ملیحه باقری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این تماسها باعث میشود که ماموریتهای بعدی و مهمتر که میتواند منجر به نجات جان یک بیمار شود، کنسل گردد.
وی بیان کرد: با پیگیریهای انجام شده از طریق دادگستری، تعدادی از این شمارههای مزاحم که مکرر این کار را انجام میدهند، اعلام کردیم تا پیگیری قضایی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین از طریق اپراتورهای تلفنهای همراه به مزاحمین تلفنی پیامک اخطار ارسال میشود.
مسوول دیسپچ مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی گلستان گفت: اگر در کشوری آمبولانس به ماموریتی اعزام شود که نیاز فوریتی نداشته، فرد درخواسته کننده باید جریمه پرداخت کند و اگر تماس در غالب مزاحمت تلفنی باشد، علیه فرد تماس گیرنده اعلام جرم میشود.
باقری ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۵ هزار و ۶۰۰ تماس با شماره ۱۱۵ گرفته شده که ۲۰ هزار و ۶۰۰ تماس (حدود یک سوم) منجر به ماموریت و اعزام آمبولانس شده است.
وی افزود: برخی تماسها تکراری بوده که چندین بار به ویژه در تصادفات ثبت شده و برخی دیگر از تماس با نظر کارشناسان ما برای اعزام آمبولانس غیرضروری بوده است.
وی تصریح کرد: البته همکاران ما در این مرکز پیام، مشاورههای تلفنی جهت بیماران قلبی، آسم، دیابتی، آلزایمر و موارد مشابه میدهند که این تماسها هم در مجموع آمارها ثبت میشود.
مسوول دیسپچ مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی گلستان گفت: بطور متوسط روزانه هزار تماس با مرکز گرفته میشود که حدود ۳۰۰ تماس منجر به اعزام آمبولانس میگردد.
باقری یادآور شد: سال گذشته ۳۸۵ هزار تماس با این مرکز در استان ثبت شده که ۱۰۳ هزار و ۴۰۰ تماس منجر به ماموریت شد و ۱۶ هزار مورد هم مزاحمت تلفنی داشتیم.
وی بیان کرد: همچنین ۲۶ هزار و ۴۰۰ تماس هم برای مشاوره بود.
وی تصریح کرد: امسال همکاران ما سه هزار و ۵۰۰ ماموریت تصادفی داشتند که هزار و ۵۰۰ ماموریت درون شهری و ۲ هزار مورد هم تصادفات جادهای بود.
باقری یادآور شد: سال گذشته هشت هزار و ۵۰۰ ماموریت تصادف جادهای و هفت هزار و ۲۰۰ ماموریت تصادف درون شهری را همکاران ما انجام دادند.
گلستان دارای ۶۳ پایگاه اورژانس ۱۱۵ است، که ۲۴ پایگاه شهری، ۳۷ پایگاه جادهای، یک پایگاه هوایی و یک پایگاه سیار (اتوبوس آمبولانس) هستند.
اورژانس ۱۱۵ گلستان در مجموع متوسط بطور ماهانه هشت هزار و ۶۵۰ ماموریت انجام میدهد.