بوشهر - ایرنا - سودای توسعه تجارت از کرانه خلیج فارس تا جنوبی‌ترین نقطه آفریقا سرخط اخبار ۲ روز گذشته رسانه‌های بوشهر بود؛ چرا که کومالو ( سفیر کشور آفریقای جنوبی در ایران) به این استان آمد تا تفاهم‌نامه‌های پیشین میان دو طرف را " حیات بخشد".

به گزارش خبرنگار ایرنا، روشن‌ترین نمایی که از آفریقای جنوبی در حافظه ایرانی‌ها خودنمایی می‌کند تصویر نلسون ماندلا رهبر آزادیخواهان سیاه پوست ضد تبعیض نژادی این کشور و مبارزات آنها برای رهایی از زیر یوغ حاکمان آپارتاید است که تمام قد در دفاع از انسانیت ایستادند؛ نقطه آغاز از سرگیری تعامل ایران با این کشور -البته این بار عاری از آپارتاید- هم به نخستین سفر ماندلا به تهران برمی‌گردد، سال ۱۳۷۱ که برای قدردانیِ از حمایت جمهوری اسلامی از جریان مبارزه کشورش به ایران سفر کرد.

از آن پس یکبار دیگر ماندلا به ایران آمد و پس از آن چندین بار وزرای امور خارجه دو کشور (بویژه در دهه ۹۰) در سفرهایی به بحث درباره توسعه روابط تجاری پرداختند؛ حالا قرار است در سال جاری دولتمردان ایران برای پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی به پرتوریا بروند.

امیر عبدالهیان وزیر امورخارجه ایران اوایل خرداد ماه در دیدار با دلامینی، معاون وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی گفت که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه محدودیتی در مورد روابط با آفریقای جنوبی قائل نبوده و بویژه دولت جدید درصدد توسعه روابط با کشورهای قاره آفریقا است.

پس از گذشت یک هفته از این دیدار، بحث و بررسی درباره همه آنچه بوشهر برای نوسعه روابط تجاری ایران و آفریقای جنوبی دارد، در سفر سفیر این کشور به کرانه خلیج فارس از سر گرفته شد و این همه، در جلسه‌های گفت‌وگو، در نشست‌ها و در بازدیدهای مختلف، از بنادر تا نخلستان های دشتستان جست و جو شد.

کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی، نقشه راهی برای توسعه روابط تجاری از بوشهر

ویکا مازوی کومالو هر جای بوشهر و دشتستان که رفت و هر وقت که با مسئولان بوشهری به بحث و گفت‌وگو نشست از کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی سخن به میان آورد، آن چیزی که به گفته او تمام خلاءهای موجود برای توسعه مبادلات تجاری ۲ طرف را در ۲۳ تفاهم‌نامه موجود بررسی می‌کند و حالا باید دید چطور می‌توان به آن زندگی بخشید.

 به گفته کومالو آفریقایی بسیاری از میزبانان فارسی و بوشهری او اطلاعات کافی از وجود این کمیسیون نداشتند و سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه باید برای معرفی آن بیشتر کوشش کنند.

آقای سفیر از بعد از ظهر دوشنبه ورود به بوشهر که برای بازدید از شرکت صنایع سیمان دشتستان رفت تا هنگامی که سرانجام پایان روز سه‌شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان بوشهر با مسئولان میزبان به بحث و تبادل نظر نشست، در پی تحقق همین هدف بود.

چرا که به اعتقاد او  همه داشته‌های بوشهر برای توسعه تجارت و تبادل دانش فنی در ۲۳ تفاهم‌نامه ایران و آفریقای جنوبی می‌گنجد و تنها باید شرکت‌های فعال در این بخش را شناسایی و موقعیت را برای کارآفرینان هر دو کشور فراهم کرد.

کومالو معتقد است پیش از اینکه رئیس جمهور ایران مهر یا آبان ماه سال جاری به کشورش سفر کند لازم است قابلیت‌های اقتصادی ۲ طرف شناسایی شود تا این سفر در حل مشکلات و توسعه روابط موثرتر واقع شود؛ هدفی که او در سفر به بوشهر هم دنبال کرد.

