبدهای غذایی مطلوب برای جامعه ایرانی مبنی بر مصرف روزانه ۲۵۰ گرم لبنیات فاصله زیادی دارد.

«لیلا الیاسی» روز پنچشنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: با توجه به اهمیت توجه به تغذیه سالم و مصرف لبنیات، امسال شعار روز جهانی شیر «از لبنیات لذت ببرید» انتخاب شده است.

وی بیان کرد: دسترسی به رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب برای رشد، نمو و ارتقاء سیستم ایمنی کودک، حفظ بدن و محافظت از بیماری‌های عفونی و غیرواگیر در زندگی بزرگسالان ضروری است، بر اساس نتایج بررسی مصرف غذایی خانوارها، متوسط مصرف سرانه شیر و لبنیات ۱۹۰ گرم در روز است که با پیشنهادهای سبدهای غذایی مطلوب برای جامعه ایرانی مبنی بر مصرف روزانه ۲۵۰ گرم لبنیات فاصله بسیار زیادی دارد.

به گفته کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه، مصرف شیر و لبنیات به میزان قابل توجهی تحت تاثیر طیفی از عوامل مختلف از جمله دسترسی فیزیکی، دسترسی اقتصادی، فرهنگ و سواد تغذیه‌ای قرار می‌گیرد.

الیاسی با اشاره به مقدار مصرف لبنیات، گفت: شیر و لبنیات یکی از گروه‌های مهم در هرم غذایی است که همه افراد در گروه‌های سنی مختلف باید روزانه حداقل ۲ واحد مصرف کنند و نوجوانان در سنین بلوغ و مادران باردار و شیرده روزانه حداقل سه واحد شیر یا جایگزین‌های آن را باید مصرف کنند. 

وی ادامه داد: یک واحد از گروه شیر و لبنیات برابر با یک لیوان شیر یا ماست کم چرب، ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر معمولی معادل ۱.۵ قوطی کبریت، یک چهارم لیوان کشک، ۲ لیوان دوغ و یا ۱.۵ لیوان بستنی پاستوریزه است که کلسیم موجود در لبنیات عملکرد طبیعی بدن را حفظ می‌کند.

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه تصریح کرد: تامین پروتئین، ویتامین‌های ب۲ ، ب۱۲ به عنوان عناصر ضروری برای تشکیل گلبول قرمز خون، ویتامین ب ۶ و فسفر از جمله اثرات مفید مصرف لبنیات بر سلامت افراد است.

الیاسی بیان کرد: انواع لبنیات با تامین فسفر مورد نیاز بدن فرد بر فعال کردن آنزیم‌ها، ویتامین‌ها و در نهایت رشد و ترمیم و ایجاد انرژی، ساخت بافت‌های عضلانی، مغز و اعصاب نقش دارد که یک لیوان شیر معادل ۳۰ درصد از نیاز روزانه می‌باشد.

وی افزود: پیشگیری از سرطان کولورکتال و تخمدان، حفظ فشارخون طبیعی، نقش اساسی در رشد قدی و استحکام استخوان‌ها به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی، جلوگیری از بروز پوکی استخوان در بزرگسالان و حفظ و ارتقاء سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را می‌توان از جمله فواید مصرف لبنیات برشمرد.

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه ضمن توصیه به مصرف لبنیات پاستوریزه، کم چرب و کم نمک و شیرهای غنی شده با ویتامین D، گفت: اگر فردی بیماری عدم تحمل لاکتوز را دارد، باید شیر بدون لاکتوز و یا پنیرهای سفت و ماست را مصرف کند.

الیاسی بیان کرد: علیرغم شایعات نادرست، شیرهای پاکتی مدت دار بدون نگهدارنده هستند و افراد برای حفظ سلامت مصرف روزانه شیر را افزایش داده و از این محصولات به عنوان میان وعده استفاده کنند.