سنندج- ایرنا- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: با توجه به استقبال گرم گردشگران و مسافران برای سفر به استان، تا کنون ظرفیت‌ واحدهای اقامتی شهرهای گردشگرپذیر سنندج، مریوان، سروآباد (هورامان) و کامیاران (پالنگان) تکمیل شده است.

یعقوب گویلیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مراکز اقامتی شامل هتل، هتل‌ آپارتمان، مهمانپذیر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اقامتگاه‌های سنتی و خانه‌ مسافرهای دارای مجوز هستند، ادامه داد: هم‌ اکنون ۸۰ درصد ظرفیت پذیرش مراکز اقامتی استان برای اسکان مسافران و گردشگران در تعطیلات نیمه خرداد تکمیل شده است.

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت واحدهای اقامتی چهار شهر کردستان تاکنون، افزود: در این راستا شهرهای سقز، سروآباد، قروه و بیجار به‌ عنوان شهرهای مکمل انتخاب شده‌ و مسافران و گردشگران می توانند در این شهرها اقامت داشته باشند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده پس از مراکز اقامتی دارای مجوز استان، سالن‌های ورزشی، مهمانسراهای ادارات و خوابگاه‌های آموزش و پرورش برای اسکان مسافران و گردشگران پیش‌ بینی شده‌ است.

وی یادآور شد: بازدیدهای نظارتی ویژه توسط کارشناسان این مجموعه بر نحوه ارائه خدمات در تاسیسات گردشگری استان اعم از مراکز اقامتی، واحدهای پذیرایی و مجتمع‌های بین‌ راهی آغاز شده و تا پایان تعطیلات پیش‌رو به‌صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

مراکز اقامتی استان کردستان شامل ۳۲ هتل، ۲ هتل آپارتمان، ۲۲ مهمانپذیر و ۳۲ اقامتگاه بوم گردی است.

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهرهای سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص داده‌اند.

در مجموع ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.