گرگان- ایرنا- استاندار گلستان بر لایروبی و نجات خلیج گرگان و علاج‌بخشی آن طبق دستور رییس جمهور تاکید کرد و گفت: همچنین در کنار اجرای این امر، باید طرح گردشگری جزیره آشوراده در زمان معین و طبق همان دستور اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌محمد زنگانه عصر روز چهارشنبه در شورای اداری گلستان در سالن شهید رجایی استانداری اظهارداشت: از روز گذشته مبنی بر اجرای طرح گردشگری جلوی این کار گرفته شود و در خصوص خلیج گرگان اگر حق آبه خلیج تامین نشود، خلیج خشک خواهد شد.

وی بیان کرد: زمانی که رییس جمهور با قایق بازدیدی از خلیج داشت، از این وضعیت ابراز تاسف کرد اما برخی هنوز متوجه عمق ماجرا نیستند و باز هم به دنبال سنگ‌اندازی هستند.

اگر حق آبه تامین نشود  خلیج گرگان خشک می شود

وی با یادآوری این که البته این افراد از ۲۰ روز گذشته سعی داشتند جلوی اجرای طرح گردشگری را بگیرند که شب گذشته متاسفانه این مساله رخ داد، خاطرنشان کرد: در بازدید رییس جمهور از خلیج گرگان، مدیری مساله پساتالاب را مطرح کرد که رییس جمهور اجازه صحبت کردن را نداد و دستور و تاکید فراوان بر اجرای لایروبی داشتند.

استاندار گلستان گفت: جزیره آشوراده که زمانی کد روستایی داشت و جمعیت در آن ساکن بودند و هنوز هم آثار از زندگی همچون وجود اردوگاه، شیلات، مسجد در آن وجود دارد، امروز در آستانه نابودی است و در حالی که رییس جمهور به وزیر راه و شهرسازی ضرب‌الاجل ۱۰ روزه داد تا از شورای عالی معماری و شهرسازی مجوز اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آن را بگیرد، معاون وزیر نه تنها اقدامی نکرد، بلکه نامه‌ای هم در جهت مخالفت با اجرای این طرح نوشته است.

زنگانه افزود: ما حتی خواستیم از ساحل ۱۳۸ هکتاری بندرترکمن به عنوان ساحل پشتیبان، طرح را اجرا و این ساحل را به آشوراده متصل کنیم، اما این افراد مدعی هستند ساخت و سازها چوبی باشد و هیج کس در این جزیره استراحت نکند.

وی اضافه کرد: اگر این اتصال انجام می‌شد، زندگی اهالی منطقه که از راه صید و صیادی می‌گذرد، رونق می‌گرفت، تا امروز درآمد مردم استان نصف میانگین کشوری نشود.

وی تصریح کرد: من می‌توانم از پشتوانه خودم براساس دستور رییس جمهوری برای اجرای این طرح‌ها استفاده کنم اما بدون شک درگیری‌هایی بعد از آن به وجود خواهد آمد.

اگر نتوانم مشکل خلیج را حل کنم از سمتم کنارگیری خواهم کرد

استاندار گلستان گفت: مردم گلستان تا چه زمانی باید زیر سایه این مسائل، از رشد و توسعه محروم باشند و من اگر نتوانم این مشکلات را حل کنم، دیگر ماندن من بر این مسوولیت فایده‌ای ندارد و از این سِمَت کناره‌گیری خواهم کرد.

زنگانه اظهارداشت: حق گرفتنی است اما وقتی ما تلاش می‌کنیم تا در روند کار تسریع شود، عده‌ای خلاف دستور رییس جمهور عمل می‌کنند و در کارها مانع و سنگ‌اندازی می‌نمایند.

وی بیان کرد: در استان همجوار گلستان که آنها هم تنوع محیط زیست تثبیت شده و ارزشمند دارند، چندین خط تله‌کابین وجود دارد، اما در گلستان با همه تلاش‌ها و پیگیری‌ها مخالفت‌هایی می‌شد که در سفر رییس جمهور به این استان با تلاش‌های صورت گرفته، موافقت احداث تله‌کابین صادر شد، اما اراده‌هایی باز هم مانع اجرای این طرح گردشگری در گلستان گردید.

لایروبی خلیج مطالبه مردم استان است

وی خاطرنشان کرد: این که مدیران استانی در برابر تعداد اندکی که طومار می‌نویسند و برخی دیگر به تبعیت از آنان امضا می‌کنند، قابل تحمل نیست و من تعجب می‌کنم که چرا مدیران دیگر استان در برابر این اقدامات مقابل سکوت می‌کنند و حتی تشکل‌های غیردولتی هم حمایتی از تلاش‌های ما در مسیر رشد و توسعه انجام نمی‌دهند.

استاندار گلستان یادآور شد: در مساله طرح گردشگری آشوراده و لایروبی شاید اگر رییس جمهور دستور نمی‌داد، مشکلی نبود و ما تلاش نمی‌کردیم اما اجرای این طرح‌ها در کنار خواسته رییس جمهور، خواسته نماینده ولی فقیه در گلستان، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و از همه مهم‌تر مطالبه عامه و عمومی مردم است.

ما از مواضع خود کوتاه نمی آییم

زنگانه ادامه داد: این کارها و اقدامات برخی نشان می‌دهند که نمی‌خواهند و نمی‌گذارند تا استان مسیر رشد و پیشرفت را طی کند اما تا این کارها رصد می‌شود و ما از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم و همه این موارد در قالب نامه به مسوول پیگیری مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور و مقامات مربوطه گزارش می‌دهیم و از سوی دیگر تلاش می‌کنیم تا از این گردنه‌های سخت در جهت رسیدن به اهداف توسعه استان، عبور و آنها را محقق کنیم.

 پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی در اسفند ماه سال گذشته در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.

بر اساس ملزومات فنی قبل از آغاز عملیات رسوب برداری ، احداث سازه ای فنی تحت عنوان دایک یا سد خاکی نگهدارنده به عنوان محلی برای پذیرش و دپو رسوبات در دستور کار قرار گرفت.

این اصطلاح (دایک)به معنای دیوار ساحلی و نوعی خاک ریز ساختۀ انسان است که در طول خط ساحلی برای جلوگیری از زیرآب رفتن نواحی ساحلی احداث می شود.

خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

 ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.