مدیران بوشهری هم در سراسر این سفر، کوشیدند محصولاتی که از اقبال بیشتری برای قرار گرفتن در سبد صادراتی و سفر از مرزهای خلیج فارس به جنوبی‌ترین نقطه قاره سیاه برخوردارند، از سیمان و تولیدات برآمده از معادن گرفته تا خرمای کبکاب‌های خاص دشتستان و شاه‌میگوهای پرورشی بوشهر  را به دایره معرفی بیاورند.

جاذبه‌های دشتستان برای سفیر سرزمین رنگین‌کمان

سفیر آفریقای جنوبی سفرش به بوشهر را از دشتستان آغاز کرد؛ ابتدا به بازدید از شرکت صنایع سیمان این شهرستان رفت و سپس در نشستی با عنوان "بررسی توسعه همکاری استان بوشهر و کشور آفریقای جنوبی" با مسئولان شهرستانی و استانی به بحث و گفت‌گو پرداخت.

هنگامی که کومالو در بازدید از شرکت سیمان دشتستان گفت کشورش سالانه به واردات ۳۰میلیون تن سیمان نیاز دارد، مدیرعامل صنایع سیمان دشتستان برای قرار دادن خود در فهرست منابع تامین کننده این محصول برای آفریقای جنوبی ابراز آمادگی کرد.

  ایرج موسوی گفت: هلدینگ سیمان دشتستان با مزیت فاصله ۶۰کیلومتری تا بندر می‌تواند تامین کننده بخشی از نیاز این کشور باشد.

خبرها به نقل از فرماندار دشتستان نشان می‌دهد که در پایان سفر به این شهرستان صنعت سیمان، منابع معدنی و خرمای آن مورد توجه میهمان قرار گرفته است.

خرمای بوشهر در سودای سفر به آفریقا

بر اساس گفته احمد بنافی، نخلستان های بوشهر سالانه ۱۶۰ هزار تن خرما تولید می‌کنند و آمادگی صادرات بخش زیادی از آن را به کشورهای هدف دارد و آفریقای جنوبی می‌تواند یکی از آنها باشد، ظرفیتی که به گفته فرماندار در نشست با کومالو بررسی شد.

مزیت گونه‌های خاص خرمای بوشهر برای راهی شدن به جنوب آفریقا، در بیشتر نشست‌هایی که روز بعد در مرکز استان بوشهر برگزار شد هم به سفیر آفریقای جنوبی گوشزد شد تا مگر این محصول ارگانیک بوشهری راهی بیش از گذشته به بازارهای جهانی بیابد.

 استاندار بوشهر در نشست توسعه صادرات غیر نفتی که این بار کومالو هم میهمان آن بود سخن از ۱۰ نوع خرمای بوشهر گفت که توانسته است تا کنون ۱۰۰ کارخانه تولید فرآورده و بسته بندی را در این استان فعال کند و حالا می‌تواند بازار آفریقای جنوبی را در اختیار گیرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر هم برگزاری سالانه نمایشگاه خرما را فرصتی برای بازرگان‌های آفریقایی دانست تا بیشتر با این ظرفیت بوشهر آشنا شوند.

کومالو هم که میهمان سرزمین نخل و آفتاب شده بود، بر کیفیت خرمای بوشهر اذعان کرد که استان بوشهر مرغوب‌ترین نوع خرما را تولید می‌کند و این می‌تواند یکی از کالاهایی باشد که راه صادرات به آفریقای جنوبی می‌یابد.

طعم خوش توسعه تجارت با میگوی پرورشی بوشهر

حالا که سفیر آفریقای جنوبی آمده بود تا قابلیت‌های صادراتی بوشهر را بررسی کند و نتیجه را به کشورش ببرد، نمی‌شد سخنی از میگوی خوش طعم بوشهری به میان نیاید چرا که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند با همه مزیت‌هایی که دارد خیلی زود می‌تواند در ذائقه ملت جنوب آفریقا جا خوش کند.

استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، مدیرکل جهاد کشاورزی و دیگر مدیران بوشهری بخوبی از فرصت پیش‌آمده برای معرفی طلای صورتی اسن استان به سفیر سرزمین الماس‌ها استفاده کردند و  هرجا نشستی با حضور کومالو برگزار شد سخنی از ظرفیت صادراتی میگوی بوشهر به میان آمد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر حدود ۵۰ درصد از ۶۰ هزار تن میگوی پرورشی ایران در بوشهر تولید می‎ شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی بوشهر هم که برای معرفی ظرفیت کشاورزی و شیلات بوشهر به نشست توسعه تجارت غیر نفتی آمده بود، اعلام کرد که استان بوشهر سالانه ۲۸ هزار تن میگوی پرورشی تولید می‌کند که این میگوها در بسته‌های یک تا ۱۰ کیلویی بسته بندی و صادر می‌شود.

نوذر منفرد خطاب به سفیر میهمان در نشست، توصیه کرد: میگو محصول ویژه استان بوشهر است که پیشنهاد می‎شود تاجران آفریقای جنوبی به صورت ویژه روی آن کار کنند.

البته او در ادامه سخنان خود نیازهای استان بوشهر برای واردات از آفریقای جنوبی را هم پیشنهاد کرد، او تبادل تکنولوژی تولید ژل آلوئه ورا و گوجه فرنگی خشک از جمله تقاضاهای استان بوشهر دانست.

به گفته او استان بوشهر سالانه ۲۴۰ هزار تن گوجه فرنگی صادر می‌کند و بازرگان‌های بوشهری مشتاق هستند با واردات تکنولوژی خشک کردن این محصول ارزش افزوده آن را افزایش دهند.

آغوش بازسفارت آفریقای جنوبی برای بازرگانان بوشهر

در پایان سفری ۲ روزه که می‌تواند اثری طولانی بر مناسبات تجاری بوشهر و آفریقای جنوبی یگذارد، استاندار بوشهر بار دیگر داشته‌های بوشهر را برای کومالو مرور کرد، احمد محمدی‌زاده ظرفیت‎های شاخص استان بوشهر برای صادرات به آفریقای جنوبی را خرما، میگو، کود شیمیایی، مواد اولیه پتروشیمی، فرش دستباف، پروژه‌‎های مشترک کشتی سازی، مواد معدنی مانند آهک و خدمات فنی مهندسی حوزه نفت و گاز عنوان کرد.

همه سابقه‌ تاریخی و دوستانه روابط ایران و آفریقای جنوبی در سفر ۲ روزه کومالو به بوشهر او را همراهی می‌کرد؛ استاندار بوشهر به سفیر این کشور دوست گفت که بوشهر خانه اوست و امیدواراست این سفر مقدمه‌ای برای پایدارتر شدن روابط تجاری ایران و آفریقای جنوبی باشد.

کومالو هم در پاسخ به میهمان نوازی بوشهری‌ها و با اشتیاقی فراوان گفت که درِ سفارت آفریقای جنوبی همیشه برای فعالان اقتصادی بوشهر باز است و با آغوش گشوده برای تسهیل‌گری در این بخش تلاش می‌کنیم.

او  اذعان داشت که روابط تجاری ایران و کشورش قابل افزایش است، ارتباط نزدیک و تنگاتنگ این ۲ کشور را دروازه ای برای توسعه مبادلات تجاری آنها می‌بیند.

او به مثابه سفیری برای قاره سیاه هم گفت که حوزه آفریقا ۵۵ کشور تجارت آزاد دارند که این می‌تواند، هابی برای صادرات محصولات ایرانی به کشورهای حوزه آفریقا باشد.

این سفر ۲ روزه به بوشهر را می‌توان گام نخست برای تعامل تجاری با آفریقای جنوبی تلقی کرد؛ گامی که در آن دورنمای بالقوه توسعه تجارت از کرانه خلیج فارس تا آفریقا ترسیم شده است و می‌تواند مراوده‌های اقتصادی چنان مستحکم شکل گیرد که سفر کومالو را به نقطه عطفی تاریخی بدل کند.