تهران- ایرنا- نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ائتلاف حزب تحت رهبری ریاست جمهوری فرانسه با سایر احزاب همسو می‌تواند ۲۷۵ تا ۳۱۰ کرسی مجلس را به دست آورد اما تردیدهایی در مورد موفقیت این ائتلاف در کسب اکثریت قاطع وجود دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه فرانسوی « لو فیگارو»، نتایج یک نظرسنجی (Ifop-Fiducial) حکایت از آن دارد که ائتلاف «همه با هم» که از حزب «امانوئل مکرون» و احزاب هم‌سو با وی تشکیل شده است می‌تواند با کسب ۲۷۵ تا ۳۱۰ کرسی در انتخابات مجلس موفق‌تر از رقیب ظاهر شود. این ائتلاف علاوه بر «جمهوری به پیش» متعلق به رئیس جمهوری فرانسه، احزاب دیگری چون «جنبش دمکراتیک» (Modem)، «افق‌ها» ((Horizons نزدیک به ادوارد فیلیپ نسخت وزیر اسبق) و «اقدام»  از احزاب سیاسی راست میانه را گرد هم آورده است.

این نظرسنجی همچنین تعداد کرسی‌های «اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی» (Nupes) متشکل از احزاب چپ‌گرا و طرفدار محیط زیست را ۱۷۰ تا ۲۰۵ کرسی برآورد می‌کند. این اتحاد به ابتکار حزب « فرانسه تسلیم‌ناپذیر» و تلاش‌های «ژان لوک ملانشون» توانسته است احزاب دیگری چون «اروپ اکولوژی-سبزها» (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS) را متحد کند.

با توجه به اینکه ۵۷۷ نماینده در مجلس آینده فرنسه حضور خواهند داشت، کسب ۲۸۹ کرسی توسط احزاب رقیب، دستیابی به اکثریت مطلق تلقی می‌شود.

این نظرسنجی همچنین پیش‌بینی کرده است که ائتلاف «جمهوری خواهان» (LR) با حزب «اتحاد دمکرات‌ها و مستقل‌ها» (UDI) با راهیابی ۳۵ تا ۵۵ نماینده آن به مجلس در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت. این نظرسنجی تعداد کرسی‌های حزب راستگرا تندرو «مجمع ملی» را ۲۰ تا ۵۰ نفر و نمایندگان حزب راست افراطی «تسخیر مجدد» را یک تا چهار نفر برآورد می‌کند.

کمتر از نیمی از فرانسویان ائتلاف حزب رئیس جمهوری را پیروز انتخابات مجلس می دانند.

انتخابات مجلس ملی فرانسه قرار است در روزهای ۱۲ و ۱۹ ژوئن (۲۲ و ۲۹ خرداد) برگزار شود و این روزها ۴۱ درصد از فرانسویان به پیروزی ائلاف مکرون در این انتخابات می اندیشند. این میزان نسبت به نظرسنجی ۱۵ روز پیش ۶ پله کاهش یافته است. شانس پیروزی حزب اتحادیه جدید مردمی از نگاه مردم بدون تغییر ۲۸ ردصد علام می شود و بخت پیروزی ائتلاف سوم با افزایش سه درصدی به ۱۹ درصد افزایش یافته است.

این نظرسنجی در روزهای ۲۵ تا ۲۸ مه (۴ تا ۷ خرداد) در جامعه آماری یک هزار و ۷۹۶ فرانسوی بالای ۱۸ سال صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، مطابق قانون اساسی فرانسه در صورتی که حزب وابسته به رئیس جمهوری نتواند در انتخابات مجلس اکثریت را در اختیار داشته باشد مجبور است فردی از حزب دارای اکثریت مطلق مجلس را به عنوان نخست وزیر انتخاب کند. ملانشون که پیشتر در دور نخست انتخابات ناکام ماند فرانسویان را به انتخاب خودش به عنوان نخست وزیر دعوت کرد و بلافاصله پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات برای تشکیل ائتلاف احزاب نزدیک به حزبش آستین بالا زد.

در دور نخست انتخابات در روز ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) مکرون  با کسب ۲۷.۶ درصد آرا و مارین لو پن با ۲۳ درصد به دور دوم راه یافتند. دور دوم نیز روز یکشنبه ۲۴‌آوریل (۴ اردیبهشت) برگزار شد و مکرون با کسب ۵۸.۵۵ درصد رای مکرون در برابر ۴۱.۴۵ لو پن پیروز این رویارویی سیاسی اعلام شد.