تهران - ایرنا - «صندوق کودکان سازمان ملل متحد» (یونیسف) هشدار داد حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار کودک اوکراینی که دو میلیون و ۲۰۰ نفر آن‌ها به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند، نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، یونیسف امروز چهارشنبه (یکم ژوئن/ ۱۱ خرداد) در بیانیه‌ای به مناسبت روز حمایت از کودکان اعلام کرد: پیامدهای مخرب جنگ اوکراین برای کودکان، در مقیاس و سرعتی است که از زمان جنگ جهانی دوم مشاهده نشده است.

جنگ اوکراین سبب شده تا دو کودک از هر سه خردسال اوکراینی خانه‌های خود را ترک کنند.

طبق اعلام یونیسف از زمان آغاز جنگ اوکراین (پنج اسفند ۱۴۰۰/ ۲۴ فوریه)، دست‌کم ۲۶۲ کودک در جریان این درگیری کشته و ۴۱۵ تن دیگر زخمی شده‌اند که عمدتا در اثر حملات با سلاح‌های انفجاری در مناطق پر جمعیت بوده است. بسیاری از این حملات همچنین به زیرساخت‌های اساسی کودکان از جمله صدها مرکز آموزشی و امکانات بهداشتی آسیب رسانده و یا آن‌ها را تخریب کرده است.

«کاترین راسل» مدیر اجرایی یونیسف در این بیانیه خاطرنشان کرد: جنگ زندگی میلیون‌ها کودک را نابود کرده است. بدون یک آتش‌بس فوری و توافق صلح، کودکان همچنان آسیب خواهند دید، در حالی که عواقب این درگیری بر کودکان آسیب‌پذیر جهان نیز تاثیر خواهد گذاشت.  

این آژانس سازمان ملل متحد هشدار داد کودکانی که از خشونت در اوکراین می‌گریزند در معرض خطر جدی جدایی از خانواده، خشونت، سوء استفاده، خشونت جنسی و همچنین افتادن در دام شبکه‌های قاچاق انسان قرار دارند.

یونیسف اعلام کرد اکثر این کودکان به ویژه آن دسته کودکانی که از خانواده‌های خود جدا شده‌اند و بدون همراه هستند، «در معرض حوادث آسیب‌زا قرار گرفته‌اند و به کمک فوری، امنیت، ثبات، خدمات حمایتی و حمایت روانی و اجتماعی نیاز دارند».

این سازمان از جامعه بین‌المللی، ۹۴۸ میلیون دلار (۸۸۵ میلیون یورو) برای تامین مالی پاسخ بشردوستانه خود در اوکراین و کشورهای میزبان پناهندگان اوکراینی درخواست کرده است.

نزدیک به ۱۰۰ روز از آغاز جنگ اوکراین می‌گذرد.  ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.